BasBQ
Beef en Steak

Bouw je eigen offset smoker

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Even een vraag naar nieuwsgierigheid, zijn er veel mensen/leden die hun eigen smoker hebben gebouwd? Zoja wat zijn jullie ervaring ermee?
Zelf heb ik een offset smoker gebouwd van 3 mm rvs plaatstaal met 2 grill roosters van 5mm dik, 60 cm lang en 30 cm breed, daarboven een klein rooster van 5 mm dik, 60 lang en 15 cm breed. De firebox is 30 cm bij 30 cm en ook dit is gemaakt van 3 mm rvs.
301da2224944198adb54cb1ff2f5ec28.jpg

c05b44d905d340cab0d1ec8bce0f1004.jpg


Het hout wat op de foto’s te zien is, is walnoot hout en dit is volledig in de lak gezet. Nou wil ik een keer proberen om op de smoker volledig op hout te stoken, wie heeft hier ervaring mee om op een kleine smoker op hout te stoken.
Ik ben een hobby lasser zonder een las diploma, het is gelukt om alles goed dicht te krijgen.

Het enige waar ik tegen aanloop, is dat de smoker nogal veel houtskool en/of briketten verbruikt. Als ik een pulled pork ga maken(van procureur), dan ben ik zo 10 uren bezig en 4 kilo aan briketten verder(idem dito met houtskool).
f162d598d54db508b51fa6587b96e557.jpg


Ondertussen heb ik het vilt al 2x moeten vervangen en ik verwacht dit zo blijft aangezien de box behoorlijk warm word.

Thans for reading!

Bram


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoe bedoel je hoe ik het heb berekend? Ik heb eerst een tekening gemaakt, toen had ik bedacht dat ik de firebox de helft wou hebben van de rookkamer. De rookkamer is 60 cm bij 30 cm en de firebox is 30 cm bij 30 cm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja goeie, ik ben gewoon begonnen met bouwen ik had mij niet zo verdiep maar misschien heb ik geluk gehad want de temperatuur schommelt bijna niet en die blijft heel netjes staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Die ziet er gaaf uit! Netjes gedaan! Wat zijn de afmeting van jou bbq?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nice! Wel echt even een stukje groter dan die van mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan