BasBQ
Beef en Steak

Beefhammer deceptie

 
 
 

Revers88

Pitmaster
Berichten
860
Normaal gesproken deel je alleen de recepten en gerechten die heerlijk waren en waar je trots op bent. Vandaag wil ik toch ook met jullie delen als er iets niet goed gaat of gewoon niet lekker is.

Op het programma stond een beefhammer van +- 2,3kg. Een super stoer stuk vlees om te zien. Dus had vandaag ook enorm veel zin om het te maken.

Gestart met het weghalen van de vlies aan de buitenkant en alle ander overbodige aanhangsels en vetten. Vervolgens met 3 stukjes touw gebonden zodat alles een beetje bij elkaar blijft. Een rubbgebruikt met look, zout, peper en koffie.

Kamado aangestoken met een rooster temp van 110 graden. Eerst 3 uur rook gegeven met chunks eiken en appel. Tussendoor enkele keer ingespoten met een mix van whisky, appelsap en appelazijn. Na 3 uur alles ingepakt in butcherpaper met wat bokbier en boter. En dan het lange wachten tot een kerntemp van +-95. Prikken, net zolang tot dat hij mals lijkt.

Bij 97 eraf gehaald om vervolgens nog een uur te laten rusten. En ik moet eerlijk zeggen, de geur die ervan afkomt is fantastisch.

Na het lange wachten was het dan zover om hem uit te gaan pakken. Ondanks de priktest en de kerntemperatuur was hij toch nog vrij stevig. Het vles kwam makkelijk los van het bot, maar het vlees uit elkaar trekken ging zeer moeizaam. Enkele droge stukken afgewisseld met taai.

Ik had er al over gelezen, maar het viel echt heel erg tegen. Een aantal lekkere stukken er tussenuit gesnoept, maar grotendeels niet lekker om te eten.

Helaas gebeurt dat ook weleens. Voor mij in ieder geval nooit meer een beefhammer. Wellicht dat ik zelf het een en ander fout heb gedaan, maar kies de volgende keer toch echt een ander stuk.

Ik vind dat iedereen altijd alles moet proberen, maar zou dit stuk dus niet snel aanraden. Doe er mee wat je wilt 🙂

Ten slot de foto’s uiteraard.

793935BD-7DF7-4E4C-AB98-E5E0F6AA845A.jpeg
A885FF5B-A5AC-40BD-905A-E27EE90076CD.jpeg
AA741396-66FB-4F8A-98F8-65F475E982B1.jpeg
DEDDBD2D-C066-42EA-BCC7-C0B7F5047ACE.jpeg
B2D49785-964C-4B55-A173-A7AFB9DA12D3.jpeg
 
Nog nooit gemaakt, maar er ligt er wel eentje in de vriezer. Ben benieuwd.
 
Zonde zeg, wat jammer van zo’n mooi stuk vlees.

Wat denk je zelf dat er mis is gegaan?
Wellicht te weinig vocht?
 
Jammer dat het niet naar wens is. Zitte toch de nodige kosten aan. Ik heb dit nog nooit gemaakt. Kan dus ook geen advies geven mbt de bereiding.
Volgende keer beter....😏

Wel mooi dat je dit tgenvallende resultaat wil delen. 😉
 
Zonde zeg, wat jammer van zo’n mooi stuk vlees.

Wat denk je zelf dat er mis is gegaan?
Wellicht te weinig vocht?
Te weinig vocht zal het zeker niet geweest zijn.. toen ik het butcherpaper openmaakte zat er ruim vocht bij.. ik denk nog wel zon 50ml..

Het stuk vlees zou kunnen, de bereiding zou kunnen.. maar toch zou het ook zomaar kunnen dat de beefhammer simpel weg geen mooi mals stuk kan worden.. het blijft tenslotte de schenkel, die normaal gesproken gebruikt wordt om soep o.i.d. te trekken..
 
Laatst bewerkt:
Injecteren met runderfond hielp bij mij aardig, maar het blijft inderdaad schenkel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Hij ziet er zo goed uit op de foto's. Wat enorm vervelend dat het dan niet het feest op tafel is. Wel tof dat je dit deelt ondanks de teleurstelling(y)
 
Het ziet er mooi uit op de foto zonde dat het mislukt is, zit toch een aardig prijskaartje aan als je alles bij elkaar optelt.
Voor de volgende keer meer succes gewenst.
 
Te weinig vocht zal het zeker niet geweest zijn.. toen ik het butcherpaper openmaakte zat er ruim vocht bij.. ik denk nog wel zon 50ml..

Het stuk vlees zou kunnen, de bereiding zou kunnen.. maar toch zou het ook zomaar kunnen dat de beefhammer simpel weg geen mooi mals stuk kan worden.. het blijft tenslotte de schenkel, die normaal gesproken gebruikt wordt om soep o.i.d. te trekken..

Ik dacht eerder ook in de richting van het vocht, maar dan door het gebruik van butcher paper ipv alu folie. Bij alu folie is het quasi afgesloten en stoomt dat volgens mij meer. Maar dat is maar een idee. Geen idee hoe dat in de praktijk zit.

Al een aantal recepten bekeken en al gezien dat sommigen een kuipje maken met alu folie en bij de hammer een gans flesje bruin bier doen en dan alles goed dicht plooien.

Bij mij staat hij op het programma. Ben benieuwd.
 
Het is m.i. inderdaad meer een 'show-piece' dan echt goed vlees. Het stuk vlees zelf is weinig dooraderd en daardoor niet mals van zichzelf. Zelf had ik hem èn geïnjecteerd èn na een paar uur roken ingepakt met een flinke dot vet en half flesje bruin bier.

Doorgegaard tot 98 graden en nog was het vlees bijna niet te 'pullen'. Opgelost door nog meer vocht en saus toe te voegen en daarmee was het aardig te eten, maar zeker een 'één keer, nooit meer ' ervaring.
 
Ziet er toch goed uit.
Maar waarom gebruiken mensen nog steeds butcherpaper? Ik heb daar nog nooit enige meerwaarde van gezien t.o.v. alu folie.
Ja 1, het ziet er leuk uit.
Volgende keer gewoon alu folie.
 
Ziet er toch goed uit.
Maar waarom gebruiken mensen nog steeds butcherpaper? Ik heb daar nog nooit enige meerwaarde van gezien t.o.v. alu folie.
Ja 1, het ziet er leuk uit.
Volgende keer gewoon alu folie.
Ik wilde het een keer proberen, maar geloof de meerwaarde er ook niet perse van. Ik denk dat het om het even is en ook zeker geen negatief effect heeft gehad op de bereiding nu. Vocht bleef er mooi in. Maar op zeker dat alluminiumfolie zeker prijstechnisch een betere keuze is.

En hij ziet er idd goed uit.. maar heb liever dat hij er niet uit ziet en lekker is 😜
 
Laatst bewerkt:
Was zeer goed gelukt. Heerlijk mals en absoluut niet droog. Mijn vrouw en dochters hebben zitten smullen. Ik was wat huiverig na het lezen van jou bericht. Ik heb wel wat dingen anders gedaan in de bereiding als jij. Als ik tijd heb zal ik er nog een topic over maken.
 
Toch al een aantal keer gehoord dat een beefhammer stug droog was.
Ik heb in een ander topic wel eens gelezen dat iemand er uiteindelijk bitterballen van gedraaid heeft.
 
Zonde ,ik had em eigenlijk op mijn lijstje gezet om dit jaar eens uit te proberen.
Dank voor het delen!
 
Thnx voor je verhaal. Hier ligt er ook 1 in de vriezer. Scheelde dat hij in de aanbieding was :)
Ik ga me eerst eens goed voorbereiden voordat ik hem op de Q gooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan