BasBQ
Beef en Steak

Beginner

 
 

Antal

Sprokkelaar
Berichten
25
Woensdag komt mijn Bastard binnen en ik ben een totale nitwit op het gebied van werken met een kamado. Ondertussen heb ik You Tube uitgespeeld wat betreft filmpjes over koken met een Bastard. Ik wil, na het inbranden, gewoon simpel beginnen met wat hamburgers maar grappig genoeg kom ik veel tegen over de meest ingewikkelde gerechten en weinig over recht toe recht aan bbquen. De vraag waar ik mee zit is over het niveau waarop ik het rooster moet plaatsen op het multi level systeem. De ene keer zie ik het onder ligging dus dichter bij het vuur en dan weer boven. Wat is het beste?
 
Antal welkom op het Genootschap.

Gefeliciteerd met je aankoop.

Het is eigenlijk vrij simpel, hoe dichter bij het vuur hoe heter. Omdat het je eerste keer met de Kamado wordt en je hamburgers wil doen en geen Steak zou ik het rooster hoog leggen.
Dan gaat het net wat langzamer dan wanneer je het rooster lager legt.
Weet eigenlijk niet of er bij de Basterd 1 of twee halve heatdeflectors zitten. Dit is een steen die je tussen de kolen en het vlees legt zodat je het vlees direct of indirect kan garen.
Maar heb je twee stenen zou ik er eentje in leggen. Dan kan je bijvoorbeeld eerst je hamburger een kleurtje geven en daarna boven de steen indirect verder laten garen. Dat geeft de minste kans op verbranden.
Let op dat als je de deksel van de Kamado open laat staan er veel zuurstof is en je kolen erg hard gaan branden en heet worden.

Succed
 
Weet eigenlijk niet of er bij de Basterd 1 of twee halve heatdeflectors zitten.
2 halve.

Verder geeft @Frits de beste tip. Lekker direct (boven vuur) beginnen en daarna veilig verder laten garen. Als je niet zeker weet of ze klaar zijn dan zou je een thermapen of zo kunnen gebruiken om de binnenkant van het vlees te meten. Zo kom je precies op de goede temp uit.

Verder gewoon doen. Vallen en opstaan leer je het meest van en af en toe een goed boek lezen :)
 
Antal, Welkom op het genoodschap, alvast heeeeel veel plezier met unboxen van je Bastard. er is een prachtig handig en erg goed boek van een van de founders van dit genoodschap @noskos. Boek heet: het vuur de baas. Denk dat het op dit moment alleen nog maar als ebook te verkrijgen is.
En wat Frits hierboven beschrijft is natuurlijk ook steengoeie info.
 
En pas ook op voor een backdraft. Dit komt voornamelijk voor bij kamado's.
Het dichtdoen van een loeihete BBQ en dan snel daarna het deksel openen kan een backdraft (steekvlam) veroorzaken.
Daarom altijd het deksel in 2 etappes openen. Eerst 5 cm openen
Burpen of boeren noemen we dat en dan pas rustig verder openen. De onderschuif helemaal dicht en de bovenvent helemaal open zetten helpt ook voor het tegengaan van een backdraft
 
Terug
Bovenaan Onderaan