Beef en Steak

Begin KJC avontuur

concrete

Tondelzoeker
Nou gisteren is de KJC afgeleverd. Eerst op mijn gemak in elkaar gezet. Kon hem zelf nog wel uit de krat tillen maar daarna toch maar even de buurman gevraagd om hem in het frame te zetten. Daarna aangestoken en tijdje laten branden op 200 ºC. Toen gelijk maar aan de gang gegaan. Gepofte aardappelen, kipfiletje, geroosterde paprika en prei. Moet zeggen viel me niet tegen, ik vond kip iets droog maar mijn vrouw was dik tevreden. Vandaag wat moink ballen gedaan, bakje met nacho;s en als laatste kippenvleugels. Niet allemaal perfect maar al met al wel tevreden. Merk wel dat ik nog te ongeduldig ben met het regelen van de temperatuur. Zet onderste schuifje te snel verder open waardoor temperatuur toch eigenlijk net te hoog wordt voor het mooi zijn. Nog even leren dat het vooral na aansteken even rustig wachten is omdat uiteindelijk temperatuur toch wel omhoog gaat als je niets doet. Morgen ga ik proberen wat meer geduld te hebben en kleppen maar beetje open te zetten totdat temperatuur constant is. Helaas geen foto's van de gerechtjes, gewoon geen erg in gehad.
20260703_161833.jpg
20260703_161936.jpg
20260703_162857.jpg

Mooi apparaat! Wat ik vooral heb geleerd sinds mijn arsenaal werd aangevuld met een kamado is dat, zelfs als je de gewenste temperatuur hebt bereikt, het loont om hem daar een kwartiertje/ half uurtje stabiel op te houden. Dan ervaar je de voordelen van het keramiek pas echt.

Lekker bezig !!!
Wat @Noah zegt: de echte voordelen van keramiek zitten hem in de lange bereidingen op een stabiele temperatuur.
Voor de kortere sessie`s is dat minder van belang.

Ging vandaag wel wat beter. Maar als ik de schuiven dicht zet als hij bijna de juiste temp heeft schiet hij er toch snel zo'n 30 º overheen. Maar misschien alles nog net te ver open. Merk wel dat voor temp +/-120 º alles denk ik echt zowat dicht moet staan. Uiteindelijk helft indirect en temperatuur boven de kolen rond de 180 voor de zalm en indirect rond de 130 voor de ribeye. Had me eigenlijk verkeken want ik dacht dat ribeye en zalm allebei rond de 120 º moest zijn maar zalm moet dus hoger. Maar ze kwamen eigenlijk zowat gelijk op kerntemperatuur. Tot zover ging het goed. Maar de vrouw wilde de zalm verder want die is meer van het well done laten we maar zeggen :). Ribeye eraf en zalm laten liggen terwijl ik de bbq opstookte voor afgrillen van de ribeye's . Zalm indirect gelegd en ribeye's afgegrild maar wilden niet echt lekker schroeien, volgend keer toch hoger opstoken (weer da geduld dat nog moet komen). Uiteindelijk mijn vrouw tevreden met haar zalmpje maar de ribeye's toch iets te ver en tegen well done aan, smaak was wel ok maar ik had er meer van verwacht. Had er een pasta aglio et olio bij gemaakt dus dat wordt weer gewaardeerd morgen op het werk. Eens kijken wat het volgende week gaat worden. Waarschijnlijk wat vergevingsgezinder. Pulled pork of spareribjes of stukje buikspek, verder is de vraag naar meer moinkballs na gisteren groot :D. Oh en die foto's dat ga ik proberen maar ben niet zo van de devices, zit niet zo in mijn systeem,

Terug
Bovenaan Onderaan