BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken

 

Koekkie82

Tondelzoeker
Berichten
2
Vandaag voor het eerst mijn BGE gebruikt, en Beer Can Chicken gemaakt.
De smaak was goed en het vlees was lekker, echter was het vel niet echt krokant?
Iemand tips?
Heb de kippetjes ong. 70min bij 180 graden gemaakt.

20366E90-B81C-45F7-A8EE-6946EDEA2B35.jpeg


A7C4E9F5-A35D-4A06-940C-0B69D70D091C.jpeg
 
Herkenbare uitdaging... Ik gebruik wel een spit maar ook dat kan dit een probleem zijn.
Meeste helpend denk ik, huid los trekken van het vlees en een uur of 24 open en bloot laten "drogen" in de koelkast. Helpend kan ook zijn, wat kleine gaatjes in het vel te maken om vet daaruit te laten ontsnappen.
Verder kies ik voor geduld, en eventueel een wat drogere kipfilet en knapperiger velletje. Dus iets langer als kerntemperatuur al bereikt is. Evt. dan temperatuur iets opschroeven maar oppassen voor verbranden.
 
Als je dan toch het Ei moet inwijden dan maar gelijk gezellig met z’n 4tjes 😉
 
Mooie dames zo, gefeliciteerd met je Tokkie.
Wat een truukje is om de huid krokant te krijgen is door de kip eerst in een Colombiaanse jas te zetten.;)
Meng daarvoor gelijke delen Baking Soda en Zout met elkaar en bestrooi het vel met een laagje van dit mengsel
leg de kip op een rooster op een schaal in de koelkast voor 1 nachtje, spoel de volgende dag Baking Soda en Zout mengsel er grondig af onder de koude kraan!!!! Dep de kip goed droog. Naar eigen inzicht kruiden en verder bereiden, je zou als optie de kip eerst nog kunnen insmeren met gesmolten boter, dan plakt de rub beter.

Als voorbeeld een kalkoen in de Colombiaanse jas, op ovenbak met rooster (van Ikea)
1634560160285.png
 
Geweldige bakken van Ikea in div. maten zijn heel veel inzetbaar en zeer betaalbaar. (y)
 
"Colombiaanse Jas" klinkt als "afrekening in het criminele milieu"
Is deze verhouding banking soda en zout ook geschikt om bijvoorbeeld buikspek knapperig te maken?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
"Colombiaanse Jas" klinkt als "afrekening in het criminele milieu"
Is deze verhouding banking soda en zout ook geschikt om bijvoorbeeld buikspek knapperig te maken?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Is het ook menig crimineel mee omgelegd met deze zout soda combi 😂
 
Geen betere manier om je nieuwe Q eens lekker smerig te maken. Gelijk 4 chicks uitnodigen 😎
Zien er goed uit. Mooi wat rook opgedaan. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Hahaaaa geweldig, gewoon 4 bcc op een groen ei 😃 gefeliciteerd met je Tok 🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan