BasBQ
Beef en Steak

Brisket - eerste keer

 
 
 

Pharan

Vuurmaker
Berichten
74
Hallo Pitmasters!
Update Zaterdag:
Cook is achter de rug. Laten we zeggen dat ik een gemengd resultaat gehaald heb
Lees vooral verder voor het hele verhaal.

bc7c9ba87b032966f18d9f43db5e33a8.jpg

?????

Vrijdag 21u:
Na lang beraad vandaag begonnen met de heilige graal: brisket. Eindeloos video?s van Franklin e.d. gekeken, forumberichten gelezen om me voor te bereiden.
Nu dan met pa en zwager een regenachtig weekend op de camping in Woudsend.

Via beef & Steak eerder deze week een whole packer choice besteld van 6,2 kg, getrimd (ik vond de kwaliteit van het rauwe vlees niet heel bijzonder goed. Veel snijresten en dikke stukken vet buiten de deckel en laag tussen de spieren om).

93eb7bd0a34ba2c15530c988946f5e35.jpg


a176fcb941102be136191b6170c19e1e.jpg



Daarna pezo erop en even op temperatuur laten komen. De WSM aangestoken met minion methode en mix van eik en mesquitte erop. Ik de tussentijd wachten, met een klein drankje...

927a8c935583ea132b9e2afd6a16f57b.jpg


Vrijdag 23u:
WSM op 225F, brisket erop. Vet naar beneden, aangezien de warmte van onder komt.

35a77c8ebf67f136746ff24785604606.jpg


Het leek erop, dat ondanks de minion methode alle ecobrasas zijn gaan gloeien en ik zat na een uur op 255F pit temperatuur, met bijna alle openingen dicht.

Het vlees zelf was binnen een uur op 136F, dus ik hoopte niet op project schoenzool. :-/


Zaterdag 03:45u:
Brisket op 165F. De bark vond ik nog niet zo heel donker, maar heb toch maar ingepakt in butcherpaper (bedankt Ceriel!).
Wat me opviel was dat er veel vocht op het vlees lag.

Zaterdag 08:15
Vlees op 187 graden. Pit hele nacht stabiel op 250F. Lager kreeg ik hem niet met alle wind.

Zaterdag 11u:
Vlees ligt er nu 12 uur op en geeft al een tijdje 194 en stijgt weinig verder. Ik heb de probe op verschillende plekken in het vlees gestoken en voelde toch weerstand en besluit nog een uur te wachten.
Na het uur, dus na 13 uur cook time, is temperatuur 198F. Nog steeds stugge stukjes er tussen en dus nog een uur wachten.

Zaterdag 13u:
Vlees is nog steeds 198 en we hebben besloten het er af te halen en te laten rusten.
Bark is mooi wat donkerder geworden, maar niet bijna zwart zoals in veel filmpjes.
Het karakteristieke wiebelen van het vlees is wel bij de point zichtbaar, maar niet bij de flat. We wachten in spanning af...

Zaterdag 15u:
Flat aangesneden en burnt ends gesneden van de point en die nog weer een uur op de smoker.

Resultaat:
De flat was kurkdroog... jammer!

De burnt ends waren erg lekker en mals.

Conclusie:
Waar is het misgegaan, vroegen we ons af?
Er zijn zoveel factoren: teveel weg getrimd, temperatuur te hoog, te laat ingepakt, te vroeg ingepakt, met teveel papier ingepakt, probe misschien kapot, etc etc etc

Omdat het zulk duur vlees is, gaan we niet heel vaak verder op onderzoek uit. Wellicht volgend jaar weer.
We hebben in ieder geval veel lol gehad!
En lekker burnt ends gegeten!


1779feffd8ae5074ad61159b78c4df53.jpg


f35de918f211bced5460d62d5dbda41d.jpg


6f015babc163b940c8e0f78f5d800f64.jpg
 
Veel plezier!
 
Succes temp komt wel goed.  En je krijgt nog een zone  :)
 
Mooi stuk! Benieuwd naar het eindresultaat :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Vandaag was ook mijn ontgroening van een brisket. Laat ik het zo zeggen. De volgende keer gaat geheid beter .
Hoop dat jij eindresultaat een stuk beter was.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
mooi verslag en mooie beelden. ik waag me niet aan dit vlees. vanwaar  de temperatuur in fahrenheit?
 
sieb zei:
vanwaar  de temperatuur in fahrenheit?

Het recept dat ik volgde had alles in Fahrenheit. Ik vond het makkelijker om de thermometer op F in te stellen, dan om te rekenen
 
Prachtig verhaal en mooie plaatjes jammer van de flat maar wat een prachtig stukje vlees.
Gefeliciteerd met je stickertje :D
 
Had je het vlees nog van tevoren ge?njecteerd met een brine of iets?
 
KamadoNovice zei:
Had je het vlees nog van tevoren ge?njecteerd met een brine of iets?

Nope, ik wilde het Aaron Franklin style doen. Gaat de volgende keer wel gebeuren!
Net als gebruiken van wagyu grain fed usa beef :)
 
goed bezig geweest. jammer dat ie droog was.
als het vlees bij mij aan de droge kant is, smeer ik wat bbq-saus over de plakjes. smaakt ook erg goed
 
Blijf een lastig stuk vlees... gefeliciteerd met je derde stickertje en de grote drie!

In de ragout is zelfs droge brisket lekker!
 
En bedankt voor de felicitaties! Het was me het weekend wel
 
Jammer dat hij droog geworden is.

Brisket is het moeilijkste stuk vlees wat er is. Zoals je het hebt gekregen is wel zoals het hoort met veel vet, en zeker ook tussen de point an de flat zit veel vet.

Van het weekeinde heb ik ook diverse droge stukken brisket voorbij zien komen, het is dus echt een kunst.

Brisket is dun vergeleken met een procureur, de temperatuur loopt dus ook veel sneller op.

Gefeliciteerd met je koe!
 
Terug
Bovenaan Onderaan