BasBQ
Beef en Steak

Beefribs, spare ribs en buikspek

 
 
 

RdB

Kooltjesharker
Berichten
132
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb, maar ik denk dat jullie dit wel aardig vinden. Twee weken geleden was vriendinlief een weekend weg, dus dat is een prachtig excuus om met een paar vrienden uitgebreid te bbqen en onbeschoft te zuipen (laten we er niet omheen draaien).

Bij Aalvink had ik (onder andere) 2 buikribs, 2 beefribs en 1 kg buikribs besteld. Van Bbquality had ik nog 2,2 kg picanha in de vriezer.
Zaterdagmorgen heb ik de beefribs in een rub van peper, zout en uienpoeder gezet, de ribs in een rub van paprikapoeder, knoflookpoeder, uienpoeder, zout, peper en wat rietsuiker. Het buikspek heb ik ingesmeerd met 5-spices (dat Chinese gebeuren). Ik heb een tomatenbbq-saus gemaakt en een saus op basis van appelsap, bourbon en maple syrup. Tussendoor ook nog maar een slokje bourbon gepakt, u begrijpt.
De beefribs heb ik er ongeveer 8 uur opgehad, het buikspek 7 uur, de buikribs 6 uur en de picanha ongeveer 2 uur (tot 52 graden). De bbq was ongeveer 115.

Hoe zag dit alles eruit?

Beefribs:
nr11yp.jpg


2vxlq3d.jpg


Buikribs:
2ykyt5x.jpg


Spekkie:
28milc2.jpg


Compositie, redelijk vol dus mijn nieuwe ribbenrekje kwam goed van pas:
15zgk08.jpg


Na een paar uur:
1zdslk5.jpg


Bijna klaar!
1zp70xz.jpg



Saus:
ohk4d5.jpg


2ez3bkp.jpg


Resultaat

Beefribs:
2v850si.jpg


Spek(man wat heerlijk zacht):
20759c5.jpg


Stukje buikrib met ring:
2cglgjp.jpg


Vriend picanha:
35a1w8j.jpg


Iets aan de taaie kant (ondanks dwars op de draad) dus dun snijden, maar een prachtige smaak:
felzsh.jpg


Een prima avond! Beefribs blijven toch echt fantastisch. Ik had nog een paar stukjes spek, beefribs en buikribs over, die heb ik de dag erna nog een half uurtje in rode wijn gestoofd, het ligt nu braaf in de vriezer te wachten.






 
heerlijke gerechten, en uiteraard hoort daar een paar  ;) biertjes bij
 
Lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan