BasBQ
Beef en Steak

Brisket 4-2-10 zonder oven?

Smoke

Sprokkelaar
Berichten
28
De tijd is voor mij gekomen. Ik ben van plan om binnenkort -voor het eerst- een brisket te maken :cool:. Dit wil ik graag volgens de 4-2-10 methode doen.
  1. 4 uur bij 120°C op de Kamado
  2. 2 uur bij 140°C op de Kamado
  3. 10 uur bij 65°C in de oven
Echter, ik loop tegen een probleem aan: mijn oven ondersteunt geen lagere temperaturen 😞. Daarom denk ik eraan om het laatste gedeelte van 10 uur sous-vide te bereiden. Maar ik heb nog wat twijfels.
  • Water 65° C houden, of hoger/lager?
  • Vocht toevoegen? (lijkt mij niet nodig omdat er door de vacuum verpakking geen vocht verloren gaat
  • Hoe lang? 10u aanhouden?
Ik ben heel benieuwd naar jullie tips, adviezen en gedachtes hierover.
 
Wij zijn een BBQ forum.
Sous vide is hier bijna verboden uit te spreken 🤭
Brisket doen we hier volledig in de BBQ.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Wij zijn een BBQ forum.
Sous vide is hier bijna verboden uit te spreken 🤭
Brisket doen we hier volledig in de BBQ.
Het is inderdaad vloeken in de kerk. 😬
Hoe zou je zelf de bereiding doen volledig op de BBQ?
 
Ja op kamado of in mijn smoker.
Sinds ik het BBQ virus heb gebruik ik onze oven bijna niet meer.
 
Het is inderdaad vloeken in de kerk. 😬
Hoe zou je zelf de bereiding doen volledig op de BBQ?
Het belangrijkste zijn jouw stap 1 en 2. Als je vroeg genoeg begint kan je het daarna goed ingepakt in aluminiumfolie en handdoeken in een koelbox laten rusten tot etenstijd.
 
Gewoon helemaal op je kamado, ben echt geen tegenstander van sous-vide maar denk dat je het in dit geval veel te ingewikkeld maakt voor jezelf.

Zo spannend is brisket nou ook weer niet hoor, gewoon een goed Grain-Fed exemplaar aanschaffen en de tijd doet in principe het werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
In je voorstel topic zeg je dat brisket op je BBQ CV staat, net als pulled pork, picanha, spareribs, etc.
Dan weet je toch dat je brisket gewoon op de bbq kunt maken ipv zoveel uur dit, zoveel uur dat en dan nog 10 uur s**s-v*d*🤷‍♀️
Brisket op een bbq maken gaat sneller dan wat je nu wilt 😉

@Ghost , wij gebruiken de oven nog heel vaak, opslagplaats voor skillets en om even ons eten veilig te stellen ivm onze jongste Noord-Amerikaanse tijger want die is heel snel 😜
 
In je voorstel topic zeg je dat brisket op je BBQ CV staat, net als pulled pork, picanha, spareribs, etc.
Dan weet je toch dat je brisket gewoon op de bbq kunt maken ipv zoveel uur dit, zoveel uur dat en dan nog 10 uur s**s-v*d*🤷‍♀️
Brisket op een bbq maken gaat sneller dan wat je nu wilt 😉
Scherp ;). Heb inderdaad wel eens een brisket point gemaakt. Niet goed in de gaten gehouden, te warm laten worden.... Drama... :cry:
Dat laat ik me geen 2e keer gebeuren.

De volgende ik een whole packer klaarmaken
 
Dacht ff dat je van het forum lag. Woorden als 'oven' en 'soud-vide' gebruiken. Jij durft :ROFLMAO:

Staat nog op mijn lijst om te doen, maar ik zou in godsnaam niet weten waarom je hem niet gewoon op de kamado doet van begin tot einde. Dat gaat perfect. En een goeie tip: als je de werkwijze en recepten volgt vanop Noskos zijn website, dan zit het altijd goed.
 
Die stap 3 begrijp ik niet.

65°C sous vide zou een relatief koud waterbad zijn, zou je vlees zelfs van schrikken, daar kan je kerntemperatuur nooit hoog genoeg van worden. Die wordt namelijk hooguit... 65°C. Dat lijkt me niet wat je wil?

Je kunt je kamado heel goed in temperatuur beheersen, maar zo'n lage T is lastiger dan bijvoorbeeld 80-90°C handhaven. Dus als je die wat hogere T gebruikt dan is de tijd gewoon iets korter voor hetzelfde resultaat. Zal in een kamado veel beter en constanter te houden zijn dan jouw oven thermostaat doet. Zo'n thermostaat regelt aan/uit en die schommelt zomaar tientallen graden. Als je zowel qua kerntemperatuur als malsheid (priktest) tevreden bent dan pak je in en bewaar je in een thermobox. Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Dus, zoals eerder vermeld, lekker helemaal op de barbecue doen. Het is makkelijker, omdat die toch al aan staat en veel leuker.
We horen wel hoe laat we kunnen aanschuiven 😜
 
Staat nog op mijn lijst om te doen, maar ik zou in godsnaam niet weten waarom je hem niet gewoon op de kamado doet van begin tot einde. Dat gaat perfect. En een goeie tip: als je de werkwijze en recepten volgt vanop Noskos zijn website, dan zit het altijd goed.

En wanneer ga jij eens een brisket maken 🤔
Volgens mij ben jij je al 3 jaar aan het inlezen🤭 Kom op doe eens gek een maak het eens een keer!!
 
Verplaatst naar de rookkamer, Tips Trick en Tutorials is voor weetjes en niet voor vragen.
Fool proof bereiding Brisket staat oa in dit geweldige injectievloeistof recept
 
Bijna vergeten, Oven en Sous vide dat verdient de Pek en veren trofee



Pek en Veren-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sous vide prima om b.v. Pulled pork wat je eerder op de bbq bereidt hebt mee te ontdooien en op te warmen.
 
Sous vide prima om b.v. Pulled pork wat je eerder op de bbq bereidt hebt mee te ontdooien en op te warmen.
Of om bepaalde charcuterie te maken.
Een grillworst moet nu eenmaal wellen, dat is een belangrijke stap in de bereiding.
Maar daar houdt het voor sous vide hier echt wel op.
 
Of om bepaalde charcuterie te maken.
Een grillworst moet nu eenmaal wellen, dat is een belangrijke stap in de bereiding.
Maar daar houdt het voor sous vide hier echt wel op.
Eventueel met biefstuk achtige stukken zou je het kunnen doen. Heb het 1 keer met een tomahawk gedaan gedaan en dat was mijn slechtst gelukte ooit.
 
Eventueel met biefstuk achtige stukken zou je het kunnen doen. Heb het 1 keer met een tomahawk gedaan gedaan en dat was mijn slechtst gelukte ooit.
Tomahawk of cote de boeuf zijn door hun dikte ideale stukken vlees voor reverse sear met een paar chunks eiken of hickory. Sinds ik dit ontdekt en onder de knie heb wil ik wat steak betreft liever niets anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan