BasBQ
Beef en Steak

Boretti Barilo

Ik heb mij Borreti nu een paar dagen en vind hem top. Voor de lucht toevoer heb ik de as lade ingeknipt.
 
 
 
 

BoersmaMS

Stoker
Berichten
456
Ik heb mij Borreti nu een paar dagen en vind hem top. Voor de lucht toevoer heb ik de as lade ingeknipt.


Kan je daar een foto van laten zien met jou oplossing?
 
Heb toevallig vandaag in de winkel nog bij zo'n Boretti gestaan, misschien was hij maar vlug-vlug in elkaar gezet maar wat dadelijk opviel was hoe wankel het onderstel was, het kan toch niet de bedoeling zijn dat als je de klep opent het ding naar achter en voor wiegt?
 
Klinkt als dat ze hem maar matig in elkaar hebben gezet.
De mijne vandaag in elkaar gezet en die staat als een huis.
 
@MechWarrior : ik heb die modificatie ook gedaan, maar ik merkte geen verschil tov de standaard aslade. Nog steeds een heel matige luchtstroom waardoor de Q telkens uitging als het deksel dicht ging. Je kan proberen, maar verwacht er niet teveel van zou ik zeggen.
Overigens staat de Barilo inderdaad wel stevig op zijn voeten.
 
Net met een stappenboor de gaten opgeboord naar 12mm. Afhankelijk van het resultaat boor ik ze nog verder op of maak ik er een paar gaatjes bij.
BBA1012E-D902-4863-A7BD-EE11F6D96456.jpeg
 
Ik heb er toevallig laatst bij iemand op gekookt. Die had aan 1 kant 1 schuifje en aan de andere kant 2. Doordat er mandjes in zitten voor de kolen konden we er wel wát luchtstroom in krijgen dus dat ging redelijk. Wel is het een beetje een ongelukkige keuze om voor een horizontale luchtstroom te kiezen waardoor je rekening moet houden met de windrichting. Bij een offset smoker heb je veel trek door een brandend vuur en een schoorsteen maar dat is met dit apparaat toch minder aan de orde, dus als hij net niet lekker staat gaan de kolen makkelijk uit.

Temperatuur stabiel krijgen lijkt me een uitdaging, gelukkig gingen we niet voor low&slow. Hij ziet er best mooi uit en de bouwkwaliteit is best aardig, maar ik zou 'm niet aanraden op basis van die ene ervaring.
 
@smokey_jaap ik denk dit het vorige model is. De huidige heeft vier ventilatie openingen. Het lijkt ook wel of er een verschil zit in de hoogte van de kolenroosters en afstand van de roosters tov de ventilatie openingen. Ik heb jaren op een Weber Master Touch 57cm ge-BBQed hot&fast en low&slow en kon die aardig goed controleren.
Zeer waarschijnlijk ga ik toch een fan+controller en probes kopen, om de temperatuur goed te kunnen regelen.
 
Ja die Weber heb ik zelf ook staan, maar daar heb je een wat meer verticale luchtstroom, dus dat werkt gewoon hartstikke goed. Met een horizontale luchtstroom moet je wel echt trek creëren. Daarom moet er ook best een forse pijp op een offset smoker.
 
Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met de extra gaatjes etc en er toch wat lekkage was heb ik de eerste mod reeds gedaan:
0E16E458-0C62-4546-B0B9-79618D3AEF36.jpeg
8A58FB5F-0AC2-4C51-BDE3-69C394A7E76A.jpeg

En de tweede is vandaag binnen gekomen:
image.jpg

Nu alleen nog wachten op een juiste bulkhead adapter die uit Duitsland moet komen.
 
Ach ja, je had beter een Weber OT 57 kunnen kopen, met alle respect heeft Boretti er geen kaas van gegeten met de Barilo.
Het lucht management van deze BBQ is totaal verkeerd ontworpen.
Voor dat geld moet je geen gaten boren en as lades inknippen, zo'n BBQ hoort gewoon goed zijn werk te doen, af fabriek.
 
Ik had zo’n weber eerst. Had de Boretti gekocht zonder goed onderzoek te doen ervan uitgaande dat het wel goed zat 🙄
Vindt het niet erg om wat te modden/tweaken mijn eerste laptop ging ook meteen open (back in 2003) om de koeling te upgraden van de videokaart. Maar back on topic, als ik een Bastard/Gr Egg oid dergelijks had gekocht had toch ook zo’n fan controller erop aangesloten. Mijn hele keuken is met de iPhone te bedienen met zelfs een webcam in de oven. Nodig, nope. Grappig ja zeker. De webcam zit er alleen in omdat ik een draadloze kernthermometer wilde ipv een bedraade.
 
Ik vroeg me af, Heeft iemand al ervaringen met de nieuwe versie met 4 luchtgaten? Van de Boretti dus.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bij de Barilo is niet alleen lucht toevoer maar ook luchtafvoer.
Ik heb de versie met 4 luchtgaten maar ben er matig tevreden over.
Met de kap open dan gaat hij als een tierelier, maar met de kap dicht krijg ik hem niet boven de 195gr.
Dan heb ik een fan aan 1 kant en de 2 openingen aan de andere kant open.
Die ik de onderste dicht dan is de max temperatuur 120-130gr.
4450D57B-BD9D-44C2-A46B-1FE88C2455EE.jpeg

Dat gezegd hebbende, nu zit ik op 205gr…

Mijn volgende mod word een tweede opening aan de rechterkant en dat ik de fan op 2 openingen kan hebben. Dat werkt beter voor de lucht toevoer.
Een andere mod is een schild/“barrière” maken aan de onderkant van de asbak om valse lucht te verminderen. Nu heb ik een barrière van aluminiumfolie gemaakt.
En ik ban aan het kijken hoe ik een schoorsteen kan maken…. Voor een betere doortocht.

Had ik het van te voren allemaal geweten dan had ik wel een ei oid gekocht.
 
Blijft vreemd, lees veel problemen met het op temperatuur krijgen van deze bbq’s echter heb ikzelf hier geen last van.
De mijne gaat vrij snel richting de 300+ als de ventilatie overal open staat.
Ook brand hij netjes bijna alles “op” kwa houtskool/briketten.
Betreft ook de versie met 4 gaatjes.
Vooralsnog ben ik content - wellicht als ik meer ervaring krijg met het grillen etc dat ik een x overstap naar een kamado maar dat zie ik tegen die tijd dan wel…..
Groeten, Fred.

AB959764-92C8-4487-B8CD-24B98297865E.jpeg


B3FF7251-6C2F-4E7D-AAFE-8EEC047D6790.jpeg
 
Laatst bewerkt:
OK Fred, heb deze bbq ook. Best knap dat je de 300 graden haalt vind ik. Hoeveel mandjes vul je met briketten of houtskool en welk merk brandstof gebruik je? Groet Bart
 
Even een bedankje van een nieuw forumlid voor alle inspiratie en tips over het modden van een Barilo (oud model). Ik had ook de genoemde problemen van te lage temperatuur bij een dicht deksel. Voor een paar euro twee extra luchtroostertjes besteld bij Boretti en wat gaan knutselen. Resultaat nog niet bekend maar dáár kom ik vast en zeker nog op terug!

Voorlopig aan één kant een extra luchttoevoer gemaakt op rooster hoogte en de aslade ingeknipt, geboord en stukje uitgebogen. Ben héél benieuwd of ik resultaat zie straks. Vond het wel een challenge om twee nette rondjes uit het dikke plaatstaal gezaagd/geboord te krijgen. Uiteindelijk met een metaalboor en wat vijlen helemaal goed gekomen!!


IMG_20220212_141726-2022-web.jpg

IMG_20220212_141645_1-2022-web.jpg

IMG_20220212_141800-2022-web.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan