BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken

 
 
 

Rik

Kooltjesharker
Berichten
101
Vandaag dan eindelijk de kans gegrepen om de volgende sticker te verdienen: Beer Can Chicken. Ik ben persoonlijk meer fan van de "Spatchcock methode" maar die sticker hè...

Over de voorbereiding kan ik kort zijn. De basis was een "kant en klare" hele kip. Om de kans op droog vlees te verkleinen, heb ik deze geïnjecteerd met een mix van kippenbouillon en kruiden uit de ingrediëntenlijst.
20210401_163706.jpg



Vervolgens heb ik hem op een blikje Hertog-Jan gezet, met de meater in de borst op de grote schaal. Metr de BBQ op 140gr.

20210401_165905.jpg


Dit bleek echter geen optie, de kip was hiervoor net iets te hoog. Plan B: Kleinere schaal en op het kolenrooster.

20210401_170617.jpg


Na 3 kwartier begon het er toch wel op te lijken. En temperatuur van de BBQ op laten lopen naar 180 graden. Voornamelijk om het vel zo knapperig mogelijk te krijgen.

20210401_180223.jpg


Na anderhalf uur, 66gr kern in de borst.
20210401_183211.jpg


Eruit gehaald bij 75 graden in de borst. Let op: Hier is het blikje goed te zien
20210401_190406.jpg


Resultaat van de borst:
20210401_192220.jpg


Geserveerd met patat en pindasaus, hiervan in de haast van het opeten geen foto van gemaakt.


Leuk om weer eens te doen, maar de volgende keer toch weer opengevouwen op het rooster.

Bekijk bijlage 18687
 
Laatst bewerkt:
Niet vervelend toch om zo een stikker te verdienen 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Mooie kip, altijd lekker!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Wat je al niet moet doen voor een sticker😁
Toch goed gelukt hoor!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Alvast gefeliciteerd met de sticker! Het kippetje staat er mooi bij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Mooie run Rik, welkom bij de Tokkies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Gefeliciteerd met je sticker... wordt tijd dat ik er ook weer eens ga maken voor m'n eerste sticker
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Mooie uitvoering Rik(y), en een welverdiende Tok!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Mooie reportage. Een sticker waardig.
Geweldig hé, die stickers. Super motiverend.
Alsof je weer op school zit
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Hey verdomd lekkere BCC hoor, en gefeliciteerd met je tokkie! 🔥 (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Lekker chicky heb je daar. Mooi wat kleur op gedaan. Dat moet gesmaakt hebben.
Ook al heb ik een spitje, dit blijft toch leuk om zo nu en dan eens te maken.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Oh kijk, motivatie! Mooie run zeg!

Ik wilde eerst spit doen, maar ga nu ook BCC maken. Voor die sticker, mag het ook een ander blikje dan bier zijn? 😇 Ben toch altijd wat huiverig voor alcohol in gerechten waar kids ook van eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Oh kijk, motivatie! Mooie run zeg!

Ik wilde eerst spit doen, maar ga nu ook BCC maken. Voor die sticker, mag het ook een ander blikje dan bier zijn? 😇 Ben toch altijd wat huiverig voor alcohol in gerechten waar kids ook van eten.

Het heet Beer Can Chicken
De alcohol komt niet in de kip, in het vlees dan 😉, en 0.0 kan ook
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Het heet Beer Can Chicken
De alcohol komt niet in de kip, in het vlees dan 😉, en 0.0 kan ook
Eens! Maar zag ook post voorbij komen die een cola blikje gebruikte, vandaar maar even verificatie vragen 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Zo Rikkie dat was een lekker kippie, een beetje laat maar toch nog gefeliciteerd met je Tok🥳 en nu nog die Koei😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Oh kijk, motivatie! Mooie run zeg!

Ik wilde eerst spit doen, maar ga nu ook BCC maken. Voor die sticker, mag het ook een ander blikje dan bier zijn? 😇 Ben toch altijd wat huiverig voor alcohol in gerechten waarna kids ook van eten.
Ik heb het getest met bokbier, en een keer met icedtea, naar mijn mening proef je er niks van, gaat puur om het vocht wat eronder verdampt..... Iemand andere ervaringen?🤔😉🍺
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Rik, mooie gebruinde kip. Ziet er smakelijk uit.
Proficiat met de tokkie award
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Ik heb het getest met bokbier, en een keer met icedtea, naar mijn mening proef je er niks van, gaat puur om het vocht wat eronder verdampt..... Iemand andere ervaringen?🤔😉🍺
Ik heb hem dan nu met cola gemaakt en 1el rub in het blikje gedaan. Moet zeggen dat de smaak prima is! Maar of het nu wat heeft toegevoegd, tja moeilijk 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan