BasBQ
Beef en Steak

Bloemkoolbom!

Voor de liefhebbers van vlees en groenten...  B-). Bloemkoolbom van de Q.

Ingredi?nten (voor 4 personen):
1 bloemkooltje (niet te groot!)
1 kilootje gehakt naar keuze
200-250 gram baconspek
eventueel wat cheddar kaas
Kruiden / specerijen naar eigen keuze.

Bereiding:
Men neme het bloemkooltje, kook deze 5 minuten voor en schrik hem dan af onder koud water zodat hij niet doorgaart. Het gehakt kruiden zoals je zelf wilt. Eitje erdoor, en wat paneermeel of beschuitkruim, en dan mengen maar tot de gehakt stevig is, maar nog een klein beetje plakt.
Bekleed de bloemkool geheel met het gehakt; druk het er stevig in zodat het blijft zitten. Wil je de cheddar gebruiken, leg die dan eerst op de bloemkool voor je het gehakt eromheen drapeert.
Maak een matje van het baconspek (gebruik 3/4 van het spek hiervoor), groot genoeg om de hele bol mee te kunnen bekleden.
Nu komt de kunst om de bol gehakt met inhoud op de spekmat te leggen, en hem aan de onderkant goed dicht te vouwen. Gebruik dan de rest van het spek om de bol wat te verstevigen.

Q'en
Verwarm de Q voor op 180 graden. Plaats de bloemkoolbom (al dan niet op een bakplaat) indirect op de Q, en laat hem 60-75 minuten lekker doorgaren op 180 graden. Gebruik je een thermometer? dan de probe midden in de bloemkool laten landen, iets boven het midden. Zodra de core een graad of 65-70 is zal de bloemkool nog een lekkere bite hebben, dus gewoon niet te snel gaan.

De plaatjes:
IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

IMG_0722.jpg

IMG_0726.jpg

IMG_0727.jpg

IMG_0728.jpg


EET SMAKELIJK!

 
Wat een idee!
Ga ik zeker proberen. :)
 
Bedankt voor het delen!
 
Deze is altijd lekker en zorgt ook voor verbaasde gezichten bij niets vermoedende gadten tijdens het aansnijden
 
Ga ik maken!!!!
Ik vind dit soort groentedingen altijd leuk.
 
Als je de bloem(kool)bom beplakt hebt met het gehakt kan je de stronk verder uithollen en vullen met aardappelpuree... spek erover en op de Q. Groente, vlees en aardappelen in 1x klaar
 
Dit gerecht heb ik hier op het forum ontdekt en onlangs eerst in de oven geprobeerd, helemaal top!
Deze op de BBQ ziet er nog veel lekkerder uit.

Geweldig hoor!
Lekker!

groet B-)
 
Dat ziet er gaaf uit ga ik zeker eens proberen. :D
 
 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.162
Ff kapen hier. Ga hem morgen eens maken. Is het een goede meerwaarde om de spek daarna nog in te smeren met BBQ saus?
 
Ff kapen hier. Ga hem morgen eens maken. Is het een goede meerwaarde om de spek daarna nog in te smeren met BBQ saus?
Kan beiden denk ik. Met bbq saus wordt het een hele grote gezonde moinkball
 
Dat deed ik wel. Met zo'n mooie Romanesco. Heerlijk eten!
 
Ziet er heerlijk uit. Al lang van plan om deze te maken maar nog steeds niet van gekomen. Bedankt voor de inspiratie.
 
Zo hee. Deze Is goed gelukt zeg.
Complimenten

Ziet er goed uit
 
Dit is een topic uit 2017, TS is sinds 2018 niet meer actief
 
Terug
Bovenaan Onderaan