BasBQ
Beef en Steak

Beginners gerecht

TimPKS3

Tondelzoeker
Berichten
7
Hallo allemaal,

Ik heb nu twee keer gespeeld met mijn Weber Master Touch. Heb hem gebruikt voor de normale bbq. Maar door al jullie lekkere recepten wil ik er graag wat speciaals op maken.

Wat raden jullie om mee te beginnen? Ik ben nog een beetje zoekende met de temperatuur, maar ben benieuwd wat jullie zouden aanraden.
 
Porkbelly burnt ends!

- niet te duur (als je het vernaggelt)
- varkens buik is best vergeeflijk qua temperatuur (beetje experimenteren)
- wel echt low&slow ervaring
- en bovenal onvergetelijk lekker !

Dat vergeet je, je hele leven niet meer

kippetje (bcc/spatchcock) kan natuurlijk ook!
 
Mijn buurman is ook net begonnen.. hij is begonnen met MOINKballs (Onder mijn toezicht, ofc :) ).
MOINKballs zijn goed om te beginnen want:
  1. Makkelijk te krijgen ingredienten, sommige enthousiaste kokelingen hebben het meeste al wel in huis.
  2. Geen dure ingredienten.
  3. Iedereen snapt wat de bedoeling is, simpel recept.
  4. Je houdt de bbq voor ong. 1 uurtje op lage temperatuur.
  5. Een uitschieter in temperatuur zorgt er alleen maar voor dat het sneller klaar is en het spek misschien wat krokanter is.
  6. Een te lage temperatuur duurt het alleen wat langer maar de balletjes lijden er niks onder.
  7. Je gebruikt qua kruiden en saus wat je zelf lekker vind.
  8. Lekker, LEKKER, L E K K E R! Dé lekkerste?

Daarna heb ik hem een Picanha aangeraden.
  1. Weer een stapje extra in bereiding
  2. Groot stuk vlees, makkelijke ervaring
  3. Vergevingsgezind vlees, kan best wat hebben wegens de vetkap en de dikte van het stuk vlees.
  4. Meerdere handelingen (volgens noskos methode), eerst even aanzetten, dan indirect roken, dan weer direct voor afmaken.
  5. Geweldig stukje rood vlees.

Andere kant, Vis, je kan ook eens proberen om de bekende zalm van de rookplank te maken.
  1. Lekker stukje zalm bij de groothandel of visboer
  2. topping geheel naar eigenkeus (bobby flay, of citroen dille?)
  3. Kan bijna niet mislukken als hij op de plank ligt en je de temperatuur van de vis in de gaten houdt
  4. Temperatuur van de BBQ is niet zo heel nauw, als het plankje maar rookt.
 
Kan ook de Frikandel burnt ends van Noskos aanbevelen, lekker makkelijk en doen het zeer goed op feestjes, mijn kids zijn er ook dol op!
 
Beer Can Chicken is ook heerlijk en makkelijk. Gewoon je thermometer diep in de borst duwen en instellen op 74 graden. Meestal na een uurtje / 75 min is die wel klaar.
 
Oerhammetjes.
Kost niks en meteen een low&slow sessie van een paar uur om temperatuurcontrole te houden.
Plus techniek ongeveer hetzelfde als spareribs: roken, inpakken en garen, aflakken.
 
Ga eens do3n wat je in basis lekker lijkt.
Kijk hoeveel tijd je hebt en wat vervolgens verkrijgbaar is.

Doe eens gek, maak een BBC, road killed chicken of spareribs.
 
Beercan chicken. Een niet te duur gerecht waarbij je je eerste stappen in een indirecte bereiding zet. Je krijgt niet voor niets een batch hier als je een fotoverslag van die sessie plaatst 😉
 
Ik zou zelfs wel een Pulled Pork durven aan te bevelen. Ik heb dat destijds ook gedaan. Even rustig inlezen hoe je je bbq inricht voor een lange sessie. Het klinkt wellicht spannend, maar je hebt de hele dag de tijd om te zien wat je bbq doet qua temperatuur, en daarmee (kalm blijven) en rustig te oefenen. Een uitschieter of dipje is niet meteen een ramp. Een procureur hoeft ook niet heel duur te zijn, dus het kost je ook geen fortuin mocht het toch mis gaan. En als voordeel heb je ook nog eens een verschrikkelijk lekkere geur...de hele dag!

Ik heb destijds de stappen gevolgd van bbqhelden.nl, maar hier op het forum zijn zat voorbeelden te vinden. Of een youtube filmpje.
 
Mijn aller eerste gerecht was beer can chicken, omdat ik nooit iets indirect klaar had gemaakt.
Daarna aan het experimenteren gegaan met Moink Balls en frikandel burn end.

Daarna vond ik 3 - 2 - 1 spareribs mooi om mee verder te gaan. Indirect en bbq voor lange(re) tijd op lage temperatuur houden.

Dat zijn tevens ook mijn eerste "echte" gerechten die ik tot nu toe klaar heb gemaakt 😁
 
Een simpel beenhammetje van de supermarkt. Heb je wel een thermometer die je in het vlees kan prikken om bijvoorbeeld kerntemperatuur te meten? Daarmee wordt alles een stuk makkelijker.
 
Een simpel beenhammetje van de supermarkt. Heb je wel een thermometer die je in het vlees kan prikken om bijvoorbeeld kerntemperatuur te meten? Daarmee wordt alles een stuk makkelijker.

Yes ik heb een thermometer! Goedkoop begonnen met de thermometer van de IKEA.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Yes ik heb een thermometer! Goedkoop begonnen met de thermometer van de IKEA.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo'n naturel Beenhammetje uit de supermarkt is een heel dankbaar stukje vlees.
niet te ver doorgaren, wij garen hem tot 59-60 graden kern maar ga niet hoger dan 65 graden dat is zonde, op een gegeven moment wordt hij grijs en gortdroog. BBQ op 175-180 graden en na een uurtje begin je hem elk kwartier in te smeren met de Mosterd Maple Glaze van Noskos.

Mosterd Maple Glaze
4 el. Dijon mosterd
4 el. maple syrup (Ahorn Syrup)
1 el. Jack Daniel’s

Noskos heeft deze in 2010 voor het eerst geplaatst, en wij maken hem nog steeds zo, nog geen lekkerder recept gevonden.
wij gebruiken verder geen extra rub op de beenham, ze zijn gebrined en zout zat, enkel wat zwarte peper of door de saus of op de ham zelf.
 
Mijn eerste wapenfeit op de kamado was een dikke cote a l'os die ik reverse sear heb gedaan. Niet te moeilijk en zo leer je het ding kennen.
 
Misschien gewaagd, maar de keuze gemaakt om een picanha te gaan maken dit weekend. Hoop dat het lukt!
Het allerbelangrijkste moet je niet vergeten:
Foto's Foto's Foto's!
Wij genieten graag mee, maakt niet uit hoe het eindresulaat gaat worden.
En even belangrijk: minimaal 1 foto van op de BBQ 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan