BasBQ
Beef en Steak

Brisket - first timer

Dus....

14.30 was de brisket klaar. Inpakken en een 90 minuten laten rusten

Zo zag de brisket eruit voor het snijden.

a776e121cec2858dbb98b1b15702b607.jpg


Snij foto. Aangezien de leidinggevende en dochters niet van een extreme rooksmaak houden een beetje terughoudend geweest met hout. Er is een kleine rookring te zien

42f00a09e41db086d1b5140b61988ddb.jpg


Geserveerd met mais, aardappelbolletjes en coleslaw was het best een aardige maaltijd.

ab05949f75d36a934c9194a40c101cc1.jpg


Ok eindoordeel. Smaakvol, sappig maar niet perfect. Moet zeggen dat wij het wel Ok vonden maar niet echt bbq speciaal zeg maar . Zeker als je denkt dat ik 40 euro voor dit stuk vlees heb neergelegd en dat ik daar heel veel andere lekkere stukken vlees voor kan kopen.

Ben blij dat ik deze kan en mag afvinken maar denk niet dat we het nog een keer gaan doen.

Bedankt voor het volgen en tot de volgende run
 
Blijft lastig, mij viel brisket ook tegen. Die van mijzelf was lang niet zo lekker als dat ik op wedstrijden wel eens geproefd heb. Gewoon nog eens proberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien had ik hoge verwachtingen vanwege alle lovende verhalen. Vorige maand een keer een beefrib gegeten en dat was zeker een stuk vlees met veel smaak maar geen smaakexplosie zeg maar... hetzelfde had ik vandaag.

Ach ja, smaak is iets moeilijks he? Toch was het leuk om te doen en weer wat geleerd .

En het houdt je van de straat he?

Zondag maar een Ribeye op de Joe leggen, zekerheidje qua smaak explosie.
 
backupdevice zei:
Misschien had ik hoge verwachtingen vanwege alle lovende verhalen. Vorige maand een keer een beefrib gegeten en dat was zeker een stuk vlees met veel smaak maar geen smaakexplosie zeg maar... hetzelfde had ik vandaag.

Ach ja, smaak is iets moeilijks he? Toch was het leuk om te doen en weer wat geleerd .

En het houdt je van de straat he?

Zondag maar een Ribeye op de Joe leggen, zekerheidje qua smaak explosie.

ik vind beef ribs ook niets, en eigenlijk brisket ook niet.  Ik sluit me bij je aan doe mij maar een goeie ribeye.
Desondanks proficiat met je koetje!
 
Gefeliciteerd met je koetje.  :) !
 
Mooi verslag en gefeliciteerd met je koetje
 
backupdevice zei:
Misschien had ik hoge verwachtingen vanwege alle lovende verhalen. Vorige maand een keer een beefrib gegeten en dat was zeker een stuk vlees met veel smaak maar geen smaakexplosie zeg maar... hetzelfde had ik vandaag.

Ach ja, smaak is iets moeilijks he? Toch was het leuk om te doen en weer wat geleerd .

En het houdt je van de straat he?

Zondag maar een Ribeye op de Joe leggen, zekerheidje qua smaak explosie.

Ik heb brisket nog nooit gemaakt. Beefribs heb ik vorig jaar geprobeerd. Vond ze dus ook tegenvallen nadat ik vooral lovende reacties las. De beefribs smaakte zoals ik moet omschrijven, draadjesvlees op een bot. Vond het de moeite dus ook niet waard om ze nog eens te maken. Toch heb ik brisket nog steeds op mijn verlanglijst staan omdat het eigenlijk een pronkstukje is voor de BBQ. En ik ben van mening dat je het gewoon een keer geprobeerd moet hebben. Om mijn verwachtingen een beetje in de goede richting te hebben, smaakt brisket een beetje naar draadjesvlees of is het echt wel iets anders?
 
Een vraagje.

Vind jij draadjesvlees goed klaargemaakt d.w.z. een paar mooie sucade lappen, randje vet mag mee, licht aanbraden in een beetje olijfolie met wat roomboter dan in een gietijzeren pannetje (een soort van D.O)  zeer langzaam garen (liefst op een petroleum stelletje) dus h???l langzaam met een paar laurierblaadjes, een stuk of wat kruidnagels en zout en peper naar smaak lekker?
Dat  petroleum stelletje zal wel lastig worden maar het kan dus ook wel op gas met een plaatje of op de Q, als het maar heel langzaam gaat.
Een brisket is ook een stuk rundvlees (gesneden van de borst) smaak kan je wel wat vergelijken met een sudderlap vind ik maar is natuurlijk sterk afhankelijk wat je gebruikt bij het roken, dan denk ik aan welke rub, injecteren ja of nee en rookhout.
Ook niet te veel vet wegsnijden bij het trimmen i.v.m. uitdrogen en dan maakt het ook nog verschil of je een flat hebt of een point  of beide nog aan elkaar.
Genoeg om over na te denken voordat je aan een brisket begint.

En dan de smaak.

Een goed klaargemaakte sudderlap vind ik heerlijk.
Een goed klaargemaakte brisket    vind ik heerlijk.
Maar voor de smaak is het maar wat je er voor hebt gebruikt.

Veel succes,

Hans.





 
Mooi verslag en gefeliciteerd met je koei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan