BasBQ
Beef en Steak

Briketten vs houtskool, rookring editie

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
413
Hallo allen,

Onlangs gebruikte ik houtskool om wat shortribs te bereiden en het viel me op dat ik een hele mooie rookring had. Het ging niet heeel erg low (~130-145C), maar hij was wel slow (~5,5hr).
Ik weet niet meer wat voor houtskool het was, het vonkte tenminste niet als een gek.

Ik heb ook shortribs met briketten (B&B) gedaan. Dat was wel low (~120C). Hier kreeg ik niet zo'n mooie rookring. Ik had natuurlijk rookhout erbij kunnen gooien, maar dat had ik bij de houtskool ook niet gedaan.
De B&B zegt dat het natuurlijk eiken briketten zijn zonder chemicalien.

Waarom krijg ik geen (of minder aanwezige) rookring bij briketten?
Wie oh wie weet dit?
 
Voor een rookring heb je geen briketten, houtskool of rookhout nodig. Het is een chemische reactie die je ook op andere manieren kan bereiken.
Bij wedstrijden van de KCBS mag er niet op worden gejureerd.
Rook helpt natuurlijk wel als je een rookring wil hebben 😉.
Bij briketten wordt er normaal gesproken gewerkt met volledig gepyroliseerd hout. Daar komt eigenlijk geen specifieke rooksmaak meer vanaf. Bij houtskool wil het weleens gebeuren dat er stukken tussen zitten waarbij het hout niet volledig verkoold is, dit geeft bij het barbecuen dus wel specifieke rook af.
Zelf vind ik dat een enorm minpunt, kan je het gebak gelijk weggooien als het van de bbq komt.
De rooksmaak wil ik zelf bepalen.
 
Hey @Frits , dank je voor het antwoord.
Ik zag ook je antwoord van 2014.

Ik heb het echt alleen over de rookring, moet ik hieruit halen dat een bbq met briketten te schoon brandt? Met briketten wordt er te weinig NO2 geproduceerd?

De rooksmaak is niet zo van belang voor mij, het ging mij om het kleurtje (en ja het wordt er niet lekkerder op).
Dat was het alleen.
 
Als het je om de kleur gaat kan je het insmeren met colorozo zout, dat versterkt de reactie en geeft een betere rookring.
 
Als het je om de kleur gaat kan je het insmeren met colorozo zout, dat versterkt de reactie en geeft een betere rookring.
Dat hoeft ook weer niet 🙃, het ging me om de "science" waarom briketten minder rookring gaven dan houtskool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan