BasBQ
Beef en Steak

BGE legen

Raynbow6

Kooltjesharker
Berichten
168
Hallo mede bbq-ers,

Ik overweeg al langere tijd de aanschaf van een bge medium als aanvulling op mijn Webertjes.

Hele simpele vraag, hoe haal je de asresten eigenlijk uit dit apparaat? Moet je die leegscheppen?

Raymond


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
BGE heeft een aspookje, daarmee kun je de as door het gat aan de voorkant naar buiten halen. Even een blik eronder (van de stoffer) en je bent zo klaar. Eens in de zoveel tijd even de binnenboel eruit halen en de as buiten de kolenring weghalen als groot onderhoud.
 
Ha Raymond,

Onder in je ei zit een schuif, waarmee je ook de temperatuur regelt. Via die gleuf ga je met je asschraper ( ik weet nooit hoe alles heet) naar binnen. En dan trek je hem zo leeg. Je kunt nog een soort blik kopen, waar je de as op schuift, en dan hopperdeplop alles in de prullenbak. Of over de schutting. Ligt eraan hoe leuk je buren zijn.
 
Dat dus. Wat Dennis zegt.
 
Top!!

Wat een snelle service weer !! Super !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenstaande doe ik ook, ik gebruik geen blik om de as op te vangen, maar een lege emmer.
Een as-stofzuiger kan ook natuurlijk :)
 
Dominique zei:
Of over de schutting. Ligt eraan hoe leuk je buren zijn.

Goed idee, mijn buren zijn toch al een beetje stoffige mensen!  :D


Een garage stofzuiger werkt ook heel goed trouwens, wel even wachten tot er niets meer gloeit.

 
WillemHvdW zei:
Zoals bobenstaande reacties al aangeven met een pook de as er uit schuiven. Mocht je nog wat euro's in de portemonnee over hebben na de aanschaf kun je ook hier naar kijken:

http://www.ebay.com/itm/SLID-OUT-ASH-DRAWER-FOR-LARGE-BIG-GREEN-EGG-GRILL-/121818731276?hash=item1c5cf6530c:g:HL8AAOSwcdBWTXVn

Zie nu dat je interesse hebt in een medium en dat de link voor een large is. Schijnt overigens standaard bij de Kamado Joe te zitten maar wellicht dat iemand dat hier kan bevestigen.
Deze ash tray is inderdaad standaard bij de KamadoJoe.
 
As zuiger gebruiken is ideaal! (wel met eigen motor)
 
Ik gebruik een aszuiger. Zeg maar zoiets: http://www.stofzuigerstore.nl/product/371797/powerplus-powx300-aszuiger.html?ref=294322&label=16354-AGI-24646978104-ASI-177320307144-371797&gclid=Cj0KEQjwqfvABRC6gJ3T_4mwspoBEiQAyoQPkdzLAIUL22kkqAw9xPvkCmV5VYKYRgiFTiFzbkOxsrYaAnUk8P8HAQ
Al was die van mij naar ik meen een euro of 60 en iets krachtiger, maar de keuze is reuze en ze zijn dus niet zo duur.

Met een pookje werkt wel een paar keer, maar omdat er ook buiten de vuurpot as door de luchtgaten valt waar je met je pook niet bij kunt, moet je 'm, zoals Dennis al zei, eens in de zoveel keer even leeg halen en goed uitzuigen of uitscheppen. Kost mij meestal een kwartiertje om 'm mooi schoon te maken. Eigenlijk zo gebeurd. En dan kun je er weer even tegen. Zeker als je goede houtskool gebruikt heb je niet zoveel as.
 
Ik heb mijn ei in de jaren dat ik hem nu heb, nog nooit uitgezogen hoor. Gewoon met beleid harken werkt prima. Ik gebruik Dammers houtskool, misschien dat dat uitmaakt?
 
Als je hem al jaren hebt en nooit hebt uitgezogen maar puur met een pookje, zal het merk niet meer uitmaken ;) (weinig as keer heel vaak is nog steeds een boel).
In dat geval kun je gewoon goed met een pookje overweg :D

Ik gebruik ook geen zuiger trouwens, maar net als Dennis doe ik het met een pookje en eens in de zoveel tijd haal ik alles er even helemaal uit.
Ben stiekem wel aan het kijken naar een zuiger voor weinig (met motor uiteraard, niet zo'n losse bak voor je gewone stofzuiger). Komt vanzelf wel een keer ;)
 
Ik denk dat dat mijn pookvaardigheden onge?venaard zijn Geert =)).
 
Poken voor het stoken doe ik ook graag en periodiek til ik beide ringen eruit en stoffer en blik ik alles lekker even schoon... Easy Peasy !
 
Ik hark mijn Joe ook gewoon leeg met het pookje, gaat prima. ??n keer per seizoen de firebox & ring er ff uit, borsteltje erdoor, klaar...

Gemotoriseerde aszuigers, gemotoriseerde aansterkers, geregelde ventilatoren op kamado's, ik weet het niet hoor... past voor mij allemaal niet bij de charme van BBQ'en.  :-S
 
Terug
Bovenaan Onderaan