BasBQ
Beef en Steak

Borrel & bites Salmon Burnt Ends

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.846
Al een tijdje geleden heb ik dit recept gevonden, wachtend op de juiste gelegenheid. Borrel en bites, perfect thema ๐Ÿ˜‹.

Burnt ends, maar dan van zalm.
Het idee sprak mij wel aan, een keer iets anders dan het bekende. Een klein beetje was ik bang dat het te papperig wordt en dat ze geheel uit elkaar vallen, maar dat was onterecht ๐Ÿ˜.

Eerst zelf een gemberteriyakisaus met gemaakt. Voor mij de eerste keer, maar dat ga ik zeker vaker doen. Smaakt zoveel beter dan het flesje. ๐Ÿ˜œ
20230415_142234.jpg


Ondertussen de zalm van zijn velletje ontdaan en hierna in blokken gesneden.
20230415_144651.jpg


Ik heb voor de marinade deels het recept aangehouden, alleen zout percentage aangepast. Oorspronkelijk zat er 6% zout in de marinade ๐Ÿซจ, dit terug gebracht naar 4%. Achteraf nog veel te veel en zou ik het de volgende keer nog eens halveren. De rest van de marinade bestaat uit de teriyaki, honing en bruine basterdsuiker.
Dit mocht samen 24 uur marineren.
20230415_144941.jpg
20230415_145000.jpg


De volgende dag de Q aangemaakt en 2,5 uur op 45 graden laten roken. Dit zou eigenlijk op 80 moeten, maar was bang dat ze dan snel te ver zouden gaan.
20230416_144403.jpg
20230416_144435.jpg


En zie die kleur, zo uit de marinade op een siliconen roostertje. ๐Ÿ˜
20230416_150556.jpg


Even rustig in het begin, maar daarna begon het toch goed te roken. Het op temperatuur houden ging met de controller erg makkelijk ๐Ÿ˜.

20230416_171200.jpg


Na 2,5 uur begonnen ze nog mooier kleur te krijgen en was het tijd om ze af te lakken met een glace op basis van teriyaki en honing. Vanaf hier heb ik de temperatuur verhoogd naar 120 graden.
20230416_175038.jpg


Volgens het recept zou je ze tot 68 graden moeten garen... Erg gaar, maar ik begrijp een klein beetje het idee. Op die manier krijg je stevige hapjes ipv sappige, waar het vet uit loopt en geheel uit elkaar vallen. Uiteindelijk heb ik ze er met 62 graden afgehaald.
Wat lekkerder is... Eigen keuze, voor een eerste keer volg ik meestal het recept.

En dan het eindresultaat:
20230416_175258.jpg


Echt super lekker, mooie stevigere borrel bites ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹.
Ik ga deze zeker nog eens maken, al zal het met een aantal aanpassingen zijn.
Allereerst het zout.. Dat zou ik drastisch minder doen en daarna eens goed naar de temperatuur. Ik heb toch liever dat het geheel uit elkaar valt ipv stevige bites.

Maar wat zeur ik, samen met de kids het bordje in 2 minuten leeg gegeten ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚.
 
Ziet er perfect uit en zo zaal het ook gesmaakt hebben.
 
Ben heel benieuwd hoe dat smaakt, op mn lijstje gezet !๐Ÿ˜‹๐Ÿ’ฅ๐Ÿ”ฅ
 
Zo, die zien er lekker uit!

Mooie inzending.
 
Prachtig Remco.
Dit wil ik zeker gaan maken dus heel graag
het recept plaatsen in het receptendeel
 
Lekker man , ik ga het eens proberen .
 
Lekker man. En idd, geweldige kleur.
Was het niet over smoked met 3 blokjes?
 
Terug
Bovenaan Onderaan