BasBQ
Beef en Steak

Bewaren voor gemaakte gerechten

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
148
Vandaag bezig geweest met het maken van Pizza's. Daarom voor de toppings al wat kip op de bbq en een saus gemaakt op de skillit pan.

Nu vroeg ik mij af wat een beetje de regel is. Kip en saus is warm bereid en klaar en wil ik later gebruiken.
Laat je dit nu in de keuken afkoelen en dan de koelkast in .. of warm de koelkast in...
Maakt dat nog uit?

Weet van erwtensoep bijvoorbeeld dat je dit na bereiden roerend moet afkoelen en dan pas in de koelkast kunt zetten...
 
Altijd alles op aanrecht af laten koelen voor je het in de koelkast zet. Anders krijg je condens in je koelkast, en moet hij veel harder werken om weer op temperatuur te komen. Als ik grote hoeveelheden heb ( ik maak10 liter soep in een keer) zet ik het gewoon buiten in de tuin om af te koelen, voor het in de koelkast gaat.
 
Wat Dominique zegt. Al je eten eerst af laten koelen en dan pas koelkast of vriezer in.
eventueel eerst vacumeren.
 
Altijd eerst zo afkoelen inderdaad, anders slaat er ook condens neer in je pan / bakje waar je je voedsel in bewaart en dat is zonde.
Als je b.v. een grote hoeveelheid soep of saus moet terug koelen ( en het kan niet buiten ) kan je deze in een gootsteen vol koud water zetten met een metalen lepel in de pan en dan af en toe even doorroeren, dan is het zo koud.
 
Als het kleine hoeveelheden zijn (2 kipfilets of zo) dan gaat het zo de koelkast in. Ik zorg wel dat het niet direct naast heel bederfelijke waar staat. Kan je koelkast makkelijk aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan