BasBQ
Beef en Steak

BGE rooksmaak

Stijnb

Tondelzoeker
Berichten
3
Beste,

Op internet zijn er veel mensen vol lof over een BGE
Nu vind ik een BGE ook intressant omdat je er veel op kan bereiden.
Vrienden van mij hebben ook een BGE en veel van hun eten en brood smaakt gerookt.
Zelf zonder dat ze rook hout toevoegen, doen zijn iets verkeerd?
Want ik heb geen zin om een pizza of brood te bakken die gerookt smaakt om mijn BGE.

Hebben jullie dit ook dat jullie brood en andere bereidingen gerookt smaakt?

Alvast bedankt
 
Dat zal te maken hebben met het soort houtskool dat ze gebruiken.
Ik gebruik zelf Dammers/Vuur en Rook, deze is vrij neutraal.
 
Ceriel +1
Mijn brood en pizza's van het ei hebben er weinig of geen last van.
 
Hier met Dammers en Peko nergens last van.

Wanneer je een gerecht gaat maken waarbij je geen rooksmaak wil, even de firebox legen zodat er geen rookhout van een eerdere sessie meer in zit.
 
Waarschijnlijk roken zij af en toe iets in dat ei en ze branden 'm niet  zo vaak schoon. Dan smaakt je brood ook al snel naar rook als je 't in de BGE gaart. Rook is tamelijk penetrant en je hebt niet veel nodig om iets naar rook te laten smaken of ruiken. Sowieso smaken zaken na bereiding in wat voor houtskool BBQ dan ook vaak naar.....<tromgeroffel>....BBQ.
 
El Fumarole zei:
Waarschijnlijk roken zij af en toe iets in dat ei en ze branden 'm niet  zo vaak schoon. Dan smaakt je brood ook al snel naar rook als je 't in de BGE gaart. Rook is tamelijk penetrant en je hebt niet veel nodig om iets naar rook te laten smaken of ruiken. Sowieso smaken zaken na bereiding in wat voor houtskool BBQ dan ook, vaak naar.....<tromgeroffel>....BBQ.
Je verwacht het gewoon niet :p
 
Hier is al vaak over gesproken.
Er zijn mensen die de gore smaak van niet goed gepyroliseerd houtskool niet proeven en dit rooksmaak noemen, wij proeven dit verschil dus wel.
Het schijnt dat je smaak eraan kan gaan wennen, bij ons dus niet.
Zelfs op BBQ wedstrijden proef ik het als de gerechten zijn gemaakt op houtskool wat niet goed gepyroliseerd is.
Hout dat niet goed is omgevormd tot houtskool (pyroliseren) bevat nog delen van teer. teer komt van nature voor in hout en wordt door het omvormen naar houtskool (verhitten) uit het hout verdampt, gebeurt dit niet volledig dan krijg je een petroleum-achtige teersmaak
Alle houtskool kan hier in meer of mindere maten last van hebben, Black Ranch Argentina heeft hier m.i. het meeste last van.
De oplossing is vrij simpel maar kan enige tijd duren.
BBQ opstoken en op temperatuur laten komen, voordat je gaat beginnen met je product op de BBQ te leggen ruiken aan de schoorsteen of je nare luchtjes ruikt.
ruik je nare luchtjes, gewoon wachten tot die zijn verdwenen (je bent nu zelf het houtskool aan het pyroliseren) dit kan zomaar een half uur duren.
Een goede rookgeur en smaak komt echt niet van het houtskool maar van rookhout en dat zijn over het algemeen hele andere houtsoorten.
 
Ik bak ook regelmatig appeltaart of pizza op het ei. Ik moet wel kunnen proeven dat het van de BBQ komt, anders kan het net zo goed in de oven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
ik heb hier ook mee zitten knoeien. bij mij bleek het overstappen op andere houtskool de oplossing.

mijn brood bak ik in een pan op het ei. dit geeft een fantastische 'ovenspring'. het laatste deel (10 min) bakken zonder deksel voor een mooie korst, en een vleugje houtoven smaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan