BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg-Houtskool/Kokosbribriketten/briketten

 
 

Vatos

Kooltjesharker
Berichten
166
Beste mensen!

Nou heb ik deze week een BGE aangeschaft, alleen staan in alle boekjes dat je geen briketten mag gebruiken. Vanwaar is dit als ik vragen mag?
Vele van jullie stoken ook gewoon met briketten in de Kamado's toch? :)
Hoe zit het met kokosbriketten? Kunnen deze wel gewoon in de kamado gebruikt worden?

Groet!

-EDIT

Nog een vraagje, wie weet hoe strak deze moeren moeten? (Niet mijn foto) Ik durf ze niet te strak aan te draaien :D
SDJ_3151_zpsy6y6te9c.jpg

 
Briketten produceren over het algemeen wat meer as, waardoor de luchttoevoer in je firebox niet optimaal zou blijven doordat de luchtgaten snel dicht gaan. Ik heb uit nood nu een paar keer met briketten in mijn BGE gestookt, maar als je met een schoon ei begint is dat niet zo'n issue.  Maar je moet je ei dan wel goed uitzuigen na het gebruik, want er kan een aardige baal as achterblijven. Daarom gebruik ik liever houtskool. Kun je veel langer mee stoken zonder dat je hoeft schoon te maken.

De moeren moeten verder worden aangedraaid totdat de bout een lichte kromming begint te vertonen.  Op youtube staan wel wat instructies daarover: https://youtu.be/iWVkmvjx530

 
El Fumarole zei:
Briketten produceren over het algemeen wat meer as, waardoor de luchttoevoer in je firebox niet optimaal zou blijven doordat de luchtgaten snel dicht gaan. Ik heb uit nood nu een paar keer met briketten in mijn BGE gestookt, maar als je met een schoon ei begint is dat niet zo'n issue.  Maar je moet je ei dan wel goed uitzuigen na het gebruik, want er kan een aardige baal as achterblijven. Daarom gebruik ik liever houtskool. Kun je veel langer mee stoken zonder dat je hoeft schoon te maken.

De moeren moeten verder worden aangedraaid totdat de bout een lichte kromming begint te vertonen.  Op youtube staan wel wat instructies daarover: https://youtu.be/iWVkmvjx530

Thanks! Ga ik even naar kijken :D
 
briketten zijn ook niet nodig op BGE 
houtskool blijft lang genoeg branden
omdat je veel minder verbrand door goede isolatie
en als je klaar ben met BBQen  gewoon dichtzetten
en rest van houtskool volgende keer weer gebruiken
 
Dat is waar, alleen ik hoorde dat kokosbriketten zo fijn zijn voor low-slow, dus wou ik wel eens proberen.
Maar ik hou het voor nu bij houtskool :D

Vandaag ga ik mijn DIY inbouwtafel voor de BGE Medium maken
 
let wel op als BGE te warm wordt
krijg je hem niet snel meer koud
kalm aan met de onderste luchtshuif
en als er veel wind staat magrietschijf bij low en slow bijna dicht
 
Thanks voor de tip! :D

trouwens, ik las ergens dat uw Firebox in 3 stukken was gebarsten, hoe ging dit qua garantie met de BGE leverancier?
 
vallen zit niet in de garantie
misschien op inboedel verzekering
 
Terug
Bovenaan Onderaan