BasBQ
Beef en Steak

Brisket met kerst

Raphael

Vuurmaker
Berichten
79
Zoals wel vaker weer eens brisket gemaakt, deze heeft weer 30 dagen in de dry ager mogen door brengen.
Het stuk woog vers 6,3 kilo, na 30 dagen was daar nog 4,5 kilo van over. Na het wegsnijden van de korst bleef er nog 3,9 kilo over, al met al nog een hele bonk vlees.

Wordt wel eens gezegd dat brisket het meest eigenwijze stuk vlees is, vandaag mooi met mijn neus op de feiten gedrukt.

Hier heeft ie mooi een dagje in de koelkast gestaan met de rub erop
9F41C061-6269-480D-A890-4FDAAB088BAE.jpeg


De brisket geïnjecteerd met een runder bouillon, voor de rub gebruikt ik altijd het recept van big green egg voor rundvleesrub. Soms pas ik dat wel aan naar me eigen smaak, ik heb een selectie staan van 40 kruiden en specerijen dus kan eindeloos variëren.

B1650A98-5501-40E9-B0E5-1B05B26F11E2.jpeg



De brisket op de BBQ met wat appel, peren en een stukje eiken rookhout.
Als houtskool de low and slow van fire-up, welke mij goed bevalt.
Na de eerste keer moppen, voor het moppen een sausje gemaakt van de rub gemengd met appelazijn uiteindelijk 2 keer gemopt en bij 68 graden ingepakt in butcherpaper.

0CF4273F-012E-4094-8DFD-7BD407031B7B.jpeg


Hier het eind resultaat na 9,5 uur door brengen op de BBQ, voor de foto lijkt het een prima stuk. Echter ben en blijf ik graag erg kritisch op mezelf, brisket bleef erg lang (2,5uur+) hangen op 74 graden, dacht eerst dat misschien me probe stuk was. Blijk bij controle met thermapen niet zo te zijn.

Uiteindelijk bij 92 graden was ie mooi zacht in het gevoel met insteken van de Thermapen, zoals wel vaker gezegd: alsof je je probe in een pot pindakaas steekt.
Brisket keurig uurtje laten rusten, resultaat: brisket niet te vreten!

Qua malsheid leek het prima, alleen veel te droog. Totaal geen sap meer te bekennen, jammer maar helaas project.
De BBQ gehele run keurig tussen 106 en 114 graden kunnen houden.
Al met al tevreden met de bereiding en het verloop ervan, alleen niet met het resultaat. Waarschijnlijk pech gehad met het stukkie vlees.


Les voor de volgende keer: meer foto’s maken😏
 
Mooi project Raphael, jammer dat het resultaat tegenviel.
Bij mij zijn diverse briskets in de kliko beland.
Wat voor brsket was het?
 
Is het dry agen van een brisket gebruikelijk? Het lijkt mij dat je hierdoor juist veel vocht verliest waardoor je een droger eindresultaat krijgt.
 
Mooi project Raphael, jammer dat het resultaat tegenviel.
Bij mij zijn diverse briskets in de kliko beland.
Wat voor brsket was het?
Het was een grain fed angus, dus je zou denken dat er genoeg vet in zou zitten.
Heb al zeker meer dan 10x een brisker laten dry agen en altijd goed gelukt, helaas deze keer pech.
 
Is het dry agen van een brisket gebruikelijk? Het lijkt mij dat je hierdoor juist veel vocht verliest waardoor je een droger eindresultaat krijgt.
Voor zover ik weet kan je alle rundvlees veilig 21 dagen of langer laten rijpen, sommige stukken als ossenhaas zou ik het niet doen omdat het al van zichzelf erg mals is.
Maar een groot stuk als een whole packer brisket leent zich er mooi voor, bij een groot stuk heb je relatief minder snijverlies van de korst.

En om op heg drogen te komen: tijdens het bakken zorgt het gesmolten vet in het vlees voor het malse mondgevoel, niet perse het vocht in het vlees.
Zeker bij stukken die langer garen drijft de spier het vocht er juist uit.
 
Mooie poging. Zonde dat alleen de vuilnisbak lekker gegeten heeft van de brisket maar die is niet zo kieskeurig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan