BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken - limoentjes toch te bitter

 
 

Jurian

Vuurmaker
Berichten
59
Kom ik er net achter dat ik nog nooit een BCC heb gedeeld hier.... :rolleyes: Soms vergeet je wel eens dingen: we maken het regelmatig en is het bijzonder makkelijk, goed tot een volwaardig gerecht te maken en best leuk om te presenteren.

Normaal gesproken zou ik wat roomboter smelten, aromatiseren met bijv salie en limoensap en limoenzest en dan injecteren. Daarbij een lichte rub met bijv peper/zout en ui/knoflook/paprikapoeder en wat kruiden als tijm, oregano en wederom salie. Kom ik er achter dat mijn spuit een barst heeft, lekt en dus niet kan injecteren 🤬 Dus gekozen voor iets nieuws en een halve limoen per borst onder de huid te schuiven. Ik heb een gietijzeren houder en die kan de warmte echt perfect verspreiden. Ik skip tegenwoordig het bier, heeft naar mijn idee geen toegevoegde waarde en injecteren (als het lukt...) voegt veel meer toe.

Kippetje perfect. Voor de statistieken: In totaal 61min op de Q, dome redelijk rond de 170graden en uiteindelijk 75 graden borst en 86 graden dijen aan kerntemperatuur. Ik doe altijd de aardappels rustig bij het opstoken van de Q er gelijk bij en na een uurtje (vandaar de dip zo rond het uur) de aardappels + groente bij de standaard erbij zodat die lekker in het vet kunnen doorgaren.

BCC.png


Verplichte foto'tjes
IMG_20201018_180329.jpg


Uiteindelijk krokant (genoeg) van de Q. Ik merk met typische rubs met meer zout en paprika/mosterd/ui/knoflook en misschien nog komijn/koriander dat de korst nog net iets beter wordt. Bij gedroogde kruiden en minder zout heb je wel een lekkere huid maar niet overal krokant. De vleugeltjes zet ik wel altijd uit zodat die echt krokant zijn.

IMG_20201018_181814_Bokeh~2.jpg
IMG_20201018_181757.jpg


Eigenlijk altijd wel weer een succes zonder heel veel moeite. Wel merk ik direct waarom ik nooit een halve limoen onder de huid stop, het is mij echt te bitter. Volgende keer weer zorgen voor een goed werkende injectiespuit ;)
 
Je leert door fouten te maken. Het is toch allemaal op gegaan?
Welkom hij de Tokkies.
 
Chicky in exploded view. Is weer eens wat anders.
Welkom bij de club van de 🐔.
 
Chicky in exploded view. Is weer eens wat anders.
Haha ja. Ontleden van zo'n chicky gaat me wel makkelijk af ja, nooit gedacht dat je dit ook als exploded view kon zien 😂

Je leert door fouten te maken. Het is toch allemaal op gegaan?
Jazeker, dat altijd wel. Een beetje bitter maakt het niet meteen oneetbaar 🤣 Gelukkig nog een verbeterpuntje anders wordt het zo saai...
Welkom hij de Tokkies.
Thanks 😀
 
lekker hoor. volgens mij heb had je daar een blije kip
gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er toch een lekker chicky uit hoor. Die limoen onder de huid zie ik ook vaker maar zou niet zo mijn ding zijn. Sap in de marinade ipv azijn om vlees malser te maken wel.
De aardappeltjes die zo mooi onder de kip mee garen in het vet uit de kip ziet er geweldig uit. Alleen daarom al wil ik zn pannetje hebben
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan