Ik merkte dat er hier nog geen topic over was, dus maak ik het maar even aan 
In het weekend van 24-25 augustus wordt het Belgisch Kampioenschap BBQ georganiseerd in Oostende (WBQA).
Op het menu staan Oostendse langoustines, varkenskroon, kip, entrec?te en een vrij te kiezen dessert.
De locatie is eigenlijk best uniek : het Zeeheldenplein op de zeedijk.
BBQ met zicht op zee dus !
Er zijn 36 teams ingeschreven en gisteren hebben we de briefing gehad van de organisatie.
We verzamelden in een bijgebouwtje van het Thermae Palace Hotel op de zeedijk, een toonvoorbeeld van vervallen glorie, maar soit.
Er was een receptie met Palm en Rodenbach bier en verse garnalen en Breydelham als hapje.
Het was aangenaam om de andere teams te ontmoeten en kennis te maken in een informele sfeer.
Tijdens de briefing had de organisatie nog een paar (minder aangename) verrassingen in petto voor de teams :
Maw, we hebben nog wat werk te verzetten met ons team De Filous. Maar onze ambitie blijft ook dit kampioenschap ongewijzigd : we gaan voor de lol en willen niet laatste eindigen ! ;D
BTW, ik heb ??n Nederlands team gezien tussen de inschrijvingen : Dutch BBQ Team...
Hopelijk is het mooi weer dat weekend en komt er wat volk van het Genootschap naar Oostende dan !

In het weekend van 24-25 augustus wordt het Belgisch Kampioenschap BBQ georganiseerd in Oostende (WBQA).
Op het menu staan Oostendse langoustines, varkenskroon, kip, entrec?te en een vrij te kiezen dessert.
De locatie is eigenlijk best uniek : het Zeeheldenplein op de zeedijk.
BBQ met zicht op zee dus !
Er zijn 36 teams ingeschreven en gisteren hebben we de briefing gehad van de organisatie.
We verzamelden in een bijgebouwtje van het Thermae Palace Hotel op de zeedijk, een toonvoorbeeld van vervallen glorie, maar soit.
Er was een receptie met Palm en Rodenbach bier en verse garnalen en Breydelham als hapje.
Het was aangenaam om de andere teams te ontmoeten en kennis te maken in een informele sfeer.
Tijdens de briefing had de organisatie nog een paar (minder aangename) verrassingen in petto voor de teams :
- Bij de langoustines komt sinds gisteren ook nog pladijs. Deze moet je niet gebruiken. Maar toch... :
- Voor het dessert moet er verplicht gebruik gemaakt worden van een rond aluminium schaaltje van 8cm doorsnede.
Dit moet op het bord staan bij het indienen ! - Elk bord krijgt een eigen QR code en de jurering verloopt volledig digitaal.
Voordeel is dat meteen na de prijsuitreiking de punten online te vinden zouden moeten zijn. - Het dessert telt maar voor de helft van de punten mee.
In het verleden is te vaak gebleken dat de score van het dessert de rangschikking te fel door elkaar kan halen... (Duh...)
En, ik citeer de organisatie, "het dessert is toch maar het 5de wiel aan de wagen. Ge zijt dan moe of hebt al wat gedronken en dat interesseert dan toch niemand meer.
Als ik thuis dessert maak op mijne BBQ is dat ne camambert in het dooske en wat brood en voila, daar is den dessert." Einde citaat.
Dan weet je meteen wat je verdienste is als regerend Belgisch Kampioen dessert... :-[ - Er is een "Palm Award" voor het meest creatieve gebruik van het Palm bier. Dat kan in een saus, marinade, injectie, ...
Benieuwd hoe ze dat gaan weten wie wat, waar en hoe gebruikt heeft.. - De tijdstippen van indienen kunnen wat gerokken worden, het is niet omdat je 5 minuten te laat bent dat je bord niet meer mag meedoen.
- De definitieve menu moet op 15/08 ten laatste doorgestuurd worden aan de organisatie. Daarna mag er niet meer van afgeweken worden.
Maw, we hebben nog wat werk te verzetten met ons team De Filous. Maar onze ambitie blijft ook dit kampioenschap ongewijzigd : we gaan voor de lol en willen niet laatste eindigen ! ;D
BTW, ik heb ??n Nederlands team gezien tussen de inschrijvingen : Dutch BBQ Team...
Hopelijk is het mooi weer dat weekend en komt er wat volk van het Genootschap naar Oostende dan !