BasBQ
Beef en Steak

Brandstof Oklahoma Country Smoker

smokert

Stoker
Berichten
496
Een half jaar geleden heb ik een 13" Oklahoma Country Smoker aangeschaft, maar nog maar 2 keer gebruikt icm eikenhout. Ik merkte vooral dat de houtsmaak intens is, zelf kan ik het wel waarderen maar lang niet iedereen. Zijn er ook minder sterke soorten hout welke je kan gebruiken icm deze smoker met een lichtere smaak sensatie?
 
krelis_1976 zei:
Fruitbomen.... Appel is lekker.

Briketten met snippes hout. Dan is de smaak ook minder intens.

+1 en goed droog hout scheelt ook.
 
krelis_1976 zei:
Fruitbomen.... Appel is lekker.

Briketten met snippes hout. Dan is de smaak ook minder intens.

Dus ipv hout stoken met briketten of houtskool als ik het goed begrijp? Wat ik nu doe voor het opwarmen van de barbecue, duurt even met 6mm staal eerst een gasbrander erin en daarna pas stoken op hout anders ben je uren verder voordat deze goed is voorverwarmd.
 
Ik zou een Mix proberen, Als je een stevige houtsmaak hebt dan zal je waarschijnlijk met eik werken.  Een andere houtsoort (vnml fruitbomen) zal dan al helpen en als je hout niet goed droog is zal deze meer roken en dus een heftigere smaak afgeven. Met een laag briketten en of houtskool, heb je iig een goede basislaag waar je hout bij kan leggen.
Als ik met een Offset smoker werk gebruik ik meestal Beuken. Als ik problemen met de temperatuur heb zal ik een mix van grofweg 30-70% brikettten en hout gebruiken. Hoe kleiner de smoker hoe meer je met briketten kan werken. Een grote smoker zal je lastig op temperatuur krijgen met alleen briketten. Tenminste dit is mijn ervaring
 
Afgelopen weekend een poging gewaagd met eerst grote stukken houtskool en binnen een uur was deze op temperatuur en daarna enkele stukken hout erop en het resultaat was perfect geen overheersende rooksmaak meer maar een heerlijke toevoeging, ik ga vaker met deze barbecue spelen want het is toch een grotere uitdaging als de WSM en BKK.  :D
 
Hari-Bo zei:
Afgelopen weekend een poging gewaagd met eerst grote stukken houtskool en binnen een uur was deze op temperatuur en daarna enkele stukken hout erop en het resultaat was perfect geen overheersende rooksmaak meer maar een heerlijke toevoeging, ik ga vaker met deze barbecue spelen want het is toch een grotere uitdaging als de WSM en BKK.  :D

Ik zag laatst in een filmpje dat ze bij Smokey Goodness, Greek Fire briketten gebruiken in hun smokers. Dit in combinatie met wat chunks fruithout werkt ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan