BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg gaat zweten

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Na de laatste tijd alleen maar low en slow gewerkt te hebben wilde ik vanmiddag na een sessie mijn BGE eens goed door laten trekken om alle roet weer eens weg te branden. Tot mijn verbazing begon het ei ineens aan de buitenkant te 'zweten'. Iemand dit eerder gezien of gehad? Ik denk dat het vocht is wat vanwege de warmte naar buiten wordt geperst, maar dat zou toch niet moeten kunnen? Als ik heel goed kijk (en ook op de foto te zien), zie ik allemaal microbarstjes in mijn glazuur.

Mijn BGE is goed 1.5 jaar oud. Staat wel buiten, maar daar zou hij tegen moeten kunnen. Is dit de gewoonste zaak van de wereld, of moet ik aanspraak gaan maken op de garantie? Ik zou niet willen dat het van kwaad naar erger gaat en ik ik het nu niet meldt maar over 10 jaar met de gebakken peren zit.

9uuji1.jpg


2uzplif.jpg
 
Is normaal hoor, zeker als het wat vochtiger is en je je ei lekker opstookt dan perst hij het vocht dat in het keramiek zit er zo uit. Heb ik regelmatig. Maak je geen zorgen.
 
noskos zei:
Is normaal hoor, zeker als het wat vochtiger is en je je ei lekker opstookt dan perst hij het vocht dat in het keramiek zit er zo uit. Heb ik regelmatig. Maak je geen zorgen.
het viel me nu pas voor de eerste keer op. En die micro barstjes in het glazuur, heb je die ook?
 
Vocht, microbarstjes, allemaal bekend. Heb ik ook bij hoge hitte na een poosje lowenslow en vochtige seizoenen.
 
Jeroen +1
 
Yep craquel? zit hier ook in het glazuur, maar dat is iets normaals bij aardewerk. Denk dat dat ook goed is anders kan het vocht niet weg en zou je een probleem hebben als het stoom wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan