BasBQ
Beef en Steak

beenham voor 2e en3e kerstdag

AV

Gemarineerd
Berichten
1.193
had al tijdje een 1,5kg naturelle ham in de vriezer en die moet dit jaar nog gaar.
en tot vandaag 5 dagen in een pekelbad met div smaakmakers gehad.
lig nu vanaf 16.30 uur in mn oven en laat volgens Bert zn bourgondische  methode langzaam met een verschil van 30 graden  tussen kern en oven temperatuur naar de 68 graden kern temp komen.

Bert schreef ook :de ham vroegtijdig uit de koeling om op temp te komen.
ik heb hier mn eigen draai aan gegeven en  de ham een paar uur in pan water gehad met net niet lauw water
mijn voorkeur gaat uit naar vlees dichtschroeien en heb na  de  ham met handdoeken drooggemaakt te hebben  hem brutaal buiten de oven op mn vuurkorf met gloeiende houtskool gelegd en zo alle kanten dicht geschroeid .

hij lig dr nu een dikke 4 uur op en heb die 30 graden verschil redelijk kunnen regelen.
kern is nu 45 graden.
accu van toestel is leeg,,dus foto plaatsen komt later in deze mooie zachte avond,wel dikke wind maar sta in mn T shirt buiten

foto s volgen

 
succes
 
dank je Leo.

ffn wat (sfeer) plaatjes.

2e x brandstof opstoken


halverwege : mooi kleurtje ,,, 2e foto  ffn een  uitschieter van 10 graden verschil...,,3e appel/eitje met ledlamp op mn kop





nu weer naar buiten en afzien met dit barre weer :D


 
t is bijna afzien Danny,,,dik 6 uur onderweg nu en dat voor een hammetje.
kern is nu 60 graden en oven net geen 100.
nog een uurtje denk ik en ik heb weer een voorraadje van t lekkerste stukje vlees voor op mn een broodje
 
23.45: kern 64 graden en genoeg vind ik,,dus naar binnen gehaald en in bakpapier en handddoek gepakt om te rusten.
tuurlijk ffn een kappie gesneden en weggewerkt.
en die smaak was tot nu toe de beste ooit .
t ziet dr behoorlijk sappig/mals uit dus k verwacht dat de bijna 7 uur slooowe garen de moeite waard was.
morgen in plakken snijden en in vacuum en natuurlijk wat op de bakplaat en dan tussen kadetje met een heule dikke scheet honing/mosterd saus 





dank voor t volgen,,,fijne/aangename feestdagen en jaarwissel,,grtn AV


 
  vanmorgen de ham versneden en hij zag dr goed uit.
mooi volledig door gepekeld en sappig mals geworden.
deze ham is de best gelukte tot nu toe  en dit  komt zeker door de Bert methode van heul langzaam garen.
mn hoogste oven temp was op t end 104 graden en t verschil tussen kern en oven temperatuur was tijdens de hele sessie gemiddeld 30 graden met paar x een uitschieter van 40 maar dat was na brandstof bijvullen.

vanmorgen waren dr  geen duffe maar vrolijke koppen aan tafel,, nl t ontbijt was  broodje warme ham met honing/mosterd saus B-) B-) :D.


 
De beenham ziet er echt supersappig uit.  Ik kan me de lachende gezichten aan tafel vanmorgen best voorstellen...
 
Die zien er heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan