BasBQ
Beef en Steak

Beefhammer deceptie

Gestart met het weghalen van de vlies aan de buitenkant en alle ander overbodige aanhangsels en vetten. Vervolgens met 3 stukjes touw gebonden zodat alles een beetje bij elkaar blijft. Een rubbgebruikt met look, zout, peper en koffie.

Naar mijn theorie, puur gevoelsmatig, niet wetenschappelijk onderbouwd, is het hier fout gelopen.

Het vlies en vet dat je hebt weggehaald is een eerste beschermlaag om het vocht in het vlees te houden.
Door deze weg te halen kan het vocht veel makkelijker het vlees verlaten om een droog stuk te creëren.

Ik heb hem voorlopig nog maar 1 keer gemaakt (zie hier) en zoals je kan zien heb ik amper iets weggesneden.
Ook de bovenkant van het vlees tegen het bot heb ik laten zitten omdat het dan allemaal mooi ingekapseld zit in vliezen.
 
Klinkt idd wel plausibel, Stijn.
Meeste recepten/werkwijzes dat ik tegen kom, verwijderen ze wel het vlies en binden ze het op.

Heeft uwe toen 11.30u nodig gehad? Want ik heb er nog eentje liggen en wil er niet wat laat mee zijn :ROFLMAO:
 
Klinkt idd wel plausibel, Stijn.
Meeste recepten/werkwijzes dat ik tegen kom, verwijderen ze wel het vlies en binden ze het op.

Heeft uwe toen 11.30u nodig gehad? Want ik heb er nog eentje liggen en wil er niet wat laat mee zijn :ROFLMAO:
11h30, idd zo ziet het er naar uit op de grafiek.
 
Ik heb er eentje klaarliggen (van de HANOS) en deze adviseren om hem een nachtje in de pekel te zetten.
Iemand ervaring hiermee?

1677590568058.png
 
Hier exact dezelfde ervaring. Tof om keer te maken, maar het resultaat viel enorm tegen. Uiteindelijk heb ik er bitterballen van gemaakt. Die smaakten wel! ;-)
 
Zonde na zoveel tijd er in gestoken te hebben wil je er ook lekker van eten. Foto’s zien er goed uit!?
Ik had hem klaar gemaakt volgens recept van Jord Althuizen en had het stuk vlees eerst gerookt en toen gebraised. Deze viel uit elkaar en was heerlijk.
misschien gewoon pech?
 
Zonde maar fijn dat je het deelt. Ik kan geen tips geven want ook hier nog niet gemaakt.
 
Roken en daarna stoven kan idd helpen bij mager vlees om het wel sappig en fall of the bone te krijgen. Ik heb geen ervaring met de beef hammer, maar heb wel eens minder resultaat gehad met een te magere Hollandse rundernek voor pulled beef. Dat werd ook flink pullen en uiteindelijk met saus mengen…
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijne is uiteindelijk in de kliko beland. Maar niet getreurd inmiddels al wel weer een paar heerlijke andere stukken vlees gemaakt 👌🏻

heb ook nog shortribs liggen, dus hoop dat die wel heerlijk mals worden, wordt vervolgd.
 
De mijne heb ik eerst gerookt en daarna in de Guinness laten smoren. Die was best lekker. De saus / jus geweldig.
 
Zo'n beefhammer ziet er stoer uit en is een echte show op je tafel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik van het vlees wel iets minder gecharmeerd ben ondanks dat die prima bereid was. Uiteindelijk zit je een stuk soepvlees aan een bot te eten. Wat dat betreft zijn er betere stukken dat dit te dure stuk soepvlees.
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijne is uiteindelijk in de kliko beland. Maar niet getreurd inmiddels al wel weer een paar heerlijke andere stukken vlees gemaakt 👌🏻

heb ook nog shortribs liggen, dus hoop dat die wel heerlijk mals worden, wordt vervolgd.
Zonde om weg te gooien. Had je ook nog in een ander gerecht kunnen verwerken.
 
Zonde om weg te gooien. Had je ook nog in een ander gerecht kunnen verwerken.
Eens, maar het was echt niet lekker en veel slechte stukken die moeilijk verteerbaar waren. Dus zelfs niet lekker om bitterballen oid van te maken.
 
Mijn beefhammer is nu aan het rusten. Ben erg benieuwd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan