BasBQ
Beef en Steak

BGE large vs. Kamado Joe Classic vs. Primogrill Oval large

 

Japo

Sprokkelaar
Berichten
46
Hallo ervaringsdeskundigen!

Zoals ik in mijn voorstelronde al heb aangegeven, ori?nteer ik me momenteel m.b.t. de aankoop van een keramisch ei. Momenteel gaat mijn voorkeur naar de BGE large of de Kamado Joe Clasic.
Hierbij in het kort mijn persoonlijk verhaal m.b.t. investering.

  • Ik beschik over een waardecheque van ? 1.100,- bij bol.com;
  • Ik ben van de term "goedkoop is duurkoop" en wil dan ook alles in ??n keer goed doen;
  • Ik wil deze compleet kopen, zoals pizzasteen, conveggtor, gietijzer rooster etc; (accessoire tips zijn welkom)
  • Ik wil all??n het ei, ik bouw zelf een meubel eromheen.


Gezien ik op het internet alleen maar (forum)berichten van 2013 krijg gevonden wat betreft vergelijk tussen deze twee, wil ik graag nieuwe meningen, voor- en nadelen, do's en don'ts en uiteraard jullie ervaringen anno 2016 zodat ik een wel overwegende keus kan maken.

Ik zie graag jullie reacties, wanneer jullie meer willen weten m.b.t. mijn voorkeuren o.i.d. let me know!
 
Ben zelf ook op zoek geweest naar een Kamado ,en inmiddels besteld, maar je moet gewoon kijken waar je een goed gevoel bij hebt, werking en maatvoering van de door jou genoemde Kamado' s zit geen verschil in maar met de bge en het geen je erbij wilt hebben zul je wat duurder uit zijn dan met de Joe die al behoorlijk compleet geleverd wordt, voordeel van de bge is zijn zeer uitgebreide dealer netwerk en garantie afwikkeling.
Denk dat je gewoon eens moet gaan kijken en voelen om je een goed beeld te vormen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Tsja... op zo'n post krijg je de voorspelbare reacties van BGE liefhebbers/eigenaren en die van KJ. En beide zijn niet objectief want (bijna) iedereen verdedigd zijn/haar aankoop.

Dat gezegd hebbende zal ik voorspelbaar bijdragen; zonder enige twijfel een KJ Classic. Beter en mooier afgewerkt, (veel) completer geleverd en beter geprijsd omdat de 20% uplift voor de groene kleur er niet op zit.

Maar als ik een keramisch ei in deze maat zou overwegen zou dat er maar ??n zijn; een ovale Primo.  B-)

Add: ik weet niet of de garantie-afwikkelingbvan BGE beter is dan die van KJ maar uit eigen ervaring weet ik dat die van KJ uitstekend is.
 
Niet geheel onbelangrijk: controleer even of het een officiele dealer is ivm garantie ;)
 
Precies zoals Richard het zegt, iedereen verdedigt zijn eigen aankoop. Je kunt ook niet stellen dat de ??n beter is afgewerkt dan de ander, dat is imho niet meetbaar. Ik weet ook niet of je kunt stellen dat er geen verschil in deze twee zit. Ik weet het niet, heb alleen met Auplex en BGE gewerkt.

Met jouw budget zou ik gewoon kiezen waar je voorkeur naar uit gaat. Het is net als bij mijn andere passie (racefietsen). Met dergelijke budgetten moet je gewoon kijken wat je het mooiste vindt, kwalitatief en garantie-technisch zal het niet veel voor elkaar onderdoen in dit segment. En natuurlijk betaal je voor de naam, maar dat hoort ook bij de beleving. Sommige mensen betalen ?5000 voor een Pinarello of Specialized fiets, maar die gaan echt niet sneller dan een fiets van ?1100. Zo zal het ook zijn in dit segment keramische barbecues.
 
SilverFox zei:
Niet geheel onbelangrijk: controleer even of het een officiele dealer is ivm garantie ;)

Gezien het feit ik "verplicht" ben via bol.com te bestellen, zie ik dat wanneer ik de KJ bestel deze officieel dealer (leverancier = kamado bbq) is. BGE (leverancier = Habitas) is daarentegen nog onduidelijk.

EDIT: Ook Habitas is een erkend dealer
 
Zat nog even te googlen maar het verschil is nog veel groter dan ik dacht.

Als je een BGE Large gelijk uitvoerd als een standaard KJ Classic (dus incl. onderstel + zijtafels, platesetter, half moon, pook) kost een BGE afgerond 1850 euro. Een KJ Classic kost 1200 euro. Dat is 650 euro verschil oftewel, een BGE is 54% duurder. Ik heb beide vorig jaar intensief vergeleken en ik zie en snap niet waar dat grote verschil in zit?  :-O
 
Ik heb nog wel me vraagtekens of het alleen maar naam en kleur is.
Garantie / aftersales is een belangrijke (en alleen waarneembaar op basis van ervaringen van anderen) evenals type keramiek/ materiaal keuze (zou feitelijk onderbouwd kunnen worden).
Daarentegen zullen allebij echt geen rommel zijn.

Maargoed, dit wordt een eindeloos verhaal tussen welles en niettes.
Idem voor de keuze van een nieuwe auto, mercedes, audi, ford of peugeot. Rijden allemaal van a naar b, allemaal van 'hetzelfde materiaal', blablabla, etc.
Ik heb gekozen voor iets waarbij ik me prettig voelde, veel gelezen en gegoogled. Doe vooral hetzelfde, er staat genoeg op internet.

Mijn persoonlijke keuze heeft niet afgehangen van de prijs (als het me het waard is, spaar ik in dat geval wel door). Want laten we wel zijn, meer dan 1000 euro voor een bbq is veel geld (wij zijn een stel mafketels :D onverklaarbaar tegenover anderen soms whahaha), bij zo'n uitgave mag je best een beetje (meer) voorwerk doen. Heb je na afloop geen moment spijt ;)
 
Eens SliverFox, het moet geen welles - nietes worden, dat was niet ook mijn bedoeling. Het was meer een uiting van 'wow' verbazing. Ik heb mijn post iets aangepast.  :)
 
De eerste ingeving is meestal de juiste. Je hebt waarschijnlijk vast al een keuze gemaakt en zoekt daar bevestiging voor.
Beide kamado's zijn goed, het is een persoonlijke voorkeur.
De accessoires die ik het meest gebruik en heel happy mee ben zijn de gietijzeren grillplaat en rooster.

Succes met de beslissing.
 
Ik heb dus een BGE Large. Zou ik opnieuw gaan investeren zou ik een Primo-oval kopen. Door de vorm kun je daar makkelijk direct en indirect werken. Mis ik dit bij het dagelijks gebruik van mijn Ei? Nee, eigenlijk niet. Het is meer een gevoel van " als ik zoveel geld uitgeef, wil ik er zoveel mogelijk mee kunnen". Een beetje als een stereo aanschaffen met een enorm uitgebreide equalizer. ( waar je vervolgens niets meer mee doet, als je hem ingesteld hebt). Ofzo. Ik heb ook een divide en conquer set van Kamado-joe, hiermee kun je je Ei ook direct en indirect gebruiken, zonder allemaal gedoe. ( ook maar 1x gebruikt hihi). Dus nodig, nodig nee.
Ben ik ontevreden over mijn Ei? Zeker niet! Sterker nog, ik ben er dolblij mee.
Dus de keuze zou misschien niet moeten gaan tussen Kamado-joe en BGE, de keuze zou moeten gaan tussen rond en ovaal.
Om het nog moeilijker te maken. Fijn he? Graag gedaan =))
 
RvdB zei:
De eerste ingeving is meestal de juiste. Je hebt waarschijnlijk vast al een keuze gemaakt en zoekt daar bevestiging voor.
Beide kamado's zijn goed, het is een persoonlijke voorkeur.
De accessoires die ik het meest gebruik en heel happy mee ben zijn de gietijzeren grillplaat en rooster.

Succes met de beslissing.

Alvorens ik aan dit topic begon, had ik nog geen voorkeur en zocht deze dan ook op basis van jullie ervaringen. Na vele reacties, ook op ander forum, ging mijn voorkeur uit naar de BGE. Ik ben bereid meer te betalen voor stukje service, naambekendheid, aftersales etc. etc. etc.
Maar vervolgens kom Dominique met onderstaand bericht...

Dominique zei:
Ik heb dus een BGE Large. Zou ik opnieuw gaan investeren zou ik een Primo-oval kopen. Door de vorm kun je daar makkelijk direct en indirect werken. Mis ik dit bij het dagelijks gebruik van mijn Ei? Nee, eigenlijk niet. Het is meer een gevoel van " als ik zoveel geld uitgeef, wil ik er zoveel mogelijk mee kunnen". Een beetje als een stereo aanschaffen met een enorm uitgebreide equalizer. ( waar je vervolgens niets meer mee doet, als je hem ingesteld hebt). Ofzo. Ik heb ook een divide en conquer set van Kamado-joe, hiermee kun je je Ei ook direct en indirect gebruiken, zonder allemaal gedoe. ( ook maar 1x gebruikt hihi). Dus nodig, nodig nee.
Ben ik ontevreden over mijn Ei? Zeker niet! Sterker nog, ik ben er dolblij mee.
Dus de keuze zou misschien niet moeten gaan tussen Kamado-joe en BGE, de keuze zou moeten gaan tussen rond en ovaal.
Om het nog moeilijker te maken. Fijn he? Graag gedaan =))


... Wat de zaak weer kan veranderen...

Wanneer ik snel google, komen de PrimoGrill Oval large en BGE aardig bij elkaar in de buurt qua prijs (? 175,-) evenals garantievoorwaarden (lifetime keramiek).
Zijn er meer leden die bovenstaande mening beamen of willen tegenspreken?
 
Ik noemde de Primo al eerder in dit topic. In de vergelijking BGE, KJ Classic en een Primo zou geen haar op mijn hoofd een van de eerste 2 overwegen. Direct een Primo.

 
Ovaal en de indirecte zone maken het gebruik bijzonder vriendelijk.

Denk dat het voor beide modellen geldt.
 
Japo zei:
RvdB zei:
De eerste ingeving is meestal de juiste. Je hebt waarschijnlijk vast al een keuze gemaakt en zoekt daar bevestiging voor.
Beide kamado's zijn goed, het is een persoonlijke voorkeur.
De accessoires die ik het meest gebruik en heel happy mee ben zijn de gietijzeren grillplaat en rooster.

Succes met de beslissing.

Alvorens ik aan dit topic begon, had ik nog geen voorkeur en zocht deze dan ook op basis van jullie ervaringen. Na vele reacties, ook op ander forum, ging mijn voorkeur uit naar de BGE. Ik ben bereid meer te betalen voor stukje service, naambekendheid, aftersales etc. etc. etc.
Maar vervolgens kom Dominique met onderstaand bericht...

Dominique zei:
Ik heb dus een BGE Large. Zou ik opnieuw gaan investeren zou ik een Primo-oval kopen. Door de vorm kun je daar makkelijk direct en indirect werken. Mis ik dit bij het dagelijks gebruik van mijn Ei? Nee, eigenlijk niet. Het is meer een gevoel van " als ik zoveel geld uitgeef, wil ik er zoveel mogelijk mee kunnen". Een beetje als een stereo aanschaffen met een enorm uitgebreide equalizer. ( waar je vervolgens niets meer mee doet, als je hem ingesteld hebt). Ofzo. Ik heb ook een divide en conquer set van Kamado-joe, hiermee kun je je Ei ook direct en indirect gebruiken, zonder allemaal gedoe. ( ook maar 1x gebruikt hihi). Dus nodig, nodig nee.
Ben ik ontevreden over mijn Ei? Zeker niet! Sterker nog, ik ben er dolblij mee.
Dus de keuze zou misschien niet moeten gaan tussen Kamado-joe en BGE, de keuze zou moeten gaan tussen rond en ovaal.
Om het nog moeilijker te maken. Fijn he? Graag gedaan =))


... Wat de zaak weer kan veranderen...

Wanneer ik snel google, komen de PrimoGrill Oval large en BGE aardig bij elkaar in de buurt qua prijs (? 175,-) evenals garantievoorwaarden (lifetime keramiek).
Zijn er meer leden die bovenstaande mening beamen of willen tegenspreken?

Volgens de primo site geen lifetime garantie!
Garantie

Creative Ceramic Technologies, Inc. (CCT) garandeert de eerste koper van deze Primo Grill & Smoker dat dit toestel vrij is van tekorten in materiaal en vakmanschap op de datum van aankoop voor de volgende periodes:

Twintig (20) jaren voor alle keramische delen
Vijf (5) jaar voor alle metaaldelen (exclusief gietijzerdelen)
??n (1) jaar voor alle gietijzerdelen
Dertig (30) dagen op de thermometers en de vilten verbindingen
Deze garantie zal beperkt zijn tot de reparatie of de vervanging van om het even welk onderdeel dit bij normaal gebruik. Om van deze garantie te genieten moet het onderdeel voor onderzoek aan ons worden terugbezorgd. De transportkosten zijn ten laste van de klant.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
KamadoJoe zei:
Ik noemde de Primo al eerder in dit topic. In de vergelijking BGE, KJ Classic en een Primo zou geen haar op mijn hoofd een van de eerste 2 overwegen. Direct een Primo.

Wow, dat is een krasse uitspraak van een Kamado Joe liefhebber  ;)
Ik ben me nog aan het ori?nteren en de KJ classic en Primo large zijn mijn favorieten. Heeft een Primo dan zoveel meer voordeel dan de KJc?
 
Terug
Bovenaan Onderaan