BasBQ
Beef en Steak

"blauwe" makro ribs op de WSM

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Naar aanleiding van de berichten over de spare ribs van de Makro deze maar eens gehaald en vandaag gemaakt.
Hierbij Noskos classic spareribsrecept gevolgd. Deze ribs smaakten wel maar haalden het niet bij de buikspare ribs van het Iberico varken die ik bij beef en steak vandaan had.
Hangt mogelijk ook samen met de wijze van bereiden.
Buikribs had ik volgens 3-2-1 methode bereid, door het toevoegen van vocht wordt het vlees zachter.
Vond het vlees nu wat aan de droge kant, minder mals.
Noskos saus viel overigens wel goed in de smaak.
Ik ga de volgende keer deze ribs toch inpakken en vocht toevoegen.
Zal dan geen 3-2-1 worden maar eerder 2-1-0,5.
Hierbij wat foto's

Ribs in de rub na een nachtje koelkast

20130105_134155_zps2b3ec87d.jpg


Eindresultaat, bijna geen foto maar dochter dacht er op tijd aan.
Bij de rib aardappelschijfjes met rozemarijn en venkel/tomaat.

20130105_183154_zps444e3265.jpg
 
Baby backs zijn heel anders dan buikribben, die zijn over het algemeen wat vetter. Ze reageren ook anders met de bereiding maar daar ben je inmiddels wel achter :)

Ribjes zien er wel lekker uit!
 
lekker maaltje weer geweest.
Ik denk ook niet dat je de buikribben van B&S moet gaan vergelijkern met de ribs van de (blauwe doos) makro
 
Hij ziet er lekker uit.
 
Noskos,
foutje in mijn bericht. Stond dat het Nosmo's recept was maar moest Noskos recept zijn (inmiddels in eerste bericht aangepast.
Heb deze ribs dus anders bereid dan de buikribs die ik volgens 3-2-1- had bereid.
Vond deze ribs aan de droge kant.
Tips om dit de volgende keer beter te krijgen??
Saus vind ik heerlijk, heb een paar potjes staan  :)
 
Welk recept van mij heb je gebruikt? Ik heb er meerdere en ik doe eigenlijk al mijn ribs in folie tegenwoordig.
 
Baby backs is meestal 3-1-1 0f een variant hiervan (bij mij vaak 3-1,5-0,5) ik gebruik ook altijd folie in stap 2
Verder vind ik de glaze en de kruiden van Frits zijn easterwood ribs een erg goede en smakelijke basis.
 
Noskos,
gebruikte recept is jouw recept voor Noskos classic spareribs.
 
Hmm, dat is ??n van de eerste dingen die ik maakte, kijk voor de lol maar eens naar de datum. Inmiddels zijn we bijna 6 jaar verder en doe ik het anders. Ik heb ooit "ergens anders" gevraagd wat ik met al die oude dingen moet aanvangen omdat ik het niet meer zo doe tegenwoordig en de meeste stemmen waren toen voor gewoon zo laten.
Inmiddels zijn het er ook zoveel dat overal een kattebelletje bijzetten ook een dagtaak zou worden :)

Ik doe ze tegenwoordig, 3-1-1 (soms 2-1-1 als er heel weinig vlees opzit), 107?C en niet meer moppen.
 
Ziet er lekker uit.  Ik was nooit zo van de spareribs, maar sinds ik ze zelf maak op de q vind ik ze geweldig en komen ze geregeld op tafel.
 
Er was nog een stuk overgebleven,
Dat stuk ingepakt met saus en appelsap op de BBQ gelegd (stond toch aan voor wat ander vlees).
Resultaat:
Al was het een dag later, deze was beter geworden door het toevoegen van vocht.
Conclusie voor mij is dat ik ribs in het vervolg altijd in ga pakken, of het nu buikribs zijn of niet.
 
noskos zei:
Inmiddels zijn het er ook zoveel dat overal een kattebelletje bijzetten ook een dagtaak zou worden :)
Misschien kijken welk van de oude berichten het meest bekeken worden en enkel bij die een verwijzing zetten naar de nieuwe recepten?

Anderzijds: de datum staat er duidelijk bij en gezien je het toendertijd hebt gepubliceerd zullen ze ook wel eetbaar geweest zijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan