BasBQ
Beef en Steak

Beer, fries & BBQ - Belgisch Kampioenschap Low & Slow 2014

Normaal zou ik niet aanwezig kunnen zijn, maar ik heb mijn jaarlijkse vakantie aangepast om dit evenement toch te kunnen bijwonen.
Vooraleerst kan iedereen een bezoek brengen aan dit evenement.
Moet men zich, indien men niet deelneemt inschrijven?
Dit is alles nieuw voor mij, dus ik weet echt niet hoe alles inzijn werk gaat.
Hasselt is nl mijn achtertuin.
Gelieve een beetje info.
 
Marc, als bezoeker hoef je je niet in te schrijven. Je komt gewoon gezellig langs op beide dagen. Op dag 1 zijn de teams bezig met de voorbereidingen en 'a nachts beginnen de teams met het vlees op de Q te gooien. Normaal gesproken wordt om 12 uur kip ingeleverd, 1230 spareribs, 1300 porkshoulder en 1330 brisket. De meeste teams delen het vlees wat ze over gebben uit dus op zondag heb je geen honger.

Geloof dat ze over de precieze plaats in Hasselt nog onderhandelen. Maar denk dat als je in het centrum de rooklucht volgt je het vanzelf vindt.
 
Ik moet toegegeven dat dit echt allemaal maar dan ook helemaal nieuw is.
Ik ken hasselt op mijn duimpje, dus dat zal wel geen probleem zijn, afstand denk ik 10 km. Heb er vroeger in mijn jonge jaren nog naar school gegaan en nog veeeeeeeel,pinten gedronken.
Ik ga er zeker zijn. Eerst en vooral om de sfeer te proeven, alle, niet alleen de sfeer, maar toch.
IK KOM ZEKER
 
Hoi allemaal,

tussen alle drukte op het werk door nog even een paar updates :

  • We Hebben bevestging van een Judging Class. Deze zal op ZATERDAG 10 MEI zijn. Inschrijving via onze site, kosten 125? incl. 1 jaar lidmaatschap KCBS.
  • De eerste hotel deal is rond : Holiday Inn en Holiday Inn Express geven 15% korting, boekingslink op onze site en alles rechtstreeks met het hotel te regelen
    Opgelet : er volgt kortelings (hopelijk) ook nog een deal met Ibis.
  • De deal voor de eerste Side Competition op zaterdag is rond : het wordt de "Livar-prijs".
    De teams krijgen een stuk Livar vlees ter beschikking en moeten daarmee aan de slag.
    De details (welk stukje vlees enz) worden kortelings bekend gemaakt.
    De winnaar van deze side competitie wint een cash prijs en vleespakket van Livar, plaats 2 tot 5 aankoopbonnen van Livar.

Als er vragen zijn : shoot !

grz,

Wim
 
Update :

  • Confirmed teams (die de inschrijving betaald hebben dus) kunnen vanaf maandag 03 maart oefenvlees bestellen bij Otto Gourmet aan 50% (1x) en voor de wedstrijd zelf ook aan 50%
  • Het stukje Livar vlees dat gemaakt moet worden en door Livar ter beschikking gesteld wordt : varkenssukade. Maar, de teams krijgen hier maximaal 3u tijd voor. Presentatie zoals KCBS
  • Het programma wordt een beetje naar analogie met de tony stone : opbouw en meat inspection op zaterdag, competitie (inclusief sides) op zondag
  • Zaterdagavond houden we een receptie (lees : gratis ontvangst) voor teams en judges met frieten en een selectie Belgische bieren en een streepje muziek <:p
  • We hebben nog 5 plaatsen tot een vol huis, dus als iemand nog een team kent dat nog twijfelt, stuur ze maar door !
 
En nog wat nieuws :

Naast een CBJ class organiseren we ook een Table Captain Class.
We interesse heeft kan mij een bericht sturen.
 
Update

  • De GC krijgt van Weber een BBQ twv 650?, de RGC en BC krijgen er ??n van 450?. Alle ander winnaars (4 categorie?n en sides) krijgen een voucher voor de Weber Grill Academy
  • De GC krijgt het gewicht van het team (4 leden) in bier !  <:p
  • De tweede side competition is ook gekend : Best BBQ Sauce met De Konick bier (teams krijgen binnenkort een sample)
 
Mogen de juryleden zich om laten kopen?
=)) >:) =))
 
netjes Kurre  :)
 
Helaas een minder aangename update : het weer in ons belgenlandje gaat weer eens omslaan...
Er worden voor het weekend buien met windstoten verwacht.

Sinds het pukkelpopdrama enkele jaren geleden is de stad Hasselt bijzonder streng geworden op de plaatsing en verankering van tenten.
Of het nu gaat om de meest gigantische circustent of een doodgewoon partytentje, maakt voor hen niets uit.
Alle tenten moeten voldoende verankerd zijn in de grond en liefst nog met extra gewicht gezekerd worden.

Als de verankering onvoldoende is, kan de plaatsing van de tent geweigerd worden door de brandweer.
En de brandweer van Hasselt zit aan de overkant van de straat tov het wedstrijdterrein, dus verwacht maar dat ze zeker een bezoekje gaan brengen.

greetz,

Kurre.
 
Tuurlijk komt dat allemaal goed !
Maar ik moet het nu eenmaal verplicht melden van de Stad Hasselt....

En nog een kleine update van een andere aard : we hebben voor het weekend 2000 liter bier klaarstaan.
4 soorten op vat (De Koninck, Vedett IPA, Chouffe Soleil en La Chouffe) en 3 op fles (Vedett, Duvel en McChouffe).  <:p
De bar gaat zaterdagmorgen om 08:00 open en blijft open tot zondag 19:00, doch dit terzijde.

De overschot mogen we teruggeven, maar eigenlijk is dat geen optie  :p
 
Zo ! Dat zit er weer op  :D

Heel erg bedankt aan iedereen die er bij was !
We hebben geprobeerd deze wedstrijd met passie te organiseren en ik denk dat we daar in geslaagd zijn.

Mijn persoonlijke hoogtepunten :

* de trailer van de Low & Slow Meister die een wieltje verloren had op de ringweg, 300m voor het terrein.
Met een krik van de brandweer hebben we hem weer rijdend gekregen in de gietende regen.

* Debby & Maria die daarom speciaal voor de brandweer een paar boxes met het overgebleven vlees hadden klaargemaakt.
Ze konden het erg appreci?ren !

* De leuke babbels met alle teams en forumleden.
Niet zoveel als ik gewild had, maar als organisator word je wel eens opgeslorpt door het vele werk.  @-)

* De prijsuitreiking waarbij iQ de weegschaal stuk kreeg en zodoende niet gewogen kon worden voor "het gewicht van het team in bier"

* Het mooie weer en "chocolate"  8-}

* nog zoveel mooie momenten...

Maar nu ben ik vooral moe  I-)

Nogmaals bedankt ! Aan de reacties die al de hele tijd binnenstromen heeft iedereen er van genoten.
Als alles meezit, doen we dit volgend jaar nog eens. De meeting met de Stad Hasselt vandaag was in ieder geval erg positief.

Groet,

Wim
 
ik kan je zeggen dat de SeaSideSmokers ook een heel goed weekend hebben gehad, bedankt voor het organiseren
 
Wim, nogmaals hartelijke dank voor de super service toen we langs de kant stonden. Wat een geweldig super weekend. Wij komen zeker volgend jaar weer. Regen of geen regen. We stoken de Q zo hoog op dat de druppels 2 mtr boven de grond verdampen. Gr Low and Slow Meister
 
Wij van The Smokey Bandits hebben ook een mooi weekend gehad, maar we vonden het wel minder dat wij naast een team stonden die een mega geluidsinstallatie bij zich hadden en elk uur hun teamsong over het terrein lieten schallen en dit s'nachts om half 3 nog eens dunnetjes over deden. Misschien een idee om die mega installaties te weren want ik heb van meerdere mensen begrepen dat dit ergernis gaf. 

Groeten Dikkie
 
@LASM : graag gedaan hoor ! Het hoort er allemaal bij :) En als er iemand regendrupppels hoog boven de grond kan laten verdampen zijn jullie dat inderdaad wel. Z? een geweldig mooie smoker dat jullie hebben !

@trickydikkie : Tja... chocolate... We weten het, we stonden er zelf langs in Oostende afgelopen jaar op het Belgisch Kampioenschap van de WBQA. En geloof me, ze hebben zich afgelopen weekend erg goed gedragen. Wat niet wegneemt dat we de regels ivm de Quiet Time strikter gaan doorvoeren en aankondigen volgend jaar (?ls er een BF&BBQ II komt natuurlijk ;) ).

Wat we volgend jaar ook heel zeker anders aanpakken, is het afvalbeleid. Ik heb er echt van staan kijken wat er allemaal achter gelaten wordt door sommige teams en wat voor een berg afval er geproduceerd wordt. We hebben het eigenhandig verzameld op het terrein en geholpen met het in de vuilniswagen te gooien, dus we hebben een erg goed idee van wat er allemaal lag en meestal ook van welke teams het kwam... We hebben ook mogen bijbetalen voor de afvalberg aan de stad Hasselt. Een bbq wedstrijd is echt geen "groen" event. Dat zou toch beter moeten kunnen, vinden wij. Op de CO2 uitstoot na dan ;).

 
Terug
Bovenaan Onderaan