Beef en Steak

Bierkip

azure

Sprokkelaar
Vandaag voor het eerst 2 bierkippen(franse en hollanse scharrelkip) op de bge gedaan.1 gemarineerd de ander met een rub. In het bier gember,knoflook, lemon blaadjes en wat kruiden van de rub.
Het resutaat was beetje tegenvaller.  :(Na ruim 2 uur met een gemid temp van 105 cellius was de  de kerntemp van een kippepoot 80 graden.Goed dacht ik zo. Geconcludeerd dat de kippen goed waren, maar dat was niet het geval. In iedergeval niet van de andere kip. Mischien ook de fout gemaakt dat 2 kippen er langer in moeten als 1. En de beercan met al het lekkers proefde ik niets terug. Terwijl van het bier wat  over was heerlijk rook?
Wat ging er verkeerd. Graag jullie mening.

De temperatuur vind ik vrij laag voor beercan chicken ik doe hem meestal rond de 170.

Dat je smaak van de vloeistof die in het blikje zit terug proeft in je kip is een fabeltje volgens de Nakedwhizz. Het doet meer voor de beleving en het verhaal eromheen.

Heb je geen foto's?

Wat was er precies niet goed? Ik kan me indenken, dat wanneer de poten 80C zijn, de borst en de rest van de kip gortdroog zijn.

Vaag, ik zet de kip altijd in een schaaltje/tray van de ikea dus kan het vocht daarin druipen. Naast dat schaaltje gooi ik de briketten.
Met een uurtje is de kip dan echt wel gaar en totaal niet droog en ook niet verbrand. ;)
Ik doe het gewoon op de JBF (Jan Boeren Fluitjes) manier en hou ik totaal geen dome-temp ofzo bij...  :-[

BCC is het lekkerder op een hoge temperatuur. Dan heb je genoeg warmte om het vet tussen de huid en het vlees te smelten en zo een knapperig velletje te krijgen. Ik kijk tegenwoordig niet echt meer hoe warm ik ze doe, maar dat zal zo rond de 190-200°C zijn en misschien wel iets meer.

En wat Frits al zei, het ziet er leuk uit op een blikje, maar van de uiteindelijke smaakstoffen vind je niets meer terug in je eindproduct. Dus bier/water appelsap, aan het eind smaakt het allemaal hetzelfde ;)

Oh ja, mocht het wat te hard gaan met bruinen van het velletje dan kun je altijd een velletje aluminiumfolie over de kip leggen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een paar foto's gemaakt ff kijken of ik ze er op krijg. Wat ik zo lees is de temp te laag. Als ik een hele kip op de weber deed deed ik het ook op z'n JBF. Maar omdat hier een therometer op zit dacht ik ga hem roken rond de 100 graden en dat 2uur lang. Ik moet nog ff wennen aan de bge.De poten was de enige waar ik niet tevreden over was en het bier oftewel het ontbreken van de smaak. Borst en vleugels waren lekker de borst niet gortdroog. Denken jullie niet dat 2 kippen langer moeten dan 1 kip? Volgende keer hoger zeker voor z'n lekker knapperig velletje

Het zal misschien ietsje langer zijn maar niet veel, ze staan toch in dezelfde ruimte en temperatuur.

Twee procureurs doen er net zo lang over met pulled pork maken, denk niet dat het erg veel uit maakt. Ik merk het tenminste niet als ik twee BCC's maak.

De theorie gaat denk ik alleen op in een magnetron. Die werkt namelijk met microgolve  die er op afgeschermde plekken (vlees naast elkaar, een te dikke ovenschaal etc...) niet doorheen komen...

Terug
Bovenaan Onderaan