BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken, mijn eerste badge!

Rox92

Kooltjesharker
Berichten
100
Nu ik al een paar maanden een kamado heb werd het toch eens tijd om deze klassieker te maken. We kregen bezoek van ver waaronder iemand die zwanger is, dus dan is kip een goed idee.

Dit was ook gelijk de eerste keer dat ik in de regen aan de gang moest. Er moet dus ook maar snel een dakje komen :ROFLMAO:

Lekker gegeten maar niet heel speciaal. Ik vermoed dat ik dit niet heel vaak ga maken. De kruiden zitten vooral in de huid waardoor het vlees van de kip een beetje saai is. Maar al met al leuk om eens gedaan te hebben. De huid mocht wel krokanter. Geen idee of het komt doordat ik het rookhout was vergeten maar volgende keer dus iets hogere temperatuur. Zat nu constant rond de 170 graden.

IMG_20231015_173530.jpg
 
Ik doe altijd een gevlinderde kip op 200 ish graden. Je kan de rub op en deels onder de huid doen, dan komt het op meer plekken. Als je net voordat ze erop gaan met wat extra vierge olijfolie insmeert wordt de huid knapperig.

De hogere temperatuur helpt echt met knapperig maken.
 
Ik doe altijd een gevlinderde kip op 200 ish graden. Je kan de rub op en deels onder de huid doen, dan komt het op meer plekken. Als je net voordat ze erop gaan met wat extra vierge olijfolie insmeert wordt de huid knapperig.

De hogere temperatuur helpt echt met knapperig maken.
Ah thanks! Dat zijn goede tips. Ik ga het onthouden :D
 
Ik heb juist gasten gehad die gelijk na het eten van de BCC een afspraak maakten voor de volgende. Inderdaad zoals Kabouter zegt wat kruiden (kruiden boter) onder de huid helpt al. En als je vooraf in het blik wat kruiden doet en na afloop van de bereiding dit als een soort jus / saus gebruikt, voegt het ook zeker iets toe. Het bier proef je anders niet in de kip terug, maar op deze manier uiteraard wel!
 
Als het een kwaliteits kip is ( niet al vol vocht) kun je hem injecteren vooral in de borst met een bouillon of in water opgeloste rub .
Eerst garen tussen 160/170 en als hij bijna gaar is oplaten lopen tot boven de 200 tot hij mooi gebakken is .
Maar het beste resultaat krijg ik hem van het spit .
IMG_0358.jpeg
 
Dat ziet er prima uit, heb je ook een foto van het eind resultaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan