BasBQ
Beef en Steak

Brisket (eerste keer)

 
 

Ericamado

Pitmaster
Berichten
603
In juli had ik voor mijn verjaardag een mooi stuk grainfed Angus brisket bij Sligro gehaald. Helaas was een "verjaardagscadeau" van mijn zoon een positieve Corona-test. Het lag in de vriezer te wachten tot een geschikt moment en dat was vandaag.

Grainfed Angus Brisket.jpg


Ik dacht dat ik Noskos Beef rub in huis had, maar dat bleek niet het geval te zijn helaas. Nog even getwijfeld om een andere rub te gebruiken, maar er toch voor gekozen om vanochtend nog even snel een rub te gaan halen. Het is een andere geworden dan ik wilde hebben, maar ga er vanuit dat dit ook goed komt.

Brisket met rub.jpg


Na opwarmen van de Kamado heb ik een blokje kersen, blokje eiken en blokje eiken ex-whiskyvat op het houskool gelegd en de brisket indirect op het rooster. Daar ligt het nu op ± 120°C te garen in fase 1.

Brisket op Kamado.jpg
 
Sneller dan verwacht was de brisket nu 2 uur al klaar om te worden ingepakt

Klaar voor fase 2.jpg


... en ook weer sneller dan verwacht na 1,5 uur bij kerntemperatuur 95°C klaar om te worden uitgepakt voor nog een halfuurtje "dobberen" in het bootje om de bark stevig te laten worden.

Fase 3.jpg


Volgens het recept zou de bereidingstijd 6 uur zijn, dus nu is het vlees te snel klaar en moet het nog 2-3 uur wachten voordat we gaan eten.
Hoe doe ik dat het beste? 🤔
Ik heb het nu ingepakt in aluminiumfolie en handdoeken er omheen in een koelbox gelegd.
 
Laatst bewerkt:
Meer dan dat je nu hebt gedaan, kan je niet doen. In folie, handdoeken en in de koelbox. Blijft ie nog wel wat uren warm.
Wel een kleine brisket zo te zien.

Laat het smaken straks.
 
Dank je (y)

Het is een brisket van ±1kg (982gr om precies te zijn 😂)
Had ik samen met een rib eye van 1270gr gekocht, maar die ligt nog in de vriezer voor een volgende keer.
 
Het was een geslaagde sessie 😃

Vergat bijna een foto te maken van het resultaat, dus snel nog even tussendoor gemaakt zonder het goed te presenteren :giggle:

Resultaat.jpg
 
Het vlees was wat droog, maar zeker niet te droog en in combinatie met de vetlaag echt heerlijk. Nou ben ik uiteraard bevooroordeeld, maar ik was niet de enige die dat vond :D

Rub ga ik zeker vaker gebruiken, want is prima en doet zonder te overheersen recht aan het vlees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan