BasBQ
Beef en Steak

Brioche broodjes voor de bbq

Tomsmoke

Sprokkelaar
Berichten
36
1671014299620.png

Hier een recept voor heerlijke stevige brioche broodjes. Perfect om een hamburger op te serveren of ander heerlijk gerookt vlees. Voor gebruik even lekker roosteren :D



Voor ongeveer 15 bolletjes:
120 gram volle melk
40 gram verse gist (of 14 gram *instant/droge gist. *Instant gist hoeft niet eerst te worden opgelost) (Mod.)
500 gram bloem
10 gram zout
30 gram suiker
200 gram ei
200 gram roomboter
Optioneel: bbq rub naar keuze

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verwarm de melk ligt en los hier de gist in op. Klop de eieren los en meng dit met de melk en laat even staan.
Meng de bloem met suiker en het zout en meng goed. Voeg het melk mengsel toe aan de bloem en vorm een deeg. Laat dit 15 minuten rusten.

Kneed het deeg nu tot een mooi deeg, als het deeg te plakkerig is voeg je een beetje bloem toe. Goed kneden, met 5 minuten ben je er nog niet :p

Wanneer je een mooi deeg hebt laat je het deeg 10 minuten rusten. Kneed nu de zachte boter erdoor, niet gesmolten maar op kamer temperatuur en laat het deeg nu 50 minuten met rust.

Sla het deeg daarna terug en verdeel het deeg in balletjes van ongeveer 55 gram, lichter of zwaarder mag ook natuurlijk... Bol het deeg nu mooi strak op, hoe strakker je dit doet hoe mooier je broodjes worden. Laat het deeg nu op je bakplaat onder een droge doek nu 40 minuten rijzen. Een omgevingstemperatuur van 31 graden helpt voor een mooi rijzing...

Na het rijzen de broodjes ligt bestrijken met geklutst ei, doe dit ligt! En strooi en optioneel wat bbq kruiden over. Bak de broodjes ongeveer 20 minuten op 200 graden. Ga tussendoor even kijken want iedere oven is anders!

Roep de Famillie de koken in en haal de broodjes uit de oven, van de geur loopt het water je in de mond 😊

Smakelijk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt lekker
 
Ik heb hem op de todo gezet. Maar wat bedoel je precies met 'verwarm de ligt en los de gist hierin op'?
 
Top! De broodjes gaan je zeker bevallen! Verwarm de melk ligt, heb t meteen ff aangepast👍
 
Mooie broodjes!
Ik neem aan dat de roomboter uiteindelijk ook in de broodjes terecht komt? Ik zie dat niet terug in de bewerking namelijk. Gewoon op kamertemperatuur mee mengen met de rest van het bloemdeegje?
 
Excuses, nu klopt de bereiding wel...je kneed het deeg tot het mooi soepel is, 10 minuten rusten en dan de boter erdoor werken, dan 50 minuten rusten..heb het recept weer aangevuld :)
 
Thx!
 
doe je er echt 200 gram boter in??? ik zou denken dat het bijna cake-achtig wordt dan...
 
Dank voor het delen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Marieken zei:
doe je er echt 200 gram boter in??? ik zou denken dat het bijna cake-achtig wordt dan...

Brioche is zoet boter deeg, bet heeft ook wel iets weg van cake... Het heeft ook een andere structuur dan gewoon brood, het is iets dichter. Daarom is het ook zo geschikt om je burger op te serveren, het kan wat meer hebben dan andere broodjes...
 
Tomsmoke zei:
Marieken zei:
doe je er echt 200 gram boter in??? ik zou denken dat het bijna cake-achtig wordt dan...

Brioche is zoet boter deeg, in cake gaat ook veel suiker. Het heeft ook een andere structuur dan gewoon brood, het is iets dichter. Daarom is het ook zo geschikt om je burger op te serveren, het kan wat meer hebben dan andere broodjes...

snap ik, maar in mijn recept (voor hamburger brioche broodjes : ) is het 50 gram boter. en echt zoete brioche voor in een dessert, daarin geloof ik 2:1 (bloem:boter) maar dat is bijna cake en niet echt brood meer. misschien ligt dat inderdaad ook aan de suiker, die zal zeker iets doen voor de structuur.

het is natuurlijk ook een smaak/voorkeur ding, ik vind het wel lekker als het nog echt naar brood smaakt, en je zegt dat dit wel echt een andere structuur heeft?

misschien is het ook wel, hoe minder vet hoe zompiger je burger het broodje maakt...
 
Brioche is eigenlijk ook een afleiding van brood, in gewoon brood gaat geen zuivel, wat ook een andere textuur en smaak als gevolg heeft.

Het heeft inderdaad een beetje de textuur van cake..het toast ook heel mooi goudbruin en blijft z'n structuur behouden, ook als je er vlees op legt.

Ik heb ook meteen even rondgekeken op internet.. Er worden inderdaad aparte burgen bun recepten gegeven. Ze kiezen dan voor minder boter om en de structuur meer naar brood te laten nijgen..

Ik vind deze broodjes fijn omdat ze lekker stevig blijven...maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten :D

 
Terug
Bovenaan Onderaan