BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg vraagje

 
 
 

WillemHvdW

Kooltjesharker
Berichten
177
Gisteravond heb ik de BGE aan gehad en toen ik vanochtend deze wilde gaan schoonmaken zag ik dat er nog wat houtskool aan het gloeien was. Het was niet veel maar toch. Is het normaal dat dit na circa 12 uur nog niet helemaal gedoofd is of heb ik misschien ergens een lek waardoor er lucht bij blijft komen? Ik had het daisy wheel er op en niet de keramieken kap.
 
Zonder zuurstof geen vuur, dus dan heb je ergens een plek waar zuurstof door naar binnen trekt.

Niet per ongeluk de onderste schuif een stukje open laten staan ?
Daisy wheel niet goed gesloten?
Sluit de deksel goed op de onderkant ? (truck met het bankbiljet misschien proberen)


Mac
 
Mac zei:
Zonder zuurstof geen vuur, dus dan heb je ergens een plek waar zuurstof door naar binnen trekt.

Niet per ongeluk de onderste schuif een stukje open laten staan ?
Daisy wheel niet goed gesloten?
Sluit de deksel goed op de onderkant ? (truck met het bankbiljet misschien proberen)


Mac
Truk met het bankbiljet.
Verklaar je nader...
Tenzij je bedoet dat je daarmee moet "voelen" of die tussen het keramiek en het metaal van de schuifgelijding kan.


 
Als je bijvoorbeeld je vilt hebt vervangen, dan controleer je of er speling zit tussen de onder en bovenkant, met een papiertje (of bankbiljet)
Door deze rondom tussen de deksel en de onderkant te doen, en de deksel te sluiten.
Als je vervolgens het briefje er tussen uittrekt, voel je of dat je wel of geen weerstand voelt.
Als alles correct gemonteerd is, zou je rondom evenveel weerstand moeten voelen.
Als het niet overal gelijk is, dan moet je de deksel opnieuw uitlijnen, omdat er eventueel valse lucht zou kunnen ontstaan.

Mac
 
Wel vreemd, ik heb dan wel geen BGE maar mijn Black Bastard heeft waar het schuifje voor de lucht toevoer zit onder een flinke kier. Ondanks de kier gaat hij gewoon uit als het schijfje en het margriet wiel dicht zitten.
 
Vanavond gaat hij weer aan, voor lasagne. Morgenochtend maar eens kijken of hij dan weer nasmeult en dan eventueel de vilt rand nakijken.
Bedankt voor de info!
 
WillemHvdW zei:
Vanavond gaat hij weer aan, voor lasagne.

Die valt bij mij altijd door het rooster. Nasi en macaroni ook, om over soep nog maar te zwijgen
 
Mijn afsluitingsritueel is de margrietschijf in de bbq op het rooster opbergen en de dop erop. Schuiven dicht dan is 'ie vlot uit en op den duur weer koud. Dat duurt best even, maar h?, daar heb je keramiek voor toch? ;)
 
dennis zei:
Die valt bij mij altijd door het rooster. Nasi en macaroni ook, om over soep nog maar te zwijgen

Dat probleem heb ik opgelost door er een stuk aluminium omheen te vouwen. Een echte aanrader!  Je kunt ze ook kant en klaar kopen maar weet niet precies hoe ze dat noemen. Iets met *v*nschaal ofzo en verkrijgbaar bij verschillende winkels.
 
Slimme modificatie!
Van zo'n schaal heb ik weleens gehoord ;)
 
Ik heb ontdekt dat als je egg bij het maken van soep overstroomt, je het beste de onderste schuif (ook het rooster) half open kan zetten, zo'n 7,5 cm. Dan schijnt hij niet meer te overstromen en blijft de zijkant van je ei schoon
 
Sander72 zei:
Mijn afsluitingsritueel is de margrietschijf in de bbq op het rooster opbergen en de dop erop. Schuiven dicht dan is 'ie vlot uit en op den duur weer koud. Dat duurt best even, maar h?, daar heb je keramiek voor toch? ;)

Ook ik sluit hem telkens op deze manier, vooral bij een high temp cook hoor je hem inderdaad zuigen terwijl je het deksel sluit.
Ik heb ook een stuk vilt rond de hals van de BGE, zo sluit de dop strak aan.
Hij blijft nog uren warm, maar het vuur dooft.
 
Sander72 zei:
Mijn afsluitingsritueel is de margrietschijf in de bbq op het rooster opbergen en de dop erop. Schuiven dicht dan is 'ie vlot uit en op den duur weer koud. Dat duurt best even, maar h?, daar heb je keramiek voor toch? ;)

Laatste keer geen problemen meer gehad, maar zal dat vanavond na de Moinks ook eens proberen. Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan