BasBQ
Beef en Steak

Brisket. Das niet makkelijk....

 
 
 

Melis

Sprokkelaar
Berichten
35
Nou hier wat foto's maar. Ik moet echt een thermometer om de temp van de dome te meten. Die is namelijk niet goed.

Te hoog, te snel. Fantastische smaak, maar iets te droog. Nou ja, dat viel eigenlijk wel mee. We hadden wel teveel eters:) 10 man voor 2,5 Die op de bbq nog wat kleiner wordt...... iedereen wilde wel meer!

3,5 kg houd je 2,6 over na wegsnijden vet.

Veel te veel houtskool gedaan, waardoor de temp lastiger te regelen is en dat temp na de sessie alsnog 5 uur lang op 120 blijft.

Goede leerschool.

20200531_145549.jpg


20200531_093000.jpg


20200531_071627.jpg


20200531_001743.jpg


20200530_213752.jpg


IMG-20200531-WA0002.jpeg


IMG-20200531-WA0004.jpeg


20200531_172644.jpg


20200531_180134.jpg


20200531_175655.jpg


20200531_175646.jpg


20200531_172648.jpg
 
Laatst bewerkt:
Precies zoals je zelf zegt Melis, goede leerschool.
Maar de smaak Is goed. Das ook belangrijk.
Als tie te droog Is kan je het besprenkelen met olie of bbq saus.
Of in blokjes door de nasi of bami.
Allemaal lekker
Mooie run in ieder geven het ziet er goed uit.
 
Precies zoals je zelf zegt Melis, goede leerschool.
Maar de smaak Is goed. Das ook belangrijk.
Als tie te droog Is kan je het besprenkelen met olie of bbq saus.
Of in blokjes door de nasi of bami.
Allemaal lekker
Dacht dat ik de temp onder controle had, maar alle schuiven zaten dicht en toch kreeg ik de temp niet goed naar beneden. Dan twijfel je opeens aan de kamado, maar of dat echt zo is....
 
Ik heb geen kamado, maar weet wel dat zo een ding super geïsoleerd Is. En dan valt het niet mee om de temperatuur omlaag te krijgen.
Je kan beter rustig aan beginnen en indien nodig opvoeren. Dat geldt overigens voor elk bbq. Ervaring leert dan hoeveel kolen je aan moet steken om zo snel mogelijk op temperatuur te komen.
Lees maar eens hier op het forum. Er Is al eea over geplaatst mbt temperatuur beheersing.
Je moet gewoon vaak BBQ-en. Komt goed
 
Kamado, eenmaal te warm niet eenvoudig naar beneden te krijgen moet langzaam beginnen en tijdig de schuiven sluiten.
 
Ik heb geen kamado, maar weet wel dat zo een ding super geïsoleerd Is. En dan valt het niet mee om de temperatuur omlaag te krijgen.
Je kan beter rustig aan beginnen en indien nodig opvoeren. Dat geldt overigens voor elk bbq. Ervaring leert dan hoeveel kolen je aan moet steken om zo snel mogelijk op temperatuur te komen.
Lees maar eens hier op het forum. Er Is al eea over geplaatst mbt temperatuur beheersing.
Je moet gewoon vaak BBQ-en. Komt goed
Ik weet het 😂 ik dacht alleen: ik gooi er genoeg in om vervolgens te knijpen Als de temp Op niveau is, Maar teveel kolen gaat toch mis
 
Laatst bewerkt:
Het belangrijkste is goed gekomen zoals je schrijft, de smaak was fantastisch
 
Maar teveel kolen gaat toch mis
Ligt waarschijnlijk niet aan de hoeveelheid kolen hoor. Veel kolen, maar aansteken met één aanmaakblokje en direct knijpen houdt de temperatuur laag.
 
Toch een mooi project. Gefeliciteerd met je koe
 
@ Melis. Ik doe het je (nog) niet na. Belangrijkste is dat het gesmaakt heeft en dat de gasten genoten hebben van je creatie.

Zoals in dit draadje aangegeven. Ervaring leert. Ik hou al geruime tijd een lijstje bij met diverse temperaturen, (ook de buiten temp) en de hoeveelheid koude en warme briketten voor de run.
 
Bij mijn kamado:
Low and slow: 1 punt aansteken
150-200: 2 punten aansteken
200+ 3 punten aansteken.

De hoeveelheid kolen in de mand heeft geen invloed op de temperatuur. Ik gebruik dan ook gewoon een volle mand.
Welke kolen je gebruikt heeft wel invloed. Black Wattle moet je eerder knijpen dan Marabu.
 
Mooi stuk vlees,zal gesmaakt hebben. Wat voor rub heb je gebruikt?
Ik was bij Osdorp (tuincentrum) voor nieuw vilt. Toen zag ik 'not just bbq' staan en dan een Texaanse beaf rub. Die heb ik meegenomen en gebruikt.
 
Bij mijn kamado:
Low and slow: 1 punt aansteken
150-200: 2 punten aansteken
200+ 3 punten aansteken.

De hoeveelheid kolen in de mand heeft geen invloed op de temperatuur. Ik gebruik dan ook gewoon een volle mand.
Welke kolen je gebruikt heeft wel invloed. Black Wattle moet je eerder knijpen dan Marabu.
Ik had maar ook een punt aan gestoken, maar mijn zoon vertelde later dat de schijf niet goed afsluit, dus teveel lucht erbij om het echt goed te kunnen regelen. Ik ga eens kijken of ik daar iets kan doen met vilt wat ik over heb
 
Mooie run. En als het resultaat goed is niks mis mee toch?
Mijn iGrill 2 is al een tijdje leeg. En door laksheid vervang ik de batterijen niet... maar nu doe ik low en slow gewoon op de dome meter. Niet steeds gepiep en ge stress. Af en toe eens met de Thermapen de temp controleren. Dat geeft me veel meer rust.
Nu vind ik de iGrill ook niet mega fijn. Gaat waarschijnlijk vervangen worden door een smoke oid.
 
Ik zie mooie plakken brisket, patatjes, mooie biertjes en wat groens... dus dat moet top geweest zijn!

Als het gaat om brisket dan is mijn ervaring wel dat hoe beter, duurder, vet dooraderd je vlees is, hoe beter. Er zijn heel veel stukken die ook best heel goed van magere Nederlandse koeien kunnen komen, maar bij brisket loont het echt om uit te kijken naar graan (af-)gevoerde runderen van rassen als Black Angus. Het lijkt mij voor thuis gebruiken en smullen met vrienden ook een beetje zonde om er bijna 1 kilo vet af te trimmen. Misschien dat er voor wedstrijden heel goed vooraf gekuist moet worden omdat de presentatie ook kritischer is, maar als je lekker met een paar man zit te kanen van die beef, dan is een vetrandje juist echt zalig als die mooi zacht is gesmoord... Aaaaaaah, ik wil brisket!

Voor wat betreft de hitte beheersing: opstarten met je houtskool brandend op 1 plek, laten oplopen richting 100-150°C, dan rookhout en platesetter erin en je lap vlees erop. Dan meteen de schuiven aanpassen. Bovenop je margrietschijf altijd iets verder open dan je luchtschuif onder. Nooit dicht onderin maar een mini-spleetje mag. Bovenop een heel klein half maantje laten. Je zou ook nog een schaal met water of zandbak-zand onder je rooster kunnen gebruiken om een hitte-buffertje te maken. Als je op tijd begint met knijpen (niet smoren, zorg dat je altijd het vuur gloeiend houdt) dan loopt de warmte geleidelijker op en dat is met brisket - dat toch al best lastig is - best heel kritisch.

Succes bij de volgende!
 
Brisket staat in de planning, maar niet voor ik meter en aanjager heb
 
Ik weet het 😂 ik dacht alleen: ik gooi er genoeg in om vervolgens te knijpen Als de temp Op niveau is, Maar teveel kolen gaat toch mis

Dat is dus niet zo bij een kamado, die werkt hetzelfde als de minion methode bij een Ketel BBQ/WSM/UDS etc. met briketten.
Als je te weinig houtskool toevoegt kom je bij een L&S sessie geheid brandstof tekort, en er is niks zo irritant als een BBQ bij te moeten vullen met houtskool als je vlees er al op ligt.
Ik vul mijn firebox maximaal met houtskool, aangezien ik een Primo heb is dat 1 helft van de firebox maximaal.
Daar leg ik 1 grote houtwokkel SwissFlame op, in het midden (of 2 van een ander merk)
aansteken en uit laten branden, dat duurt 3 tot 5 minuten (geen gele vlammen meer), even kijken of de kolen het vuur hebben overgenomen, en bleke roodachtige vlammen onstaan
De Kamado sluiten en alle schuiven vol open, en nu moet je op blijven letten want de temperatuur kan nu razendsnel stijgen.
Nu kun je 2 dingen doen, en dat is puur persoonlijk, je kunt een (start)overshoot naar beneden bijregelen of als de gewenste temperatuur bijna is bereikt
(+/- 10 graden er vanaf) gaan knijpen.
Persoonlijk vind ik het prettig voor hogere temperaturen, boven de 150 graden, om een start overshoot naar beneden bij te regelen, ik zeg start omdat een overshoot tijdens de sessie, (als je een sear doet bijvoorbeeld) lastiger is bij te regelen, maar niet onmogelijk, het duurt alleen wat langer!
Voor Low & Slow Sessies ga ik meestal bijregelen als de temperatuur bijna bereikt is maar soms ook de eerste optie.

De temperatuur heeft het volgens mij niet aan gelegen dat hij droog was, heb je geinjecteerd, en was het een grain fed rund?
BTW: heb je de dome thermometer ge-ijkt (gecontroleerd) in kokend water?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet zo bij een kamado, die werkt hetzelfde als de minion methode bij een Ketel BBQ/WSM/UDS etc. met briketten.
Als je te weinig houtskool toevoegt kom je bij een L&S sessie geheid brandstof tekort, en er is niks zo irritant als een BBQ bij te moeten vullen met houtskool als je vlees er al op ligt.
Ik vul mijn firebox maximaal met houtskool, aangezien ik een Primo heb is dat 1 helft van de firebox maximaal.
Daar leg ik 1 grote houtwokkel SwissFlame op, in het midden (of 2 van een ander merk)
aansteken en uit laten branden, dat duurt 3 tot 5 minuten (geen gele vlammen meer), even kijken of de kolen het vuur hebben overgenomen, en bleke roodachtige vlammen onstaan
De Kamado sluiten en alle schuiven vol open, en nu moet je op blijven letten want de temperatuur kan nu razendsnel stijgen.
Nu kun je 2 dingen doen, en dat is puur persoonlijk, je kunt een (start)overshoot naar beneden bijregelen of als de gewenste temperatuur bijna is bereikt
(+/- 10 graden er vanaf) gaan knijpen.
Persoonlijk vind ik het prettig voor hogere temperaturen, boven de 150 graden, om een start overshoot naar beneden bij te regelen, ik zeg start omdat een overshoot tijdens de sessie, (als je een sear doet bijvoorbeeld) lastiger is bij te regelen, maar niet onmogelijk, het duurt alleen wat langer!
Voor Low & Slow Sessies ga ik meestal bijregelen als de temperatuur bijna bereikt is maar soms ook de eerste optie.

De temperatuur heeft het volgens mij niet aan gelegen dat hij droog was, heb je geinjecteerd, en was het een grain fed rund?
BTW: heb je de dome thermometer ge-ijkt (gecontroleerd) in kokend water?
Hij zag er droog uit, maar was zeker niet droog! Bleek uiteindelijk bij het eten. Ik had 500cl runder bouillon geïnjecteerd. Dat heb ik de avond ervoor gedaan, toen heb ik de rub er op gedaan, maar die was ochtends dus erg nat .
Ik had geijkt, toen bleek ook al dat de Ikea meter goed was bij kokend water en de dome thermometer niet, slechts 84 graden bij 100 graden water.....
Ik ben 16 juni jarig, nog twee weken wachten:)
Het wordt deze denk ik:

Als ik de schijf beneden dicht heb is hij dus niet helemaal dicht, dan is er dus een vrij grote kier, ik ga kijken of ik dat met vilt kan oplossen.

Temp was op een gegeven moment lange tijd 110 graden, maar ja als dat betekent dat de werkelijke temp op 135/140 ligt.....

Ik had blijkbaar ook iets teveel vet weggesneden, maar toch, die harde stukken wil je ook niet(Of wel?) . Het was een USA koe bij de Makro gekocht
 
De dome thermometer kun je met een steeksleuteltje bijstellen zodat 100 is 100. Bedoel je met schijf onder misschien je luchtschuif? Die kan je wellicht ook een beetje beter modelleren als die niet goed aansluit? Dooft de bbq wel als je dat wil aan het eind van de sessie of brandt daarbij steeds je hele lading kooltjes op? Het meeste harde vet wordt lekker zacht als je zo lang en langzaam gaart... da's nou juist zo lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan