BasBQ
Beef en Steak

Botwana Lobatse Brahman Picanha

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Gisteren een Brahman Picanha van B&S op de Q gelegd. 24 uur laten pntdooien in de koelkast en vervolgens 2 uur voor de Q uit de koelkast en uit de verpakking gehaald en op een bord gelegd. Het stuk vlees was mooi ontdooid en had voordat het de Q op ging een kerntemp van 10 graden.

s0zXzSO.jpg



Vervolgens de Q met een klein stukje kersen op 150 graden gebracht en de Picanha erop gelegd. Bij een kerntemp van 47 graden het deksel getild en toen zag het er zo uit:

OumYRwZ.jpg


1bjsixl.jpg



Daarna de fik erin:

M7dq2Vb.jpg



Met dit als resultaat:

29TdeLt.jpg


TECt5zT.jpg




Het vlees was super mals, alleen vond ik de smaak toch een beetje tegenvallen. Ik vond het een beetje zuur smaken. Mijn vrouw viel het ook op, maar die vond het desondanks toch erg lekker. Ikzelf kon er toch iets minder van genieten. Dit is voor het eerst dat ik dit stukje vlees van een Botswaanse Brahman eet en zelf de eerste keer dat ik weet dat ik Brahman eet. Is dit ras soms een beetje aan de zure kant, of is er ergens iets mis gegaan?

Z.
 
Ik heb even gezocht op zuur vlees en kwam een topic van Maussie1982 tegen: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/picanha-en-het-ei/


In dat topic wordt eenzelfde picanha bereidt en wordt ook over een zure smaak geschreven. Vacuum zou een boosdoener kunnen zijn. Hmm ik heb het echter nog niet eerder meegemaakt en ik laat het vlees altijd aan de lucht een paar uur rusten alvorens het op de Q gaat.
 
Aan de bereiding kan het niet liggen! ziet er al met al heel goed uit :)
 
Ik zou net aan mijn scherm gaan likken, toen ik las dat hij zurig was. Jammer zeg hij zag er heerlijk uit!

Ik moest idd ook aan het topic van Maussie denken, maar ik ben  het zelf ook nog nooit tegengekomen.
 
Mooie foto's van een mooi stuk vlees! heb het wel eens vaker gehoord dat vlees door het vacu?m een bijsmaak kan hebben maar je hebt het vlees 2 uur voor de tijd al uit de verpakking gehaald, dan zou de bijsmaak weg moeten zijn.....

Misschien was de Picanha wel afkomstig van een "schoonmoeder-rund", dat zijn vaak van die zuurpruimen  :D
 
Mooie botswammesbramadinges! Jammer van de zure bijsmaak.
 
Hahaha schoonmoederrund! Hahhaha mn vrouw zegt nu dat ze al een opmerking in die richting heeft gemaakt haha. Nou ja, misschien nog een keertje bestellen, misschien is ie dan beter (niet zuur).

Bedankt voor het kijken allemaal!
 
Het ziet er prima uit! Jammer dat de smaak dan een beetje tegen valt...
 
Jammer man van je mooie stuk vlees. Gewoon nog een keer bestellen en opnieuw beginnen.
 
Jammer van de smaak, maar het ziet er wel goed uit.
 
zonde dat de smaak zo tegen viel, je foto's zien er in ieder geval wel heel erg mooi uit
 
Ziet er wel heel erg lekker uit! Jammer dat de smaak dan niet helemaal aan de verwachting voldoet.
 
Gelukkig zag het er goed uit anders had het vlees waarschijnlijk helemaal NIET gesmaakt, de ogen eten nu eenmaal mee.
Ziet er prachtig uit maar valt qua smaak tegen....jammer hoor.
 
Ik heb deze week ook een stukje Lobatse Botswana picanha binnengekregen. Wat mij opviel was dat er een houdbaarheidssticker van de producent opzat met productiedatum maart 2013 en houdbaarheid september 2013.
Is een sticker van de leverancier overheen geplakt met productiedatum maart 2013 en houdbaarheid maart 2014.
Heb hier over gebeld.
1e sticker zou de vers houdbaarheidsdatum geweest zijn. Na ontvangst in Nederland ingevroren en sticker met diepvriesdatum geplakt. Zet wel vraagtekens bij vers houdbaarheid van een half jaar...
Ik ga dit stukje vanavond proberen. Ik zal laten weten hoe de smaak was.
 
Ik ben benieuwd naar je smaakervaring. Vanavond gaat er bij ons T-bone op de Q en die komt ook uit het vacuum, hoop dat de smaak goed is.
 
Heb vlees rustig in de koelkast laten ontdooien, uit folie gehaald. Vind de kleur nietr echt geweldig. Niet mooi helder rood maar wat dof van kleur.
Wordt vervolgd
 
Zoals beloofd, hierbij mijn bevindingen. Ik had na het ontdooien het idee dat de kleur niet helemaal top was. Na een paar uur uit de koelkast viel dat eigenlijk nog wel mee. Heb de picanha tot 45 graden indirect gegaard en daarna tot 50 graden direct. Resultaat was prima, mooi stukje vlees, smakelijk.
Ter illustratie een paar foto's.

Picanha, puur zonder enige kruiden


na indirect tot 45 direct tot 50 graden.


Na 15 minuten rusten aangesneden. Was voor het grootste deel mooi medium/rare.
Kleuren van de foto vertekenen iets.


Conclusie, mooi stukje vlees voor een redelijke prijs. Van een zure smaak was geen sprake, ik denk dat jij een verkeerd stukje hebt gehad.
 
Mooi dat het gesmaakt heeft, ziet er goed uit!

Die zure smaak hoort er dan gewoon niet aan te zitten. Na contact met B&S werd mij aangeraden om een volgende keer het vlees uit de vriezer direct te ontdooien in stromend koud water.

Uit jou bevindingen lees ik dat je het uit de vriezer direct ook uit de verpakking hebt gehaald om te ontdooien. Ik denk dat ik daar de fout heb gemaakt. ik heb het vlees weliswaar in de koelkast, maar nog wel in de orginele verpakking laten ontdooien.

In het vervolg haal ik de verpakking er direct na het uit de vriezer nemen af!

Z.
 
?k vind een half jaar vrij lang.
Gebruikelijk is meestal 3 maanden. Zolang in het vacuum loop je kans op verzuren.
Uit het vacuum halen en een behoorlijke tijd laten luchten, dus open wegzetten niet afdekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan