BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken op de wsm

 
 

M31Galaxy

Tondelzoeker
Berichten
5
Gisteren heb ik voor de tweede keer BCC gemaakt op de wsm. De eerste keer had ik niet genoeg foto's om er een post van te maken. Dus dit moest nu beter...

Omdat de wsm groot genoeg is om meer klaar te maken dan BCC heb ik er ook meteen MOINK-Balls bij gelegd en voor het eerst (en zeker niet voor het laatst) BBQ Baked Beans volgens het recept van Noskos.

Zes uurtjes voor de kippetjes erop gingen heb ik ze ingesmeerd met olijfolie en gewone kipkruiden (vorige keer de Funky Rub van Noskos gebruikt, nu wou ik iets anders proberen). Ook onder de huid werden ze natuurlijk flink ingesmeerd. Daarna mochten ze terug in de koeling en kon de voorbereiden van de ballen en de beans beginnen.

Nadat de wsm op temperatuur gekomen was (110-115?C) heb ik op de onderste rooster de beans gelegd met daarnaast een portie ballen. Op de bovenste rooster kwamen dan de kippetjes en de rest van de ballen. Op de kooltjes heb ik dan nog 3 chunks appelhout gelegd.

Na 1 uur de ballen ingesmeerd met Sweet Baby Ray's BBQ saus en van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens door de beans te roeren.

Een half uurtje later mochten de ballen eraf. Ideaal als hapje, want de kippetjes moesten nog heel wat langer. Op dat moment zaten de kippetjes op een kerntemperatuur van 57?C.

Toen de ballen eraf gehaald zijn heb ik de temperatuur van de wsm omhoog gejaagd door er vers aangestoken briketten bij te gooien en de vents 100% open te zetten, zo kwam ik uit op 165?C. De reden: ik wilde een krokanter korstje dan de eerste keer (toen ging de wsm niet hoger dan 120?C).

Anderhalf uur later gaf de kerntemperatuur 75?C aan. Ik heb dan de middensectie van de wsm eraf gehaald, de briketten opzij geschoven en de kippetjes er vlak naast gezet. Na 20 minuten heb ik ze er dan afgehaald.

Ze waren enorm lekker, maar minder sappig dan de eerste keer. De billen waren toch nog niet 100%, maar wel veel gaarder dan toen.

De BBQ Baked Beans hebben evenlang in de wsm gezeten als de kippen en die waren ongelooflijk lekker. Een absolute aanrader!

Genoeg gekletst nu, hier zijn de foto's...

d426dc2815b0cde644c1c454ba20cc9d.jpg


603462bc314b6b21648d383a7f1a0613.jpg


eaf0e39626fbd58ea4688d268ee1b829.jpg


67c795a1617e10fd9103c05c61694568.jpg


6ec4793503b9a08bd408ad1d80c1d343.jpg


965e76ec37f9cc866a1892e5f930d65a.jpg


f2c91d9cfba05c80bb6eb6266bbdcf92.jpg


b9a4e5236aabd14a75f9a63d2c45aa27.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Dit zijn niet de berichten die ik wil lezen en bekijken voordat ik een half uur tegen de wind in moet fietsen ...  mmmmm
 
Lekker hoor
 
Mooi gedaan!  Was vast heel lekker!
 
Lekker. Hoe was het huidje, krokant?
 
De hogere temperatuur had de huid al een beetje krokant gemaakt, maar de 20 minuten dat ze naast de briketten hebben gestaan heeft het uiteindelijk perfect gemaakt.
Ene.. het was zeer lekker.
Ook de eerder 'banale' kipkruiden vielen goed in de smaak.

5a6c79984be0be5c2815a5d988e3988e.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Prima run zeg ik! Lekker hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Helemaal niet verkeerd hoor.
Ziet er heel goed uit.
Kip had nog langer gemoeten dus? Je zegt dat de bil net niet helemaal goed was....

groet

Marcel B-)
 
Heerlijk zo'n beercan kip


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hey, bedankt iedereen, het was fun om dit te maken!

@bladerunner: inderdaad, ik heb de billen nog even op de grill gelegd om ze zeker volledig gaar te hebben. Waarschijnlijk waren ze toch ver genoeg hoewel ze aan het bot lichtroze waren, maar je kan nooit zeker genoeg zijn met kip!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Roze aan het bot kan ook komen door de rook. Als je met een wit servetje op de roze plek dept, en het blijft wit, dan is de kip gaar. Maw zijn de sappen helder, dan is het veilig om te eten.

Beter is om een kernthermometer te gebruiken, dan is je kippetje altijd perfect!
 
Terug
Bovenaan Onderaan