BasBQ
Beef en Steak

Bouw van mijn smoker

Tomsmoke

Sprokkelaar
Berichten
36
Beste medebouwers en bbq fanaten,

Ik ben begin dit jaar begonnen met de bouw van mijn off-set smoker. Hiervoor heb ik een oud drukvat (165cm bij 55cm bij 6mm) als basis gebruikt en heb de rest(fire-box 55cm bij 70cm, onderstel etc.) van los materiaal in elkaar gelast. Ik heb hem inmiddels met goed resultaat een aantal keren gebruikt maaaar, verbeter punten zijn er altijd en vroeg mij dus af of jullie kritisch naar mijn bouwwerk willen kijken en tips en verbeterpunten zouden willen geven.

Of als jullie vragen hebben over hoe, wat en waarom natuurlijk😊 Hier nog wat foto's

pmOMgC7vj

pmWgw15Ij

pn9P12oIj

pol2r4DIj
 
:D

Heb op me iPad nogal moeten worstelen om je bouwwerk te kunnen bekijken, ik denk dat meer mensen daar last van hebben. Wellicht de foto's via tinypic posten oid...

Het is wel een beste unit trouwens! Het ziet er solide uit, grote vuurbox en een mooi groot grill/smoke-oppervlak. Je kan zien dat er al wat uurtjes werk in zit  =D>

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes verder en ik kijk uit naar de volgende serie foto's....

Gr. Mike
 
Ik heb je foto's uit Photobucket gekopieerd en hier geplakt door op het vakje IMG rechts naast de foto te klikken.  ;)
Mooie smokert!









 
Super bedankt dat je foto's zichtbaar hebt gemaakt Ceriel!

Ik heb mijn eerste fikkies al gemaakt :D Pulled pork en beefribs zijn er al met grote tevredenheid vanaf gekomen..heb achter het gat in de vuur-box een hitte schild gemaakt om zo de warmte beter door de smoker te duwen..zit te twijfelen om er een extra, verwijderbaar, rooster in te maken voor extra capaciteit voor spare-ribs...

Vragen over hoe, wat en waarom zijn natuurlijk van harte welkom B-)

Ben helemaal niet technisch onderlegt iemand erg trots op het eindresultaat en vooral naar hoe die werkt :D
 
Tomsmoke zei:
Ben al niet technisch onderlegt iemand erg trots op het eindresultaat en vooral naar hoe die werkt :D

je hebt wel 2 rechterhanden en dat compenseerd een hoop B-)
plus dat t werkt geeft een enorme kick.
en vergeet niet ; je hebt een unieke smoker gebouwd waar dr maar 1tje van is B-)
dat is heul andere koek dan de zoveelste uds replica

1 vraag:hoe regel je de temperatuur? want dat is niet te zien op de foto s.

sucses met de hobby en laat maar s wat lekkers zien op korte termijn.
en hou dat rooster lekker VET


 
Geeft zeker een enorme kick!

De temperatuur regel ik door de hoeveelheid hout op het vuur en door dat naar voor en naar achter te schuiven in de vuurbox(vandaar de lengte B-)) Ik stook eerst tot hij op temperatuur is, dan vallen de eerste blokken uit als gloeiende kooltjes. Dat is mij basis, van daaruit zorg ik dat er altijd vuur in de box is. Als ik teveel hitte krijg haal ik het vuur naar de deur (andersom voor meer hitte in de gaarkamer), of haal er met een schep een blok af en leg deze even naast het vuur.. nog een reden voor het formaat van de vuurbox.

Door altijd met de deur open te koken krijg je een mooie en schone ontbranding van je hout een fijne rook die om je vlees heen dartelt :) mijn schoorsteen is altijd helemaal open, ik heb die trek wel nodig om de hitte door mijn smoker te kunnen trekken.
 
IMG_7101_zpsp50sbo4x.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/OvJuMk.jpg
[url=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/NVYxzT.jpg]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/NVYxzT.jpg[/url]
 
Goed bezig!
 
Ziet er prima uit
 
Geen elektr. regelingen of andere toestanden om je temperatuur op peil te houden.
Prima, heel leuk bezig met een heel lekker resultaat.  Gewoon de intensiteit van je vuurtje in de gaten houden :) !

Alleen zal het niet meevallen als je een Brisket of P.P. wilt gaan roken, rooktijd tussen de 9 en 12 uur.  ;)

Veel lekkere dingen roken .  :) !

grts, 

Hans.
 
Nee idd! Lekker recht toe recht aan, als ik goed op let en op tijd hout toe voeg kan ik hem heel goed op temperatuur houden..de Pulled pork(gemaakt van een schouder van het baambrugse big)was na 10 uurtjes klaar en zo mals dat ik het schouderblad er zo uit kon halen :D B-)

Brisket is de volgende op de lijst :>
 
Is een vuurmand met cocosbriketten oid voor de lange run een optie?

Kan je iig een x aantal uren mee voort, zeker als je minion/snake methode gebruikt.

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Met alleen briketten red ik het niet kwa warmte...en vind dat vuur ook wel wat hebben B-)
 
Tomsmoke zei:
Met alleen briketten red ik het niet kwa warmte...en vind dat vuur ook wel wat hebben B-)


Met de deur open kan je hem ook als tuinhaard gebruiken denk ik dan maar. =))!  (grapje)
 
Hahaha dat kan zeker! Als je recht voor de deur gaat zitten ben je zo je wenkbrauwen kwijt! Haha
 
Prachtige Smoker Tom, deze had ik eerder gemist, maar echt een klasbak!
 
Terug
Bovenaan Onderaan