Beef en Steak

Brisket op 2e kerstdag

Rick07

Sprokkelaar
Gister op 2e kerstdag stond er Brisket op het menu. In de afgelopen jaren het meeste al wel eens gemaakt, maar brisket was er nog nooit van gekomen.
Een fout gemaakt, heel weinig fotos gemaakt.

Het was een mooi stuk brisket cap-off (de flat dus) van Iers Wagyu. Deze besteld bij Inamood.

Donderdag alvast in de rub gezet. (Mixje van zout, Peper, Knoflookpoeder, uienpoeder en paprikapoeder).
1000194690.jpg

Gisterochtend op tijd op kamado aan, nog even geïnjecteerd (250 ml runderboulion met een zakje runderjus, daags ervoor gekookt en af laten koelen)en om 0700 uur lag hij op het rooster. Roostertemperatuur 110° aangehouden voor vandaag. En wat eiken en kersen rookhout toegevoegd.
1000194779.jpg

Tot 60° liep hij mooi geleidelijk door, maar rond de 64 graden heeft hij zeker 2 uur in de stall gehangen.
Toen hij een kerntemperatuur van 72° had heb ik hem ingepakt in butcherpaper en het laatste restje van de injectiemix er overheen gedaan.
Bij (afhankelijk van de dikte) tussen de 93° en de 96° heb ik hem er afgehaald.

Anderhalf uur laten rusten en toen aangesneden. Tevreden over de bark, tevreden over de rookring. En waar ik het meest bang voor was; dat hij te droog zou zijn is me gelukkig bespaard gebleven. Hij was heerlijk.

Tijdens het eten bedacht ik me dat ik dus helemaal geen fotos meer heb gemaakt. En dus snel nog even de laatste 2 stukjes terug van tafel gehaald en nog even een foto van kunnen maken voordat ze deze ook onder de lens wegtrokken.

1000194863.jpg

Tijdens het rusten nog honing mosterd krieltjes uit de skillet, en gegrilde wortel en gegrilde groene asperge bereid.
Voor de liefhebber was er nog chimichurri en rode portsaus.

Al met al tevreden, maar volgende keer nog wat eerder op om meer rusttijd mee te geven. En dan misscien toch maar een full packer.

Terug
Bovenaan Onderaan