BasBQ
Beef en Steak

Bloemkoolburgers

 
 
 

(Koen)

Kooltjesharker
Berichten
207
Zo af en toe eens iets nieuws proberen kan geweldige dingen opleveren. Toen ik opzoek was naar een recept van Duitse kaasbroodjes kwam ik de bloemkoolburger tegen. Dat leek me nou net iets voor de fotowedstrijd.

Even een bloemkool gescoord en kort gekookt.
20220828_153925.jpg


Daarna een uitje gesnipperd en gepureerd

20220828_160726.jpg


Dan alles in de pan en de kruiden, Paneermeel en Bloem erbij. Nog een eitje dat het wat beter bind en kneden maar
20220828_161751.jpg


Dan een flinke lepel in de hamburgerpers en mooie schijfjes maken. De koelkast in en laten opstijven
Intussen de broodjes in de oven bakken
20220828_173621.jpg


Het opstijven van de burgers leek geen succes, het leek of de burgers net zo zacht waren als voor ze een uur koelkast in gingen dus ook maar even een paar in de vriezer gelegd.

Het vertrouwen dat de burgers op het rooster zouden blijven liggen was er niet. Dus eerst een proberen. Kijken of ik er een mooie krokante korst op kan zetten voordat ie wegzakt. Dus eerst even vol boven de kolen.
20220828_185624.jpg


Geen succes nummer, rooster even schoonkrabben en een pannetje erbij gepakt

Eigenwijs als ik ben, de burger uit de vriezer toch nog op het rooster proberen
20220828_185140.jpg


Maar ook daar ging het niet helemaal zoals ik het in gedachten had. Enigzins het gevoel dat murphy zometeen zijn wet komt uitleggen maar stug en koppig als ik ben nog even doorzetten. Vrouw en kinderen zaten al aan de knaks dus de druk om te presteren was er al af.

Alles weer een beetje opgepoetst en schoongekrabt, de pan er weer op.

Door het getob, gevloek en gekloot geen foto's meer geknipt.

Maar nadat de pan, na lang wachten en veel geduld, een korst op de burger had gezet, het in zijn geheel om kunnen draaien. Ook de andere kant van een korst voorzien en met lichte crematie sporen naar het broodje begeleid.

Kom ik g*dmiljaar erachter dat de sla of iets wat er op lijkt op was. Alsmede de komkommer en tomaat.

Gelukkig hing er in de moestuin nog een verdwaalde rijpe tomaat, plakje Augurk erbij. Wat saus en we hebben een karig belegd broodje
20220828_193701.jpg


Na een hoopvolle eerste hap kwam er een rare beleving. Het was niet vies, maar ik heb wel eens betere dingen gegeten. De structuur was niet wat ik ervan verwachte. Die was er gewoonweg niet.

Zo af en toe iets nieuws proberen kan geweldige dingen opleveren, maar... soms ook niet.

Voor de gene die het ook wil proberen, hier het Recept. Succes!
 
Mooie uitdaging. En super dat je het met ons deelt. Ik denk voor een volgende keer de burgers iets wat zout toedienen. En dan op een koelrackje oid leggen. Dan kan het zout wat meer vocht onttrekken uit de bloemkool. En uit de burger weg druppen. Dan zal het vast makkelijker gaan er een korst op te krijgen. Voor structuur wat andere groentes toevoegen. of stukjes bloemkool die nog rauw zijn. Niet opgeven. De burger ziet er iig goed uit qua vorm. Top
 
Uniek idee, jammer dat het niet succesvol uitpakte. Maar dat hebben we allemaal wel eens. Hij ziet er verder super uit, daar ligt het niet aan!
 
De burger ziet er mooi uit dus dat is gelukt, jammer dat de smaak er niet was.
 
Goeie poging, jammer dat het niet lukte zoals je bedacht had.

Soms mislukken dingen nou eenmaal, gebeurt bij ons allemaal.

Lijkt me wel heel bijzonder, een bloemkoolburger.
 
Ziet er netjes uit
Recept wat aanpassen en weer proeven
 
Mooie uitdaging. En super dat je het met ons deelt. Ik denk voor een volgende keer de burgers iets wat zout toedienen. En dan op een koelrackje oid leggen. Dan kan het zout wat meer vocht onttrekken uit de bloemkool. En uit de burger weg druppen. Dan zal het vast makkelijker gaan er een korst op te krijgen. Voor structuur wat andere groentes toevoegen. of stukjes bloemkool die nog rauw zijn. Niet opgeven. De burger ziet er iig goed uit qua vorm. Top
Binnenkort maar weer eens aan de gang, bedankt voor de tips
 
Leuke poging voor een vleesvervanger! Wij eten weleens bloemkoolpizza hier, hiervoor prakken we gekookte bloemkool met een vork. Wellicht geeft dat een betere bite voor je burger dan volledig gepureerd!
 
Creatief en leuke poging! Jammer dat het geen succes was. Maar dat is het mooie van bbq. Gewoon weer proberen 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan