BasBQ
Beef en Steak

BGE large vs. Kamado Joe Classic vs. Primogrill Oval large

Zappa zei:
Wow, dat is een krasse uitspraak van een Kamado Joe liefhebber  ;)
Ik ben me nog aan het ori?nteren en de KJ classic en Primo large zijn mijn favorieten. Heeft een Primo dan zoveel meer voordeel dan de KJc?

Ha ha... ik begrijp je reactie Zappa.  :)

Ik zocht destijds een enigszinds compacte en verplaatsbare Kamado en in dat segment vind ik de Joe Jr. zonder twijfel de beste optie.

In een klasse groter (en zwaarder) veranderd het speelveld volledig vind ik. Een Primo is de enige kamado die door de ovale vorm echt goed 2 zone gebruik biedt.
In de maat van een ronde KJ Classic en een BGE Large zitten de directe en indirecte zone zo dicht bij elkaar dat je nauwelijks gelijktijdig van effectieve 2 zones kunt spreken. Op een Primo wel en daarin is'ie uniek.

En ja, inmiddels meer ervaren en wijzer geworden, mijn volgende kamado wordt idd een Primo. :D Maar voorlopig lukt alles ook meer dan uitstekend op de Joe Jr.
 
KamadoJoe zei:
In een klasse groter (en zwaarder) veranderd het speelveld volledig vind ik. Een Primo is de enige kamado die door de ovale vorm echt goed 2 zone gebruik biedt.
In de maat van een ronde KJ Classic en een BGE Large zitten de directe en indirecte zone zo dicht bij elkaar dat je nauwelijks gelijktijdig van effectieve 2 zones kunt spreken. Op een Primo wel en daarin is'ie uniek.

Puur uit nieuwsgierigheid, en het ontbreken van zin en tijd om te googelen :), wanneer (en bij welke gerechten) gebruiken jullie direct en indirect in ??n sessie? Ik doe dat zelf eigenlijk alleen maar met picanha, maar dan wissel ik vrij snel en simpel met de gridlifter en de ConvEggtor lifter.
 
Onder voorbehoud van fouten! Corrigeer me waar nodig...

31274510980_81f1cf631f_o.png



Bronnen garantievoorwaarden:
Big Green Egg
Kamadoe Joe
Primogrill Oval
 
Half & heel rooster en halve & hele steen ziiten volgens mij standaard bij de KJ Classic als onderdeel van het Divide and Conquer systeem. Net als een as-pook etc.

SA180~kamado-joe-classic-18-inch-ceramic-grill-bbq-with-cart-and-shelves-red_P7.jpg


Verwarrend is ook dat er n?t een 'nieuwe' KJ CLassic uit is. Die heeft blank rvs banden, handgreep en top-vent (op de foto hierboven). Deze wordt alleen nog als solo aangeboden voor 1.195.-.
De bestaande KJ Classic kost ook 1.195,- maar daar zit dan ok het complete onderstel met zijtafels etc bij.

kjoeclacr.jpg
 
joko zei:
KamadoJoe zei:
In een klasse groter (en zwaarder) veranderd het speelveld volledig vind ik. Een Primo is de enige kamado die door de ovale vorm echt goed 2 zone gebruik biedt.
In de maat van een ronde KJ Classic en een BGE Large zitten de directe en indirecte zone zo dicht bij elkaar dat je nauwelijks gelijktijdig van effectieve 2 zones kunt spreken. Op een Primo wel en daarin is'ie uniek.

Puur uit nieuwsgierigheid, en het ontbreken van zin en tijd om te googelen :), wanneer (en bij welke gerechten) gebruiken jullie direct en indirect in ??n sessie? Ik doe dat zelf eigenlijk alleen maar met picanha, maar dan wissel ik vrij snel en simpel met de gridlifter en de ConvEggtor lifter.


Stel je voor dat je kip maakt, links een goede kleur geven rechts (indirect) doorgaren, ik gebruik het bijna altijd zo.

Omdat foto's zoveel meer zeggen dan woorden :)

ce2b0f90184d50034b316df5848cbd52.jpg


e5feabed8bf5287ce514826c91ccbce6.jpg


321f7929bd31a855b5066fa0381a1569.jpg


07222fd7538a5ad1fd5ecab4ae0d03ec.jpg


2dbce75f7b898b8000a02e396d365fec.jpg


 
Lekkere plaatjes, d?t zal 'm leren!  :D

Ach, dat doe ik in mijn bge door de platesetter erin en eruit te doen... is dat nou zoveel extra moeite? Valt best mee. En sinds vorige verjaardag heb ik een half moon raised cooking grid en daarmee doe je dat bijvoorbeeld voor bavette en cote de boeuff wat sneller... ach.

Succes met overwegen. Fijne voorpret!
 
Niet geheel onbelangrijk, de oppervlakte van het rooster :)
 
Sander72 zei:
Lekkere plaatjes, d?t zal 'm leren!  :D

Ach, dat doe ik in mijn bge door de platesetter erin en eruit te doen... is dat nou zoveel extra moeite? Valt best mee. En sinds vorige verjaardag heb ik een half moon raised cooking grid en daarmee doe je dat bijvoorbeeld voor bavette en cote de boeuff wat sneller... ach.

Succes met overwegen. Fijne voorpret!

Dat eruit halen is dus niet nodig met de Primo ( zeker niet met de XL ) en zoals SilverFox aangeeft bij de XL is er veel plaats op ??n helft.

Als ik iets klaar is gaat het bij ook altijd naar rechts, om tijd te hebben om nog iets klaar te zetten ( of de kinderen aan tafel te roepen :) )

 
Oval Beats Round Every Time

primo-bge-oval.jpg

While Big Green Egg includes a totally functional cooking system, it has one level, which doesn't provide much room for versatility without purchasing accessories sold separately.

Primo's patented oval shape delivers the highest cooking flexibility and efficiency of any other ceramic grill. It creates two different and distinct cooking zones. If you've ever tried to grill a steak and vegetables at the same time it's likely that the steak came out fine, but the vegetables came out too charred. Or you had to roast the vegetable first, then keep them warm while you grill the steaks. Primo ran into the same problem. Now you know why they developed the Primo Oval.

Primo's Oval Design gives you more control when cooking foods that require different temperatures and locations to the natural lump charcoal. Commonly referred to as "two-zone" cooking, it's the ability to simultaneously cook with direct and indirect heat. It's similar to turning off half the burners on a gas grill, but Primo offers all the flavor of a natural wood fire!

Grill thick sizzling bone-in ribeyes while roasting farm fresh corn on the cob on the other side. Round ceramic grills may promise, but can't deliver the extremely efficient cooking abilities of a Primo Oval.

Bron :

http://www.bbqguys.com/content_content_10450.html

Steak links groente rechts volgens de BBQGuys
 
Zoals ik al zei, ik mis het niet echt. En inderdaad, als ik vlees gril en groenten, gaat dat met de half raised gril moon dinges heel goed. Maar toch... en Nee, ik ga mijn Ei niet verkopen. Maar zou ik weer moeten kiezen, zou ik toch... Dat dus.
Mocht je toch voor een Ei dan wel KamadoJoe gaan, schaf dan zeker een platesetterlifter aan. Daarmee til je heel soepel de hete platesetter uit je Q, om nog even snel direct te gaan na indirecte garing.
 
Ik had verwacht dat ik het dubbele gedeelte zou missen op me ei, maar eerlijk gezegd mis ik het niet. Die ene keer dan ik de platesetter moet verwijderen doe ik dat meet me handschoenen.
Maar... Extra houtsnippers erin is wel handig in een dubbrle setting denk ik.
Ik zou me ei er niet voor verkopen, is voor mij prima en heb er ook nog een buitenkeuken naast. Maar ik heb me paps wel een oval xl aangeraden toen hij aan het zoeken was. Mede vanwege de enorme totale oppervlakte.
Ach stiekem is het allemaal wel mooi speelgoed :D
 
De KJ natuurlijk. Van de 650 euro verschil kan je de vriezer gaan volgooien
 
Ik ben nu wel nieuwsgierig welke het is geworden / gaat worden...  :D
 
KamadoJoe zei:
Ik ben nu wel nieuwsgierig welke het is geworden / gaat worden...  :D

Op dit moment, tsja ben wispelturig, neig ik meer naar de Oval. Januari word er een klap op gegeven, wacht eerst nog op het boek "hete kolen", welke al onder de kerstboom ligt!

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte incl. Uiteraard de foto's!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Zal ik voortaan gewoon niets meer zeggen hier? Dan was het minder lastig gebleken =))
 
Is bol.com ook primo dealer?
 
dbebb76437b389d9032d60b95e004b47.jpg

Ik hou het simpel, vanmorgen bezorgd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik ben ook van de grote stukken en zou daarom ook voor de primo gaan. Helaas heb ik hier al te veel bbq's staan. Moet eerst wat verslijten....

Het tussenschot van de primo en de mogelijkheid om er langere stukken op te leggen lijkt mij fijn.

Natuurlijk zou ik ook al super blij zijn een kamado in elke soort of maat.
 
Dominique zei:
Zal ik voortaan gewoon niets meer zeggen hier? Dan was het minder lastig gebleken =))

Niet flauw bedoeld maar omdat je zo op je eigen trompet blaast; 4 dagen voor jouw eerste post in dit topic noemde ik de ovale Primo al...  ;)  :^o

Hou ons op de hoogte Japo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan