BasBQ
Beef en Steak

Boemkool met hasselbacks

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.422
Dit gerecht stond al een hele tijd op mijn To-Q-lijst, afgelopen weekend genoten van het schitterende weer en lekker koken in de tuin.
Qua benaming ben ik voor dit gerecht toch meer voorstander van boemkool dan bloemkoolbom ;)

Eerst een mooie bloemkool uitgekozen in de supermarkt.

20220226_105645.jpg

Deze vervolgens een 10-tal minuten gestoomd omdat ik in verschillende recepten las dat de bloemkool bij 6-8 minuten voorkoken vaak nog te hard is.
20220226_113151.jpg

Vervolgens rundsgehakt gekruid met wat paprikapoeder, kerriepoeder en knoflookpoeder en nog wat zwarte peper (geen zout toegevoegd omdat hier bij de slager het gehakt reeds gekruid wordt). Dan was het tijd voor het betere boetseerwerk en werd het gehaktmengsel in een mooie egale laag aangebracht op de bloemkool.
20220226_113832.jpg

Dan was het tijd voor het betere weefwerk, een mooi baconmatje in mekaar geknutseld op een vel bakpapier.
20220226_115126.jpg

Dit maakte het iets eenvoudiger om nadien de bacon mooi over de met gehakt beklede bloemkool aan te brengen.
Ik was toch tevreden met het resultaat.
20220226_120411.jpg


Intussen werd de Bastard ook aangestoken en met een indirecte opstelling tot 180°C opgestookt.
Terwijl het ei op temperatuur kwam had ik nog de tijd om de hasselback aardappelen in te snijden en snel nog een kruidenolie aan te maken met verse tijm, verse rozemarijn, knoflook, gerookt zeezout, zwarte peper en olijfolie.

Toen werd het tijd om de gietijzeren schaal tussen de barbecue te mikken.
20220226_120540.jpg

Na een 20-tal minuten begonnen de aardappelen open te komen en bracht ik voor de eerste keer een royale hoeveelheid kruidenolie aan.
20220226_123557.jpg


Gedurende een uur streek ik de aardappelen iedere 20 minuten opnieuw in met een laagje kruidenolie.
Na dit uur strooide ik nog wat kaas over de aardappelen en werd het tijd om de bacon te voorzien van een laagje barbecuesaus
20220226_131750.jpg


Een 10-tal minuten later was de kaas mooi gesmolten en de barbecuesaus mooi gekarameliseerd.
Dit leverde dit artistieke plaatje op.
20220226_132131.jpg


Tijd om het gerecht aan te snijden en nog een plaatje te schieten van de doorsnede. Dit zou zomaar een heel geschikt halloweengerecht kunnen zijn ;)
20220226_132602.jpg


Het werd een heerlijke maaltijd
20220226_132746.jpg
 
Dat ziet er erg lekker uit!

Moet ik snel ook eens gaan maken.

Hoe groot is de bloemkool ongeveer?
 
Mooi compleet maaltje zo 👍🏻
 
Dat ziet er erg lekker uit!

Moet ik snel ook eens gaan maken.

Hoe groot is de bloemkool ongeveer?
Was een relatief grote bloemkool, we hebben er met 4 personen van gegeten en hadden nog bijna een halve over.
Er ging 1 kg gehakt rond en het baconmatje was ook ongeveer 500g
De bodem van de skillet meet 30 cm diameter en had langs de bloemkool nog net genoeg ruimte om een 6-tal aardappelen van gemiddeld formaat te plaatsen.
 
Ziet er mooi uit. Overlaatst ook eens gemaakt, maar de bloemkool mocht verder voor mij. Was me iets te knakkig. Maar ik weet waar het probleem lag.
 
Ziet er prima uit.
Mooie run
 
Lekker bezig geweest. Heerlijk gezonde bloemkool met wat gehakt en bacon 😁 dat zijn pas de goede combies!
 
Ben zelf geen bloemkool fan maar dit ziet er zeer mooi uit. Mooi gemaakt. Top
 
Mooi gemaakt. Ziet er ook smakelijk uit.
 
Mooie maaltijd, de bloemkoolbom en de Hasselbacks zien er voortreffelijk uit.
 
Mooi gerecht en prima uitvoering. Heel mooi gemaakt zo, dat moet smullen geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan