BasBQ
Beef en Steak

Brisket, kipshoarma en meer

 
 

VeloChill

Kooltjesharker
Berichten
129
Voor Koningsdag met een aardig groep BBQen dus leek mij brisket wel weer eens leuk om te maken.
Het garingsproces is weer te volgen via de heatermeter

De Brisket weegt ongeveer 2,6 kilo
MG_1751.jpg


Wat vet getrimmed en geinjecteerd met Butcher BBQ Brisket Injection
MG_1754.jpg


De rub die ik heel vaak gebruik is de basis rub van Steven Raichlen met wat extra pit.
MG_1755.jpg


Ongeveer een uur in de koelkast gelegen daarna het rooster op, bbq op 110-115 graden met een stuk eikenhout
MG_1760.jpg


Na 2,5 uur, kerntemperatuur 57 graden
MG_1761.jpg


Na ruim 6 uur, 71 graden kern
MG_1767.jpg

MG_1768.jpg


In dubbele laag folie
MG_1771.jpg


En weer terug erop, kern 69
MG_1773a.jpg


Inmiddels ie bijna klaar... 90 graden


Ook nog wat andere dingen aan het maken voor morgen.
Groot stuk feta, yoghurt, paprikapuree, peper, zout, knoflook, perterselie, thijm, marjoraan, oregano, bieslook, chilli flakes, mosterd poeder
MG_1758.jpg


Alles bij elkaar en roeren maar, een heerlijk fris smeersel met een beetje pit voor op een stokbroodje
MG_1759.jpg

MG_1774.jpg




Morgen gaan we ook kipshoarma van het spit maken, de kippendijen staan al in de marinade
MG_1764.jpg

Is een recept van Jamie Oliver uit Comfort Food
In de marinade zitten de volgende ingredienten:
10 kardemon peulen zonder pit
1 volle theelepel venkelzaad, komijnzaad, korianderzaad
1 afgestreken theelepel kaneel, gemalen piment, gemalen komijn en gerookt zoet paprikapoeder
(van alles dus 1 theelepel)
8 tenen knoflook
4 laulierblaadjes
1 volle eetlepel pindakaas
scheut olijfolie
4el yoghurt


Straks nog verder met het draaien van moink balls.

Straks weer update met de rest van de foto's van de brisket
 
lijkt me helemaal lekker
 
Met 92 graden de brisket eraf gehaald en een uurtje laten rusten.

MG_1777.jpg


Zeer sappig resultaat

IMG_1785.jpg


IMG_1788.jpg


Morgen burnt ends maken.

Mn vorige brisket viel behoorlijk tegen en ik zag er een beetje tegenop...kijk nu al uit naar de volgende brisket, deze was geweldig!

Heatermeter overzichtje
Heatermeter2.png


Moinks zijn ook net gedraaid, nu naar bed..morgenochtend weer verder :)
MG_1793.jpg
 
Lekker bezig geweest hoor!
 
ben zo juist weer begonnen ;) Q staat al aan voor de eerst serie moinks
 
op koningsdag weer vroeg de veren uit om de rest van de voorbereidingen te doen...

De kip op het spit rijgen, tussen elke 2 stukken dijen een flink stuk paprika of ui
MG_1798.jpg



De moinks op het rooster
MG_1794.jpg


Moinks klaar
MG_1796.jpg



Burnt ends
MG_1795.jpg


MG_1802.jpg


Kipshoarma
IMG_1809.jpg


IMG_1810.jpg


IMG_1811.jpg


IMG_1813.jpg


IMG_1814.jpg


Na ongeveer een uur is het eerst vlees eraf geknipt en nadien elke 15 minuten weer ff knippen, bij de 4 knipbeurt was het spit leeg.
De kipshoarma smaakte echt heel erg lekker, maar er kwam telkens niet zo veel vanaf, stonden er 5 man in de rij voor vlees voor 2 personen, daar moet ik volgende keer nog iets op vinden...

Het spit werkte super, de uds trouwens ook, na 2,5 uur branden rond de 150 graden was maar een klein deel van de kolen op, omdat ik al een slokje op had en niet zo heel goed had gekeken waren de gaten van het spit niet afgedekt toen de uds afsloot, heeft tot de volgende avond door staan branden op lage temp, maar ik had nog steeds zeer veel briketten over, valt me helemaal niet tegen.


Na dit punt, was bijna iedereen er, vloeide het bier rijkelijk en had ik niet meer de tijd of vergat ik simpel weg om meer foto's te maken.

We hebben nog picanha gegeten en een flinke applecrumble, maar is dus niet gebeurd :)

Bedankt voor het kijken!
 
Wat een heerlijkheid. Hopelijk wordt het snel weer koningsdag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan