BasBQ
Beef en Steak

Beste manier om bij Kippendij / kipkarbonade bot te verwijderen gevraagd

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Na alle goede verhalen over kippendijen heb ik gisteren bij de lokale poelier verse kippendijen gehaald om hier wat mee te gaan experimenteren.
Nu was ik vanavond van plan om ff snel de botjes te verwijderen zodat ik de lapjes kan invreizen voor later gebruik.
Of ik heb behoorlijk eigenwijze kip gekocht of deze kippen hebben behoorlijk wat melk gedronken in hun leven want ik vond het een heel geklier. Botjes zaten goed vast.

Hierdoor vroeg ik me af wat de beste manier hier voor is of wat de ervaringen van anderen hier mee zijn. Heb uitbeenmes gebruikt om langs de botten te snijden maar ik vond het nogal tijdrovend.

Bedankt voor de input!

 
Ja, dat is niet echt makkelijk uit te leggen een filmpje zou het makkelijkste zijn denk ik.

Ik leg ze in ieder geval op de velkant en snij dan over het bot met een uitbeenmes, zo open je het dijtje, dan idd langs het bot naar beneden het botje vrij maken en er uit halen. Duurt een paar minuten per dijtje.
 
noskos zei:
Ja, dat is niet echt makkelijk uit te leggen een filmpje zou het makkelijkste zijn denk ik.

Ik leg ze in ieder geval op de velkant en snij dan over het bot met een uitbeenmes, zo open je het dijtje, dan idd langs het bot naar beneden het botje vrij maken en er uit halen. Duurt een paar minuten per dijtje.

Das nog eens snelle input;)

Dit is exact wat ik gedaan heb en die paar minuten klopt ook wel lijkt me alleen veel werk als je bv een paar kilo sate zou willen maken. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

 
Of gewoon kippendijfilets kopen ;)
 
Er zijn wel filmpjes over te vinden op youtube, ik vind het zelf makkelijker om hele poten te ontbenen, dat geeft wat meer houvast dan alleen een dij. Wel poten zonder rugstuk gebruiken anders zit je nog meer te klooien.
 
kijk eens op www.southerndutchbbq.com / recepten / kip / cupcake chicken

daar staat een filmpje hoe het te doen. het is kinderlijk eenvoudig! (maar moet het even weten!)
 
Thanks. Heb zitten kijken en idd eenvoudig nu wat meer oefenen
 
En zoals Dennis al zegt, je kan het ook gewoon bot en vel vrij kopen. Sligro bv. heeft gewoon kippendijvlees, bone- en skinless, in vacuumverpakking per ongeveer 1kg. Zowel vers als in de diepvries te verkijgen. Dit is het vlees wat ik altijd voor de sateh gebruik.

Kippendijen met vel en bot gebruik ik alleen voor cupcake chicken e.d. en dan heb je altijd een berg voorbereiding om de boel goed te krijgen zoals je wilt. Met sateh ben ik lui en laat ik al dat werk dus door iemand anders doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan