BasBQ
Beef en Steak

Beenham in Coca cola

Joost12

Vuurmaker
Berichten
96
Omdat er hier gevraagd werd naar een recept voor Beenham, hierbij een voorbeeld van een sessie van mij van vorig jaar...



De smaakjes (alleen de mosterd en bruine basterdsuiker er vergeten bij te zetten ......)
IMGP4431.jpg


Even de uitjes aanzetten in wat roomboter
IMGP4432.jpg


Daarna het hammetje erin (per ongeluk eerst op de verkeerde kant gelegd..... vandaar de lichte plek...)
En de cola toevoegen
IMGP4433.jpg


Met de kernthermometer er in laten garen met een dichte kap op ongeveer 130 graden dometemp. tot een kerntemperatuur van 53 graden.
Daarna met de complete pan naar binnen en het hammetje even laten rusten. Daarna de bovenkant kruislings om de twee centimeter schuin insnijden (ong. 5 mm.) en het hammetje insmeren met mosterdsaus (gewoon van Calve) op de kruisingen van de insnijdingen een kruidnagel erin steken, overgieten met een mengsel van stroop en honing (of appelstroop, maar deze had ik nu niet in huis) en bestrooien met bruine basterdsuiker.
Heb hem daarna op een dubbele laag alu folie gelegd.

IMGP4434.jpg


Door laten garen bij een dometemp van 150 gr tot een kerntemperatuur van 60 graden.
Daarna van de bbq halen en de folie dichtvouwen

IMGP4438.jpg


Nog even een minuut of 5 laten rusten (en in tussentijd de saus waar eerst de ham in gegaard is in een pannetje in laten koken. Als hij te dun is even binden met wat maizena) en daarna het hammetje snijden in dunne plakken en in een voorverwarmde schaal opdienen
IMGP4439.jpg


het resultaat is een heerlijk gecaramelliseerd, zoet hammetje.
De saus er los bijserveren in sauspannetje (foto vergeten....)




Daarna nog een toetje van wat verse ananasstukken met gecaramelliseerde bruine basterdsuiker
IMGP4440.jpg

IMGP4441.jpg

IMGP4442.jpg
 
lekker hoor
 
Dit lust ik denk ik wel!! :D
 
Ziet er erg lekker uit Joost, en Cola goed ingredi?nt voor marinade etc.
 
Dat opeten lijkt me geen straf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan