BasBQ
Beef en Steak

Brisket???door de ambachtelijke slager om de hoek.

 
 
 

Falcon

Kooltjesharker
Berichten
219
Brisket???door de ambachtelijke slager om de hoek.
Ik ben al enige tijd verlekkerd aan het kijken naar de filmpjes van en recepten voor. Ik had op het forum al goeie tips gezien van( online) slagers die mooie stukken vlees sneden volgend usa normen. Eigenwijs als ik ben dacht ik laat ik eens kijken of de slager waar ik wel vaker kom het kent .Ik vertelde dat ik puntborst/brisket wilde hebben en legde uit hoe ik het wilde bereiden.  Brisket! de slager gaf aan dat hij het niet standaard in het assortiment had maar wist wel te beschrijven wat ik bedoelde. Borst van de koe laagje vet usa bbq enz. Dus ik dacht laten we het maar doen. Eenmaal het stukje vlees (3kg) thuis nader bekeken te hebben twijfel ik of dit aan de criteria van een brisket voldoet. De bovenkant geeft mij wel die indruk maar er zit niet zo?n mooie vetrand op. Wat vinden de kenners op het forum ?


 
Ja die kan er wel mee door :)
 
Bert zei:
Ja die kan er wel mee door :)
Het is niet helemaal de punt maar net daarachter. Koop je een flinke brisket (6 kilo) dan zit jouw stuk er ook aan.
 
mmm ging niet helemaal goed, maar je snapt het wel ;)
 
Het is wel een stuk van de borst, denk ik ;), en ze hebben hem gelijk mooi schoon voor je gemaakt.

Het is in ieder geval niet van een Amerikaanse koe want die is beter dooraderd.

Om toch een goed resultaat te krijgen zou ik hem goed injecteren met een mengsel van worchestershiresaus, bouilon en geklaarde boter om het gemis aan vet op te vangen.

Bij het bereiden zou ik hem zeker inpakken waarschijnlijk al na 4 uur om ervoor te zorgen dat hij niet uitdroogd.
 
@Bert ik snap wat je bedoeld!
@Frits ik heb heb hem inmiddels ge?njecteerd met met runderbouillon en wat andere smaakmaker waaronder worcestersaus. De tip van het boter ga ik zeker toepassen en inpakken stond ook op de planning. Bedankt voor de tip!

Beide heren bedankt voor de snelle reacties en tips! Fijn zon forum!
 
En wanneer gaat ie op de Q?
 
Morgen ochtend gaat het feest beginnen, draadje volgt!
 
Succes!!
 
Succes :)
 
succes er mee  :)
 
Ben wel benieuwd hoe het is gegaan, hij ligt toch niet in de kliko  :-O
 
Dag slange het is prima gegaan. Hier is het draadje van mijn run
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/brisket-tijd/
[/quote]

Aha, mooie run, ik heb ook een brisket uit Holland op zijn amerikaans ( America limburg naar zeggen  ;) ) gedaan dus was wel benieuwd naar jouw resultaten. Ik ga nog wel een echte amerikaan uitproberen tzt want mijn resultaat was niet wat ik verwachtte  :-S
Die van jou ziet er iig erg lekker uit.
 
Slange zei:
Dag slange het is prima gegaan. Hier is het draadje van mijn run
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/brisket-tijd/

Aha, mooie run, ik heb ook een brisket uit Holland op zijn amerikaans ( America limburg naar zeggen  ;) ) gedaan dus was wel benieuwd naar jouw resultaten. Ik ga nog wel een echte amerikaan uitproberen tzt want mijn resultaat was niet wat ik verwachtte  :-S
Die van jou ziet er iig erg lekker uit.
[/quote]

O zonde man maarja wel een ervaring rijker. Ik ga ook nog met de us versie aan de gang omdat die beter dooraderd is en zodoende malser zou zijn. Daarnaast is het ook leuk om met het originele stuk vlees aan de gang te gaan. Je moet wat met je vrije tijd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan