BasBQ
Beef en Steak

BGE: Medium vs Large

fshdk

Tondelzoeker
Berichten
3
Na een aantal keer te hebben gegeten bij vrienden met een BGE ben ik om: ik wil een BGE.

Echter, ik heb flinke moeite met het kiezen van formaat, waarbij ik sterk twijfel tussen een medium en een large.

In eerste instantie wilde ik altijd een medium en heb ik nooit een large overwogen. Mijn argumenten voor een medium:
  • Minder duur dan een large
  • Het model meeste mensen om mij heen hebben, die er tevreden mee zijn
  • Gewicht. Gezien inmiddels al twee diefstalgevallen van kamado bbq's uit een tuin hier in de omgeving, zal ik de bbq voornamelijk in de schuur plaatsen en voor gebruik er weer uit moeten halen. Dit betekend onder meer dat ik de bbq over een drempel van +- 15 cm moet tillen. De medium is significant lichter dan de large.
  • Minder duur: medium is zowel in aanschaf van BGE zelf, de accessoires en in verbruik voordeliger.
  • Omvang: het kleinere formaat maakt het iets makkelijker de BGE te verplaatsen, en neemt minder plek op in de tuin/schuur
Vooral verkopende partijen hebben mij echter aan het twijfelen gebracht. Hoewel ik in sommige gevallen het idee had dat ze me vooral wilden 'duwen' naar de aanschaf van een model op voorraad (de medium is zeer schaars), waren andere argumenten:
  • Makkelijker om op twee verschillende manieren tegelijkertijd te grillen (indirect en direct)
  • meer oppervlakte, dus makkelijker voor grotere groepen mensen te grillen
  • meer beschikbare accessoires
  • "het populairste model", aldus de verkopers
Wat relevante informatie over mijn situatie:
  • We zijn (op dit moment nog) kinderloos, en zullen de BGE voornamelijk met z'n tweeen gebruiken. In het geval we eters krijgen (niet heel frequent), zal ik doorgaans voor 4 grillen. In uitzonderlijke situaties (hooguit 2-3 keer per jaar) zal het oplopen tot 6-8. In dit geval zal het doorgaans meer direct grillen van burgers etc zijn.
  • Gezien recente diefstallen van kamado's in de omgeving zou ik de BBQ bij voorkeur in de schuur plaatsen na gebruik. Dit betekent dat deze over een drempel van +- 15 cm getild moet worden
  • Uiteindelijk zal ik een tafel willen bouwen om de BGE in te zetten.

Ik ben beneiuwd naar jullie adviezen, en ook zeer benieuwd naar gebruikservaringen van medium-gebruikers. Is een medium echt een no-go, of is het afdoende voor mijn 'use case'?
 
het grote nadeel van de Medium is dat er minder accessoires voor beschikbaar zijn, bv eggspander, een van de meeste gebruikte accessoires voor mij.

Zelf zijn wij ook maar met 2 en als je aardappelen, groeten en vlees allemaal samen op de BGE wil leggen is soms de L nog te klein :).

Het prijsverschil voel je maar een paar dagen, de spijt dat je toch geen L gekocht hebt blijft hangen.

PS: wel oppassen want binnen x aantal tijd ga je er nog een minimax bij willen :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
@fshdk ik heb 2 kinderen en bereid op mijn kamado ook voor max 6-8 personen. Ik heb uiteindelijk de XXL aangeschaft (Big Joe in dit geval).
Heb daar voornamelijk vooraf druk gemaakt over de prijs, maar toen het eenmaal was afgeschreven was ik het alweer vergeten :). Maar wat ik er voor terug heb gekregen is een ze aan ruimte die super flexibel is in te zetten.

Dus prijs is het laatste waar je naar moet kijken. Kijk vooral wat je wil bereiden en hoe je hem wil gebruiken. De grootste drempel voor de large is denk ik uiteindelijk de drempel van 15 cm. De large weegt 73 kg vs 51 kg voor de medium. Ik zou voor de drempel een andere oplossing gaan verzinnen, bijvoorbeeld een helling maken zodat de kamado gewoon je hok ingerold kan worden oid.
 
Ik heb ook een BGE medium. We zijn thuis met 4 en er komt bij ons af en toe wel wat volk over de vloer om te eten en heb nog nooit geen problemen ondervonden omdat ik maar een "medium" heb. Planning is het sleutelwoord. Mensen gaan meestal uit van een large maar ik ben ervan overtuigd dat dit voor sommigen "TE" is, ik ben in ieder geval tevreden met mijn medium en nog nooit geen spijt gehad ervan.
 
Hier ook met z’n tweeën maar toch een BGE large genomen i.v.m. grotere rooster waar je wat meer op kwijt kan (lekkere spareribs). Daarnaast zijn er inderdaad meer accessoires voor te krijgen en let op mijn woorden, die wil je dan ook hebben en gebruiken 😅.

We hebben we een intEGGrated Nest+Handler bij gedaan zodat de Large makkelijk te verplaatsen is ondanks zijn gewicht. Maar het blijft een persoonlijke keuze en wat je max wilt besteden.
 
Is een large van een ander merk nog een overweging wellicht? Als de prijs toch een issue mocht zijn?
 
Een XL vind ik te groot, maar ik heb dan een KJ Classic dat Large is. Ik vind het de perfecte maat, maar als er veel volk komt, heb ik nog een gasbbq die kan bij springen.

Een medium vind ik eerder iets om als 2de toestel erbij te nemen. Zelf overweeg ik in de toekomst nog een KJ Junior.

Wat betreft de prijs, kan je ook gaan kijken naar bijvoorbeeld Kamado Joe ipv BGE. Kan zijn dat je een KJ large hebt voor de prijs van een BGE medium met alle toebehoren erbij, want bij BGE moet je er nog wel wat bij kopen. Het is niet dat je vlees beter gaat smaken van een BGE dan van een KJ :ROFLMAO:

Edit: Eventjes gaan kijken. De prijs van een BGE medium met nest en deflector kost zelfs meer dan een Kamado Joe Classic 2.
 
Ik vond mijn bastard medium al snel te klein, waarom?:

1: ruimte om vlees om te draaien of te verleggen
2: zoals eerder aangegeven, vlees en groente tegelijk is op een medium lastiger
3: beetje in het verlengde , je gaat steeds meer doen met de bbq als je de smaak te pakken hebt. Er komt een gietijzeren pannetje bij voor de uitjes of aardappeltjes. Past niet tegelijk naast je vlees op de medium.

Ook ik heb lang met de medium gebbqd, tot volle tevredenheid! Maar toch bleef een groter oppervlakte roepen , zeker nu je indirect en direct gelijktijdig kan doen, een koude zone creëren. Dan is een medium wel klein. Ja met 2 personen gaat dit prima maar 4 wordt snel puzzelen. Nu koop je een large voor meer gemak maar later staat ie vol.

En voor t stelen, een zwaardere is moeilijker mee te nemen haha.

Succes met de keuze! En mooi spul da BGE!

Gr Spijkie
 
Als ik je mag adviseren, koop een large.

Een BGE koop je voor het leven, met een large ben je veel flexibeler en voorbereid op de toekomst want geloof mij, als je een medium koopt dan krijg je spijt dat je toch niet de large hebt genomen.

Wij zijn met z’n vijven en een large zou voldoende moeten zijn. Echter heb ik deze intussen al uitgebreid met een eggspander zodat ik nog meer kwijt kan .
Ook zal je merken dat er steeds vaker bezoek komt zo rond etenstijd .

En zoals [mention]cold_as_ijs [/mention] al zegt, als het is afgeschreven dan ben je het toch zo vergeten.

Succes met de keuze!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik je mag adviseren, koop een large.

Een BGE koop je voor het leven, met een large ben je veel flexibeler en voorbereid op de toekomst want geloof mij, als je een medium koopt dan krijg je spijt dat je toch niet de large hebt genomen.

Wij zijn met z’n vijven en een large zou voldoende moeten zijn. Echter heb ik deze intussen al uitgebreid met een eggspander zodat ik nog meer kwijt kan .
Ook zal je merken dat er steeds vaker bezoek komt zo rond etenstijd .

En zoals [mention]cold_as_ijs [/mention] al zegt, als het is afgeschreven dan ben je het toch zo vergeten.

Succes met de keuze!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1
 
Ik heb dezelfde afweging gemaakt en ben zo blij dat ik uiteindelijk toch voor de large ben gegaan. Ook met 4 thuis maar de large ligt al gauw vol.. Ik heb, zeker als ik zowel direct als indirect wil doen, de weber er vaak naast bij aan staan. Ik zie mijzelf ooit zelfs nog een 2e large er bij kopen..
 
En als je volume wilt draaien met 3-2-1 ribben, ga je met een medium met honger naar bed :p
 
Nou gewoon, een Large.
 
De large ga je meer gemak van hebben want eenmaal enthousiast kom je snel ruimte te kort.;)
 
Als je al de definitieve keuze hebt gemaakt voor BGE, dan zou ik toch echt voor de Large gaan. Ik denk dat je er al snel achter gaat komen dat het roosteroppervlak van een Medium net iets te klein is (ik spreek niet uit ervaring). Een Large is voor mij perfect voor low and slow en pizza en vooral ook omdat je er meer accessoires voor zijn (ook van andere merken).
Overigens zou een Weber Master Touch icm met een MiniMax ook nog wel iets voor je kunnen zijn. Beide zijn gemakkelijk te verplaatsen en qua roosteroppervlak zit je lekker ruim. De MM kun je dan gebruiken voor het snelle grill-werk voor twee personen en als je gasten krijgt zet je de Master Touch ernaast.
 
Zoals al is gezegd, minder accessoires voor de Medium.
Een BBQ kan niet groot genoeg zijn, ook niet met een 2 persoons huishouden.
Als je ook ovenschotels of volledige maaltijden er vanaf wilt toveren dan is een medium heel snel te klein en wil je een large,
dan ben je toch nog duurder uit dan wanneer je meteen voor een large had gegaan.
Je kunt ook een Primo Oval XL kopen dan heb je geen eggspander nodig ;)
 
Als je al de definitieve keuze hebt gemaakt voor BGE, dan zou ik toch echt voor de Large gaan. Ik denk dat je er al snel achter gaat komen dat het roosteroppervlak van een Medium net iets te klein is (ik spreek niet uit ervaring). Een Large is voor mij perfect voor low and slow en pizza en vooral ook omdat je er meer accessoires voor zijn (ook van andere merken).
Overigens zou een Weber Master Touch icm met een MiniMax ook nog wel iets voor je kunnen zijn. Beide zijn gemakkelijk te verplaatsen en qua roosteroppervlak zit je lekker ruim. De MM kun je dan gebruiken voor het snelle grill-werk voor twee personen en als je gasten krijgt zet je de Master Touch ernaast.
Elke keer als ik een minimax zie wordt ik wat hebberig. Dat ding heeft voor mij gewoon iets, meer nog dan een gewone grote kamado. Los daarvan, ik vind dit een mooie oplossing! Op de minimax Kun je ook prima een paar kilo pulled pork maken en opgerolde spareribs of n kleine pizza. Op de mastertouch Kun je alles maar daar zou ik dan de bbq mee dien voor het veel grillen voor vrienden, de saté hamburgers etc voor 6 of meer personen etc.
 
Ik zou hem zo groot mogelijk kopen. Maak/koop een mooi meubel met grote banden dan gaat ie zo over de drempel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan