BasBQ
Beef en Steak

BGE op de grond?

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Hoi allemaal,
Ben op zoek naar een keramische Q. Zat te denken aan een Kamado of Qamado (fijn prijsje) maar na het lezen van de meeste meningen hier kan ik toch beter voor een stapje meer gaan...
Nu zat ik te kijken en betaal je voor een onderstel toch al snel 200 euro extra.
Kan je een BGE large ook zonder onderstel goed gebruiken? Of is dat echt wel 200 euro meer waard?
Graag jullie idee.

Groetjes Linda!
 
Een kamado is een type-aanduiding, niet een merk. Een BGE is een kamado, een Kamado Joe ook bijvoorbeeld. Alle keramische Q's zijn kamado's.

Een onderstel is een must. Anders staat hij te laag, en direct op de grond is niet aan te bevelen ivm warmte en beschadigen van de onderkant. De enige reden dat een kamado zonder onderstel wordt verkocht is zodat je hem in een meubel kunt plaatsen.

En wat is duur? Hangt van je budget en wensen af. Ik heb een paar maanden terug een Chinese Large voor 200 euro tweedehands gescoord. Misschien ooit nog eens een 'echt' merk, maar vooralsnog voldoet deze prima.
 
Bedankt voor je reactie.
Bevalt die chinees wel? Ik wordt er een beetje huiverig voor na een aantal meningen gelezen te hebben.
Ik denk dat ik toch maar voor een "echte" ga.
Misschien moet ik mijn wederhelf maar even lief aankijken om een tafeltje te bouwen.
 
Discussies over merken kamado's zul je altijd houden, net als discussies over Skoda's versus BMW's :)

Ik ben blij met mijn kamado, hij doet wat hij moet doen. Ja, wellicht dat hij over een jaar of 5 in elkaar stort, maar horrorverhalen over BGE's zijn er ook. Lees maar rond overal, dan zul je zien dat het allemaal wel mee valt. Over het algemeen melden de de mensen zich op een forum als er iets niet goed is, degene die wel tevreden zijn hoor je minder ;)

Let wel op dat je eigenlijk niet zoveel smaken/merken hebt als je zou denken. Er zijn de grote merken als BGE, Monolith, Primo, Kamado Joe en KEG, en dan heeeeel veel dezelfde. Zo zijn Black Bastard en mijn Chinees exact hetzelfde, en er zijn nog veel meer bedrijven die op dezelfde kamado een eigen merkje plakken.
 
In afwachting van een tafel heb ik een half jaar vanaf de grond gewerkt, lees met een tegel eronder en de BGE op drie keramische pootjes. Dat ging goed. Nu ik echter een tafel heb wil ik niet meer anders. De belangrijkste twee voordelen zijn de werkhoogte die een stuk prettiger is en de mogelijkheid om direct spullen af te leggen. Niet geheel onbelangrijk is dat ik nu ook geen angst meer heb dat iemand 'm omloopt. Succes met je aankoop!
 
+1
Dat onderstel van de BGE is belachelijk duur. Voor weinig geld maak je zelf een tafel, eventueel met wielen er onder.
(en ik ben niet echt handig  :)  )
 
Als pr? voor het 'merk' zou ik de garantie willen noemen. Als er van je BGE iets zomaar kapot gaat (mijn platesetter is een keer gebarsten) dan krijg je eigenlijk per ommegaande vervanging. Verder vind ik van sommige chinezen het hang- en sluitwerk wat gammel aanvoelen, maar zolang het werkt doen ze het verder prima. Ik zie mensen op Black Bastards e.d. precies hetzelfde doen als ik op mijn BGE.

Enige waar je eigenlijk goed op moet letten, is dat de dome mooi aansluit op de onderkant. Anders krijg je valse trek en hou je de temperatuur niet laag. Maar dat is meestal meer afstelling dan dat het af-fabriek niet goed is.
 
Eens, garantie is absoluut beter bij de A-merken. Als er bij mij iets kapot gaat zal ik het zelf moeten betalen :)
 
De kwaliteit van accessoires en ook het onderstel is geweldig... kostbaar maar duurzaam. Ik heb heel lang gewikt en gewogen (tweeling) maar ontzettend gelukkig met mijn complete bge large. Enige wat mij wat tegenvalt zijn de bruin geschilderde waaibomen houten plankjes. Erg functioneel maar niet mooi... daar komen vast ooit mooie hardhouten plankjes voor in de plaats. Tegelijk met zo'n chique Bidle handgreep!  :D Oh ja, tegenvaller was ok het niet hi-temp resistant vilt. Die wissel ik dit voorjaar naar Nomex. Zou standaard moeten zijn!
 
Garantie, accesoires, en verkrijgbaarheid van onderdelen is een grote pre van de A merken, Maar hier kom je pas achter als je deze nodig hebt.
Maar aan de andere kant voor 500 eurie (of meer) verschil kan jezelf ook veel (laten) regelen
 
Ik vind ?200 voor een onderstel niet belachelijk duur in verhouding tot de BBQ die er in zit, maar goed ik ben niet objectief genoeg misschien ;)

Daarnaast is het "waaibomenhout" waar de plankjes van gemaakt zijn Ceder hout en dat is niet goedkoop ?n nog eens super weer bestendig... Eigenlijk dus een heel goeie keuze voor de plankjes. Ik vond het ook waaibomenhout, vooral omdat het zo licht aanvoelt, maar in feite is het dus heel duurzaam hout...
 
Ik heb gewoon twee hardhouten tuintegels aan mijn Ei geschroefd, mijn zijtafeltje bestond nl uit latjes en dat was echt niet heel stevig ( ouder model Ei). Werkt als een tierelier.
En als onderstel heb ik zo'n nesthandler. Het grote voordeel daarvan is dat ik mijn Ei overal heel makkelijk en veilig kan verrijden. Ik vind het het geld echt dubbel en dwars waard hoor.
 
Gerard777 zei:
Daarnaast is het "waaibomenhout" waar de plankjes van gemaakt zijn Ceder hout en dat is niet goedkoop ?n nog eens super weer bestendig... Eigenlijk dus een heel goeie keuze voor de plankjes. Ik vond het ook waaibomenhout, vooral omdat het zo licht aanvoelt, maar in feite is het dus heel duurzaam hout...

Wat zonde om dat dan dicht te smeren met die bruine menie, cederhout mag je zien toch? Maar goed om te weten!
 
E?n van de forumleden heeft voor al zijn BGE's en Webers hele mooi hardhouten handgreepjes die via een site te bestellen zijn... onlangs stond er ook een linkje in de shoutbox. Ik zoek wel even.
 
Oke, ik denk dat het een BGE medium gaat worden.  Mijn vriend kan wel een tafel maken dus dat gaat vast goedkomen. Nu nog een vraagje, wat zijn de must have accessoires van dit mooie eitje?
Ik had alvast de plate setter bedacht want volgens mij is die onmisbaar maar wat raden jullie nog meer aan?
 
Als je m in een tafel bouwt is een tablenest wel handig.
 
Platesetter is een must. Ik heb veel plezier van het gietijzeren grillrooster. Pizzasteen heb ik nog maar 1 keer gebruikt EN ik heb al veel stenen van andere merken gezien voor veel minder geld. Heb je al een bierblikkiphouder?
 
Lin zei:
Oke, ik denk dat het een BGE medium gaat worden.  Mijn vriend kan wel een tafel maken dus dat gaat vast goedkomen. Nu nog een vraagje, wat zijn de must have accessoires van dit mooie eitje?
Ik had alvast de plate setter bedacht want volgens mij is die onmisbaar maar wat raden jullie nog meer aan?
De aspan en de pook gebruik ik elke keer. Pizzasteen wordt hier ook regelmatig gebruikt. Platesetter is zoals je zegt een must have. Wel zou ik je keuze voor een medium nog eens overwegen. Je gaat een aanschaf voor het leven doen en voor iets meer heb je een Large. Die is qua rooster even groot als een weber 47cm en dat heb je mijns inziens echt nodig als je wel eens voor meer dan 2 mensen een maaltijd bereidt. Al is het maar om een sparerib of een ovenschaal kwijt te kunnen recht boven je platesetter en dus zonder dat er nog een rand boven de directe warmte zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan