BasBQ
Beef en Steak

Black Iron for buckaroos

  • Onderwerp starter Pit Boss Lonny
  • Startdatum
P

Pit Boss Lonny

Gast
In mijn zoektocht naar oud Amerikaanse recepten en keukengereedschappen uit de tijd van de chuckwagons zoals bijvoorbeeld de "Dutch Oven" en de "Black Iron Skillets" kwam ik een prachtige antieke pannenset uit begin 1900 tegen. Na enig contact met de eigenaar kon ik deze van hem kopen. 

Vandaag was het dan zover de track & trace code gaf aan dat ze vandaag zouden worden geleverd. 

Deze "Black Iron" pannen zijn meer dan 100 jaar oud en stammen dus uit de echte "Cast Iron Chuck Wagon and Rawhide" periode  :D

De pannen werden Omstreeks 1910 door de Enterprise Enamel & Black Iron Company in Bellaire Ohio USA onder de naam Corona vervaardigd.

3b9105fd.jpg


De set bestaat uit een zogenaamde Pancake Griddle, een Frying Skillet en een zogenaamde Fajita Skillet. 

Na 100 jaar zijn ze wat roestig geworden maar dat is geen probleem voor deze prachtige gietijzeren pannen. Het bijzondere is dat het pannen zijn die in de afgelopen 100 jaar nog nimmer gebruikt zijn en dus nimmer en nooit zijn ingekookt! Dit inkoken of inbakken noemt men "Seasoning". 

eadbeb33.jpg


In de tijd dat deze "Black Iron" pannen werden gemaakt werd de Corona (Enterprise) Black Iron Company gezien als een van de meest elegante Black Iron leveranciers van pannen. De Corona is nu wat minder bekend dan bijvoorbeeld de pannen van het merk Griswold en Wagner maar zijn daardoor wel zeldzamer. 

Na ze met azijn en aluminium folie zo goed als roest vrij te maken ga ik ze door het zogenaamde "seasoning" met "Crisco" weer helemaal netjes en bruikbaar maken. Ik zal hier het verloop van de "seasoning" laten zien. Een mooie vintage en tevens zeldzame pannenset die na 100 jaar nog steeds voor lekker eten gaat zorgen.   Ik ben er blij mee en ik hoop mijn gasten straks ook. 

En nu "Cookie is making up chow for the buckaroos"  ???
 
Zo de Skillet, Griddle & Fajita pannen zijn ontroest, schoongemaakt. Nu warm en licht geolied met plantaardige olie en wegzetten om ze aankomende week als het weer een beetje mee zit op de OTP met Crisco een seasoning te geven.

885a51cb.jpg


Moet zeggen dat ze er nu al geweldig uitzien maar natuurlijk een "seasoning" moeten hebben om die natuurlijke anti-aanbaklaag te krijgen.

a4d3adf9.jpg


Mooie Black Iron Skillets maken dat een "Old Buckaroo"  honger krijgt

cec9dd6b.jpg


Nieuwe foto's komen als de pannen een seasoning krijgen en het eindresultaat zichtbaar is.

Gona make myself a nice "Flap-Jack"

P.s. Zijn er meer hier die uit de omgeving H.I. Ambacht komen?

Lon.
 
Je zou niet zeggen dat dit een antiek pannensetje is, ze zien er als nieuw uit. Mooi werk!
 
Je heb ze al een lekker poets beurtje gegeven,ziet er weer goed uit.
 
prachtig antiek setje hoor, je hebt ze weer mooi opgepoetst
 
Wow. Ziet er goed uit. Mooi project ook. Heb je dan ook een leuk verhaal er achteraan.
Veel plezier ermee.
 
Ik kan er alleen maar van dromen om zo'n setje pannen te vinden...
Veel plezier ermee!
 
Ik zit hier gewoon verbijsterd en jaloers te kijken....
 
Mooie set en iedereen hier die gietijzer heeft, en dat zijn er een hoop, met een beetje liefde kunnen je achterkleinkinderen ze ookmnog steeds lekker gebruiken. Wel wat anders dan een tefalpannetje ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan