BasBQ
Beef en Steak

BGE Large of kamado Joe Classic II

Hier ook zonder sleuf de primo, wat ik wel merk dat na verloop van tijd de assen in de spelling tussen firebox en kolenrooster gaat zitten en dat dit toch soms wel zorgt dat het rooster begint te klemmen, daarom stofzuig ik geregeld de firebox goed om alle assen te verwijderen. Volgens mij is dit bij veel merken een probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Inderdaad een mooi concept van KJ. Al vind ik die aslade nog een veel beter idee. Bij de BGE moet je hem vaker uit elkaar halen.
 
will.i.am78 zei:
Als trotse bezitter van het rode ei: rood is het nieuwe groen! Classic 2 deksel is top. Divide system onmisbaar. Super blij met mijn keuze....

Kan je zeggen waarom het divide systeem onmisbaar is?
Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over, sommigen geloven niet in het effect ...
 
Brecht zei:
wat ik wel merk dat na verloop van tijd de assen in de spelling tussen firebox en kolenrooster gaat zitten en dat dit toch soms wel zorgt dat het rooster begint te klemmen

Dit inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat dit een probleem kan zijn vwb scheurende fireboxes.
 
dennis zei:
Brecht zei:
wat ik wel merk dat na verloop van tijd de assen in de spelling tussen firebox en kolenrooster gaat zitten en dat dit toch soms wel zorgt dat het rooster begint te klemmen

Dit inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat dit een probleem kan zijn vwb scheurende fireboxes.

Wat ik sowieso niet snap, is dat de fabrikanten van een kamado niet overstappen naar een mand zoals de kick-ash-basket. Ik heb er zelf geen maar hij staat wel hoog op het lijstje. As valt er altijd uit of je schud even met de mand en je het rooster zit nooit klem in je firebox. Daarnaast voor schoonmaken veel makkelijker. Mandje er uit incl kolen, leeg zuigen of scheppen, mandje er in en weer gaan... Of zien jullie nadelen van dit mandje?
 
StephanC zei:
will.i.am78 zei:
Als trotse bezitter van het rode ei: rood is het nieuwe groen! Classic 2 deksel is top. Divide system onmisbaar. Super blij met mijn keuze....

Kan je zeggen waarom het divide systeem onmisbaar is?
Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over, sommigen geloven niet in het effect ...

Ik heb niet zo'n systeem maar heb er de volgende mening/idee over:

Ik zie zelf voordelen maar ook nadelen. Ik denk dat het bij een Primo meer effect heeft dan bij een Large formaat ronde kamado. Je mist natuurlijk wel de directe hitte tegen je product maar omdat de dome relatief klein is en daardoor het directe en indirecte oppervlak dicht bij elkaar liggen, denk ik dat de temperatuur vrijwel gelijk is. Je mist dan enkel de directe hitte tegen je vlees.
Bij een primo kun je, door het ovale oppervlak, je vlees verder weg leggen van de hitte. Hierdoor zal het meer effect hebben.

Maar er zijn vast ervaringsdeskundigen die dit kunnen bevestigen dan wel ontkrachten?
 
b.asv zei:
Wat ik sowieso niet snap, is dat de fabrikanten van een kamado niet overstappen naar een mand zoals de kick-ash-basket. Ik heb er zelf geen maar hij staat wel hoog op het lijstje. As valt er altijd uit of je schud even met de mand en je het rooster zit nooit klem in je firebox. Daarnaast voor schoonmaken veel makkelijker. Mandje er uit incl kolen, leeg zuigen of scheppen, mandje er in en weer gaan... Of zien jullie nadelen van dit mandje?

Nee, ik zie geen nadelen. Monolith voert zoiets wel standaard troywens. Anderen misschien ook wel, maar weet ik niet.
Veel voordeel zie ik ook niet hoor, nu haal ik eens in de zoveel tijd de grote stukken houtskool uit de primo, veeg ik de primo schoon, en pleur die grote stukken weer terug.
Misschien is zo'n mandje iets makkelijker maar zou voor mij niet het verschil maken tussen kopen of niet kopen bij een kamado.
Die keramische binnenbak lijkt me nl nog steeds gewenst, dus die heb je toch al nodig.
 
StephanC zei:
will.i.am78 zei:
Als trotse bezitter van het rode ei: rood is het nieuwe groen! Classic 2 deksel is top. Divide system onmisbaar. Super blij met mijn keuze....

Kan je zeggen waarom het divide systeem onmisbaar is?
Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over, sommigen geloven niet in het effect ...

Of het onmisbaar is moet iedereen voor zichzelf uit maken. Dat hangt af van het gebruik en de gerechten.
Maar het effect is er wel degelijk. Het indirecte deel zonder de stralingswarmte, voor een gelijkmatiger warmte zoals in een oven. Het directe deel met stralingswarmte voor het dichtschroeien van vlees.
Ik kan nu per gerecht beslissen op welk rooster ik iets neerzet of neerleg zonder iets om te bouwen. En ik kan tussendoor makkelijk wisselen.
Stukje vlees even dichtschroeien op direct en doorgaren op indirect.
Skillet met groenten meestal indirect, maar als het niet snel genoeg gaart, dan even op de directe zone.
Voor mij onmisbaar.

 
Zappa zei:
Of het onmisbaar is moet iedereen voor zichzelf uit maken. Dat hangt af van het gebruik en de gerechten.
Maar het effect is er wel degelijk. Het indirecte deel zonder de stralingswarmte, voor een gelijkmatiger warmte zoals in een oven. Het directe deel met stralingswarmte voor het dichtschroeien van vlees.
Ik kan nu per gerecht beslissen op welk rooster ik iets neerzet of neerleg zonder iets om te bouwen. En ik kan tussendoor makkelijk wisselen.
Stukje vlees even dichtschroeien op direct en doorgaren op indirect.
Skillet met groenten meestal indirect, maar als het niet snel genoeg gaart, dan even op de directe zone.
Voor mij onmisbaar.

Zappa, bedankt voor de nuttige info. BGE komt blijkbaar ook met zo'n divide systeem, de eggspander. Dus het zal zijn nut wel hebben ...
https://biggreenegg.com/product/eggspander/
 
Terug
Bovenaan Onderaan